قیمت‌گذاری دستوری نمی‌کنیم/ پخش تبلیغات در پلتفرم‌های اشتراکی متوقف شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۳۲
معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا:

قیمت‌گذاری دستوری نمی‌کنیم/ پخش تبلیغات در پلتفرم‌های اشتراکی متوقف شود

معاون ساترا ضمن رد مداخله در قیمت‌گذاری پلتفرم‌های آنلاین، وعده داد پخش تبلیغات از سرویس‌های اشتراکی حذف شود.

به گزارش صبا و به نقل از روابط عمومی ساترا، با توجه به شکایات متعدد مطرح شده در فضای رسانه‌ای کشور درباره افزایش قیمت و حق اشتراک سرویس فیلیمو که موجب اعتراض کاربران شده و درخواست‌های متعددی برای ورود ساترا و نظارت بر شیوه قیمت‌گذاری از سوی آن‌ها مطرح شده، سیدحسین مسیح‌پور معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا توضیحاتی را ارائه داد.

مسیح پور با اشاره به تجربه شکست خورده تعیین قیمت در بازار ها توسط نهاد حاکمیتی گفت: به طور کلی رگولاتور تخصصی در شرایط عادی بازار از ورود به حوزه قیمت‌گذاری دستوری پرهیز می‌کند. چه اینکه وظیفه ذاتی ساترا به عنوان یک نهاد تنظیم‌گر تسهیل‌گر، بازارسازی و کمک به توسعه رقابت و تعدد منطقی بازیگران و رقبا در صنعت است.

ساترا ناظر قیمت نیست

وی افزود: اتفاقا تفاوت اساسی ساترا به سایر رگولاتورها در کشور این هست که سعی در طراحی نظام مداخله و تنظیم‌گری علمی دارد و صرفا به دلیل گسترش بحث در گروه‌های نخبگانی،  افکار عمومی یا خواست مصرف‌کننده مداخله غیرعلمی در بازار نکرده و بر اجرای سیاست‌های دقیق و کارامد اصرار دارد. ساترا خود را تنظیم‌گر توسعه و رقابت در بازار می‌داند و نه مداخله‌گر قیمت‌گذاری خدمات.

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌وکار ساترا ادامه داد: ما معتقدیم خود بازار و رفتار مصرف‌کننده باید اولین ابزار تعیین‌کننده قیمت نهایی باشد. لذا به نظر می‌رسد برخی مقامات و افراد دولتی افرادی که وظایف تنظیم‌گرانه ساترا را تعریف می‌کنند، به نظر می‌رسد شناخت صحیح از نحوه تنظیم‌گری تخصصی ندارند و با شیوه های سنتی حکمرانی با موضوع VOD بر‌خورد می‌کنند.

او با اشاره به عملکرد ناموفق برخی از نهاد های تنظیم‌گر در کشور گفت: برخی از افراد در مباحث خود موضوعاتی همچون موقعیت مسلط در بازار و یا احتمال excessive pricing را مطرح کردند منتها باید توجه کرد در موضوع دخالت در قیمت‌گذاری پیشتر هم نمونه این نوع ورود را در سایر نهادهای تنظیم‌گر مانند سازمان تنظیم مقررات رادیویی یا در موضوع ارز در بانک مرکزی و در حوزه‌های دیگر شاهد بودیم که هیچ تجربه موفقی در این خصوص قابل کشف نیست.

مسیح پور افزود: اساسا ورود رگولاتور در حوزه تعیین قیمت تنها در صورتی که انحصار قانونی ایجاد شده باشد و فرصتی برای رشد رقبای مسلط دیگر از سوی قانون‌گذار در بازار وجود نداشته باشد محل بحث و منطقی است که این موضوع در حال حاضر در بازار صوت و تصویر ایران مصداق نداشته و بدون بررسی عمیق امکان صدور حکم وجود ندارد.

ابلاغ مدل‌های درآمدی مجاز

معاون توسعه کسب و کار و تنظیم بازار ساترا ادامه داد: با توجه به اینکه ساترا از مرحله ساماندهی مجوزها عبور کرده و وارد مرحله توسعه و تنظیم بازار شده است، لذا اکنون موضوعات اقتصادی بسیار مهم و جدی مانند مدل‌های مجاز درامدی، شیوه‌های ارایه سرویس تفکیک بازار و رقابت در اولویت بالایی قرار گرفته و به سرعت در حال تدوین آیین‌نامه‌های مورد نیاز و نظارت در این حوزه اقتصادی هستیم.

وی با اشاره به شکایات واصله به ساترا از سوی برخی از افراد فعال در حوزه تولیدات سینمایی در خصوص افزایش هزینه ها گفت: در برخی حوزه‌ها شائبه تخلف‌های جدی اقتصادی مطرح هست و شکایت‌هایی در جلسات از طرف گروه‌های مختلف درگیر در زنجیره تولید و توزیع صوت و تصویر فراگیر مطرح می‌شود. از جمله شکایتی از حوزه تولید مطرح شده است که دلیل عمده افزایش هزینه در برخی از رسانه های صوت و تصویر فراگیر، افزایش غیر منطقی هزینه تولید توسط این سرویس‌هاست که توان رقابتی در حوزه تولید محتوا را برای سایر رقبا به شدت تضعیف کرده و بر رشد متناسب در صنعت اثر منفی خواهد گذاشت. نشانه‌های آن از هم‌ اکنون پیداست. لذا ساترا به دلیل حفاظت از منافع عمومی نسبت به بررسی قانونی موضوع اقدام و نظریه کارشناسی نهایی خود را به صورت عمومی منتشر و در صورت به دست آمدن جمع‌بندی در خصوص غیرمنطقی بودن افزایش قیمت در این خصوص اقدام خواهد کرد.

مسیح پور در خصوص جمع بندی نهایی موضوع هزینه اشتراک ویدئو اظهار کرد: در طول روزهای اینده یک جلسه مشورت عمومی به صورت آنلاین نیز برگزار خواهد شد که از همه صاحب‌نظران و کارشناسان و فعالین صنعت صوت و تصویر دعوت می‌کنم برای رسیدن به جمع‌بندی در این امر مشارکت کنند.

تخلف‌ها در دست بررسی است

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا درباره پخش همزمان تبلیغات در کنار دریافت حق اشتراک از کاربران گفت: شکایت دیگری که مطرح شده با توجه به اینکه این اپراتورها اقدام پخش تبلیغ روی سرویس‌های اشتراکی خود می‌کنند که این امر نیز در خدماتی اشتراکی اقدامی بی‌سابقه است و باید متوقف شود. آیین‌نامه آن ابلاغ خواهد شد، رسیدگی به این موضوع و به صورت کلی شیوه‌های مجاز درآمدی نیز در دستور کار معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا قرار دارد.

وی در پایان اشاره کرد: ما معتقدیم ساترا به گونه‌ای در طراحی و صدور مجوز و ارایه مشوق‌ها و تسهیلات عمل کرده و به دلیل سیاست‌های ساترا در اعطاء مجوز و ایجاد یک رقابت کارآمد، در قدم اول نیازی به مداخله‌ای اضافه در بازار نیست و ساترا مدام وضعیت رقابت در بازار را پایش می‌کند و اگر لازم باشد سیاست‌هایش را بازنگری می‌کند.

در طول ۲ ماه گذشته نیز شیوه درآمدری از محل ترافیک نیز در دستتور کار معاونت قرار گرفت که منجر به اخطار به این رسانه‌ها در خصوص تصحیح مدل درآمدی جاری آن‌ها شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰