حل کردن معما برای رسیدن به نقطه پایان/ «تخت ترنا» بداهه اجرا می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۲

حل کردن معما برای رسیدن به نقطه پایان/ «تخت ترنا» بداهه اجرا می‌شود

سرپرست نویسندگان نمایش «تخت ترنا» از اجرای این نمایش به شکل تعاملی یا اینتراکتیو در رادیو نمایش خبر داد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، پوریا موسوی سرپرست نویسندگان نمایش «تخت ترنا» درباره نحوه اجرای این نمایش در شبکه رادیویی نمایش گفت: نمایش «تخت ترنا» به شکل تعاملی یا اینتراکتیو اجرا می­‌شود بدین شکل که در هر اپیزود پرونده­‌ای تاریخی- جنایی نمایش­نامه­ ما خواهد بود؛ نمایش­نامه­‌ای که بخشی از آن قبلا با بازیگران ثابت تمرین و ضبط شده است و بخش مهمی از آن روی آنتن زنده­ رادیو با حضور مهمانی که یکی از شخصیت­‌های نمایش­نامه به او سپرده می­‌شود و باید معماهایی را حل بکند تا به نقطه­ پایانی نمایش برسد، به صورت بداهه اجرا خواهد شد.

وی درباره شکل‌گیری ایده­ این نمایش افزود: تقریبا اوایل اسفندماه بود که ایده­ اجرای کاری تعاملی از طرف سوهانی به ما پیشنهاد شد. اینکه کار جدیدی را در حوزه­ درام انجام بدهیم. اما اینکه از گیم پلی استفاده کنیم و به این شکل از طراحی برسیم حاصل جلسه‌­های زیادی بود که با سوهانی، مهدی طهماسبی و گروه نویسندگان‌مان داشتیم. البته می‌دانم که اهداف بزرگ‌تری برای اجرای نمایش­‌های تعاملی در رادیو دیده شده است.

این نویسنده خاطرنشان کرد: به نظرم مهم‌ترین اتفاق این است که این پیشنهاد از طرف مدیریت مجموعه داده شده و گویا اراده‌­ای شکل گرفته تا از فضای تکراری چند ساله­ رادیو فاصله بگیریم. حضور و نقش مهدی طهماسبی مدیریت گروه فرهنگ و تاریخ اداره هنرهای نمایشی رادیو که به صورت ۲۴ ساعته با هم در تعامل هستیم و تلاش‌­های زیادی که ایشان برای این پروژه می­‌کنند هم بسیار حائز اهمیت و باعث خوشحالی است. به هرحال این شکل از نمایش و با این سبک و سیاق تا به حال در رادیو اجرا نشده است. به همین دلیل ما در حال آزمون و خطا کردن هستیم و استرس زیادی برای اجرای این کار داریم.

موسوی عنوان کرد: گروه نویسندگان به سرپرستی خودم این پرونده‌­ها را نوشته‌­اند. این گروه هشت نفر هستند. تعدادی در نوشتن فصل اول که در ایام نوروز پخش خواهد شد مشارکت کرده‌­اند، مثل اشکان شریعت، المیرا رضائی، آیدا پالیزگر و تعدادی دیگر همکاران ما در فصل­‌های آینده­ «تخت ترنا» خواهند بود مثل مانی مستانه.

وی در پاسخ به این که آیا نمایش به صورت سریالی است و قسمت­‌ها با هم ارتباط دارند، بیان کرد: خیر. هر قسمت یک اپیزود است که پرونده­ای مجزا دارد. و در هر اپیزود معماها حل شده و به نتیجه می‌­رسیم. نکته­ جالب اینکه هر پرونده را یک نویسنده نوشته است. پرونده‌ها ارتباطی با هم ندارند اما به لحاظ مفهومی نقاط مشترک هم کم ندارند.

عمده مشکلات الان ما ریشه در دوران مشروطه دارد

موسوی درباره سبک نوشتاری این کار تاکید کرد: «تخت ترنا» هم تاریخی و هم جنایی است.  بیشتر از علاقه باید بگویم دوران مشروطه برایم مهم است چراکه احساس می­‌کنم عمده مشکلاتی که ما امروزه با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌­کنیم، ریشه در فقدان‌هایی دارد که در دوره مشروطه اتفاق افتاده است و برای حل مسائل امروز راهی جز بازگشت به گذشته و بازخوانی فرهنگی ریشه­‌های مشروطه، نداریم. تصور عمومی جامعه درباره­ بسیاری از مسائل دوران قاجار و مشروطه تصور غلطی است. نقاط پنهان و تاریک زیادی از آن دوران هست که با وضعیت اکنون ما ارتباط مستقیم دارد.

وی همچنین درباره دلیل مداوم کار کردن با میرطاهر مظلومی تصریح کرد: من با مظلومی هشت سریال کار کردم. طی این کارها ما با هم ارتباط خیلی نزدیکی پیدا کردیم. ایشان نوشته‌های من را زنده کردند. بنده از آن دسته نویسندگانی هستم که از  لحظه­ اول تمرین تا آخر ضبط و … در کنار کارگردان در استودیو هستم. اگر تعامل میرطاهر مظلومی نبود، نمی­ توانستیم ایده­‌آل­‌هایمان را پیاده کنیم.

سرپرست نویسندگان «تخت ترنا» ادامه داد: ما تمرین‌های فشرده و زیادی داشتیم. در جلسات تمرین برخی از بچه‌ها که در آن اپیزود تمرینی نقشی ندارند در نقش مهمان بازی می­‌کنند و بسته­ اطلاعاتی در اختیار او قرار می­‌دهیم و او به جای میهمان بازی می­‌کند اما قطعا در اجرای برنامه با حضور مهمان اصلی و پاسخ­‌های او که برای ما غیرقابل پیش بینی است بخش زیادی بداهه خواهد بود. البته ما مونولوگ­‌ها و صحنه‌­های بازسازی شده از یک پرونده را هم داریم که توسط بازیگران اجرا و از پیش ضبط می­‌شود و هنگام اجرای برنامه برای مهمان و مخاطبان پخش خواهد شد. بنابراین مهمان هم صحنه‌هایی که قبلا ضبط شده را می‌­شنود و هم تعدادی بازیگر روبروی او نشسته و با آن‌ها تعامل می‌­کند. در تئاتر اینتراکتیو به این شکلی که ما قرار است در رادیو اجرا کنیم فضای بصری­ای برای انتقال اتمسفر به بازیگر نداریم. پس ما باید با ساخت صداها و آمبیانس­‌ها و…  اطلاعات و اتمسفر را از طریق شنیدن به مخاطبان و مهمانان برنامه منتقل کنیم.

وی درباره اینکه مخاطبان رادیو و برنامه چه طور می­ توانند با برنامه تعامل داشته باشند، توضیح داد: در هر قسمت از برنامه، وقتی درام تا گلوگاه انتهایی پایان داستان پیش می­‌رود و در اوج تعلیق قرار دارد، پخش نمایش قطع می‌­شود و مخاطبی که از رادیو شنونده­ نمایش بوده، فرصت دارد از طریق شماره­­ای که اعلام می‌شود، پایان داستان را به شکلی که می­‌خواهد یا پیش بینی می­‌کند، بیان کند.

تعامل با یک تیم ۲۸ نفره

موسوی در پایان خاطرنشان کرد: بازیگران این نمایش تعاملی تعدای از از دوستان با سابقه­ رادیو هستند مثل حمیدرضا هدایتی، سوسن مقصودلو، عباس توفیقی، نورالدین جوادیان، امیر فرحان نیا و بسیاری دیگر اما بخش اینتراکت و تعامل با یک تیم ۲۸ نفره است که از یک سال پیش توسط مهدی طهماسبی برای حضور در رادیو آموزش دیده­‌اند. یکی از دلایلی که در این بخش از بازیگران قدیمی‌­تر رادیو استفاده نکردیم این بود که از اول اسفند که درگیر این پروژه و انتخاب بازیگر شدیم تقریبا همه سرکارهای مختلف بودند و برای انجام این کار به تیمی احتیاج داشتیم که فقط در خدمت این کار باشند چون بخش عمده‌ای از کار باید بداهه انجام شود. ما به بازیگران و گرداننده­ صحنه بسته­ اطلاعاتی می‌دهیم ضمن اینکه خودش هم باید اطلاعات کافی از آن شخصیت‌ها داشته باشد تا بتواند اجرا و تعامل کند. این‌ها دلایلی هستند که بازیگرها باید کاملا و تنها در اختیار این کار و قابل ورز دادن هم باشند. این تیم هم بسیار پر انرژی و دوست داشتنی هستند. مهدی بازدار، مجید تیزرو، شاهین ملک­زاده، آزاده تیموری، سپیده فلاح و تعداد دیگری از دوستان بازیگرانی هستند که در این بخش همراه ما خواهند بود. از اینکه نام همه­ عزیزان را به خاطر ندارم عذرخواهی می­‌کنم امیدوارم رادیو فضای پذیرش برای این جوانان پرشور و پرانگیزه را داشته باشد.

فصل اول «تخت ترنا» در چهار قسمت ویژه­ پخش در ایام نوروز است که پنج­شنبه و جمعه هر هفته به صورت زنده ساعت ۱۹ تا ۲۰ پخش خواهد شد.

در این برنامه ایرج نوذری، علی سلیمانی، بهرام ابراهیمی و تعداد دیگری مهمان ویژه نیز حضور خواهند داشت.

این مجموعه رادیویی به تهیه‌کنندگی محسن جواهری، کارگردانی میرطاهر مظلومی و مهدی طهماسبی، نویسندگی پوریا موسوی، آیدا پالیزگر، اشکان شریعت، المیرا رضایی، مانی مستان، افکتوری محمدرضا قبادی فر، صدابرداری علی حاجی نوروزی، محمدرضا محتشمی، جعفر جودتی، هماهنگی و ارتباطات سهیل مس چی، منیره مازونی، گزارشگری منیره مازونی، گویندگی علیرضا جاویدنیا و با هنرمندی حمیدرضا هدایتی، عباس توفیقی، نورالدین جوادیان، امیر فرحان نیا، عبدالعلی کمالی، سینا نیکوکار، نوشین حسن زاده، سوسن مقصودلو، مهدی بازدار، امیر زمانی فر، حامد سوری، مجید تیزرو، محمدصادق رزاق مهر، رامین اشتیاقی، محمد شکری، فاطمه رضی، حسام زرنوشه، شاهین ملک زاده، فرگام فراهانی، سارا فردوسی، آزاده تیموری، سپیده ولی پور، شقایق فتحی و فریبا قلی بکلو در رادیو نمایش تولید شده است.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰