تکنوازی مانند سخنرانی نیاز به سکوت دارد/ لزوم کسب تجربه با اجراهای گروهی و فردی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۸
پشنگ کامکار در نشست نقدوبررسی جشنواره موسیقی جوان:

تکنوازی مانند سخنرانی نیاز به سکوت دارد/ لزوم کسب تجربه با اجراهای گروهی و فردی

پشنگ کامکار از اعضای هیأت داوران جشنواره ملی موسیقی جوان در نشست نقد و بررسی اجراهای روز بیست و دوم این جشنواره، به اهمیت سکوت در تکنوازی اشاره کرد و تکنوازی را همچون سخنرانی نیازمند سکوت دانست.

به گزارش خبرگزاری صبا، روز گذشته جمعه ۱ شهریور ماه، بیست و دومین روز جشنواره ملی موسیقی جوان ویژه اجرای ساز «سنتور» در تالار رودکی برگزار شد.

داوران این بخش از جشنواره را سیامک آقایی، مینا افتاده، رضا شفیعیان، مجید کیانی و پشنگ کامکار تشکیل می دهند.

بخش نخست بیست و دومین روز جشنواره موسیقی جوان به رده سنی الف اختصاص داشت و این رده سنی به دو گروه الف ۱ و الف ۲ تقسیم شده بودند. در ابتدا پارسا نایبی از رده سنی الف ۱ روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، آروین صیدی، صبا درخشان، امیرمحمد سهرابی، کارن احمدی، آروین زندکریمی، دانیال عقلمندی و سامرند سعیدی از این رده سنی روی صحنه رفتند و به اجرای قطعات خود پرداختند.

پس از استراحتی کوتاه، نوبت به رده سنی الف ۲ رسید. محمدرضا رحمانیان، مهسا سید خاوری، مهرداد طهماسبی، فردین محمدی نژاد، ایلیا بدری، رضا هاشمی، آریا عباسی، سروش حاجی طلب و مهرشاد بخشنده نفراتی بودند که از این رده سنی روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.

بخش دوم روز بیست و دوم جشنواره، به نوازندگان رده های سنی ب و ج اختصاص داشت و در ابتدا فرهنگ بقایری از رده سنی ب  قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، آرمان مهدیه نجف آبادی، کاوان کریمی، نیما خنکدار، شهریار قیدارپور، مرتضی تقوی آلاشتی، آریا امینی، سبحان معمار، شقایق حشمت و علیرضا سعیدی از این رده سنی به نوبت مقابل هیات داوران قرار گرفتند و به سنتورنوازی پرداختند.

پس از استراحتی کوتاه، نوبت به رده سنی ج رسید. بهرام نادربیگی، محسن میرزایی، کیارش عزیزالدین و سروش اسماعیلی از این رده سنی قطعات خود را روی صحنه  اجرا کردند.

بخش سوم و پایانی روز بیست و دوم جشنواره، به نشست نقد و بررسی اجراها اختصاص داشت و اعضای هیات داوران اجراهای امروز را  نقد و بررسی کردند.

هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، مجید کیانی، مینا افتاده، سیامک آقایی و پشنگ کامکار (اعضای هیأت داوران) در این نشست حضور داشتند.

هدف این جشنواره تشویق جوانان به حفظ موسیقی ملی خودشان است

در ابتدای این نشست مجید کیانی عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز سنتور گفت: خیلی خوشحال هستم که در چنین جشنواره‌ای حضور دارم و قرار است راجع به موسیقی با هم صحبت کنیم و شما هم از این صحبت‌ها استفاده کنید تا بتوانیم این فرهنگ غنی و میراث گران‌بها را پاس بدارید.

وی ادامه داد: از نظر من هدف از برگزاری این جشنواره، مقام آوردن نیست بلکه هدف این است که با حمایت یک سازمان، جوانان تشویق شوند که موسیقی فرهنگی و ملی خودشان را حفظ کنند. اما متأسفانه گاهی مسائلی پیش می‌آید که ما را گمراه می‌کند. اینجا مسابقه ورزشی نیست بلکه مسابقه روح، روان و احساس است.

مجید کیانی در پایان بیان کرد: به نظر من نوازندگانی که در این جشنواره، مقامی به دست می‌آورند، نمی‌شود گفت که از تمام نوازندگانی که در این جشنواره شرکت کردند، بهترند و به نظر من تمام شرکت‌کنندگان برنده هستند اما به هر حال شرایط به گونه‌ای فراهم شده که باید از بین تمام نوازندگان، سه نفر را به عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب کنیم. از نظر من نفر اول شخصی است که این اولین بودنش را در سال‌های آینده نیز حفظ کند و اگر بتواند این کار را انجام دهد، آن نوازنده نسبت به مابقی نوازندگان بهتر است.

لزوم یادگیری الفبای ردیف

سپس مینا افتاده دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز سنتور گفت: خوشبختانه تعداد نوازندگان ساز سنتور همانند سال‌های گذشته زیاد بود اما نمی‌دانم به چه دلیل نوازندگان خانم در این جشنواره بسیار کم بود و حضور آقایان در این بخش از جشنواره پررنگ تر بود. قطعاتی که هرسال انتخاب می‌شود خیلی دقیق روی آن فکر می‌شود که شما حداقل در آن زمانی که به دفعات در این جشنواره شرکت می‌کنید، با این انگیزه مطالب را حفظ کنید و سعی ما بر این است که قطعات و دستگاه‌های موسیقی تکراری نباشد و شاید این موضوع انگیزه‌ای باشد تا بتوانید قطعات و دستگاه‌های بیشتری را حفظ کنید و یاد بگیرید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این نکته را هیچ‌وقت فراموش نکنید که شما هر زمان در هر زمینه موسیقایی که می‌خواهید فعالیت کنید، باید الفبای ردیف را یاد بگیرید و به آن اهمیت دهید که در آینده بتوانید نوآوری داشته باشید.

اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم

در بخش دیگری از این نشست سیامک آقایی عضو دیگر هیأت داوران درباره اجراهای روز یازدهم بخش موسیقی دستگاهی اظهار کرد: امروز اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم. اما اگر در این جشنواره و یا هر جای دیگری که مشغول آموزش هستید در صورتی که معلم و یا استاد شما نتواند برای آینده شما برنامه‌ریزی کند، از همین حالا به این فکر باشید که بعد از اینکه ردیف‌هایی را نزد استادان خودتان فرا گرفتید، چه اتفاقی قرار است برایتان رخ دهد و در حال حاضر این مساله یکی از مشکلات جدی است که با نوازندگان جوان داریم.

وی در پایان افزود: یکی از مسائلی که در ردیف‌های موسیقی یاد می‌گیریم، حالت‌ها است. در نوازندگی بسیاری از شرکت‌کنندگان چیزی که بیشتر مشاهده می‌کنیم و البته این موضوع طبیعی هم است این است که ما با یک زبانی سروکار داریم که از لهجه فارغ است.

لزوم شرکت در کنسرت‌ها و انجام کار گروهی/تکنوازی مثل سخنرانی است

در بخش پایانی این نشست نیز پشنگ کامکار دیگر عضو هیأت داوران درباره اجراهای امروز بیان کرد: به نظر من تکنوازی مانند سخنرانی است و اگر شخصی صحبتی می‌کند و در صحبت هایش سکوت نکند و همچنین نوازنده ای اگر از ابتدا تا انتهای تکنوازی خود محکم بنوازد، شنونده خسته می‌شود یا اگر ساز نوازنده کوک نباشد، مانند این است که یک فردی صدایش گرفته باشد و با همان صدای گرفته صحبت کند و مسلما صحبت‌های آن فرد به دل نمی‌ نشیند. شما نباید تنها به ردیف اکتفا کنید و حتما باید در کنسرت‌های مختلفی که به صورت تکنوازی و گروه نوازی برگزار می‌شود شرکت و تجربه کسب کنید. همچنین باید کار گروهی انجام دهید و تنها صرفا به تکنوازی نپردازید.

آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، روز سه شنبه پنجم شهریورماه از ساعت ۱۸ در تالار وحدت برگزار می شود.

انتهای پیام/

 

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰