دستمان در نمایشنامه‌های خارجی بازتر است/ «یک آشنایی ساده» با شبنم قلی‌خانی جدید | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۵
محمد قنبری در گفتگو با صبا:

دستمان در نمایشنامه‌های خارجی بازتر است/ «یک آشنایی ساده» با شبنم قلی‌خانی جدید

محمد قنبری احتمال دستکاری کم‌تر محتوا را دلیل استفاده‌ از نمایشنامه خارجی برای اثر جدیدش عنوان کرد.

محمد قنبری کارگردان تله‌تئاتر «یک آشنایی ساده» که قصد دارد آن را به زودی از طریق پلتفرم‌های خصوصی پخش کند با بیان اینکه این نمایشنامه نوشته والنتین کراسناگوروف توسط ماندانا مجیدی ترجمه شده‌است، در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره داستان نمایشنامه عنوان کرد: نگاه والنتین کراسناگوروف به جامعه زنان و آسیب‌شناسی آن‌ها به اتفاقاتی که در فضای محیطی و اجتماعی کشور ما رخ می‌دهند، نزدیک است که اگر کسی نویسنده را نشناسد، احساس می‌کند این کار یک نوشته ایرانی است.

او به لایه‌های پنهانی نمایشنامه اشاره و اظهار کرد: پیام اصلی نمایشنامه که با دقت مخاطب به راحتی قابل درک است، این است که «نباید آدم‌ها را از روی ظاهرشان زود قضاوت کرد». مبحث عمده نمایش در فضای رئالیستی و درباره آسیب‌شناسی زنان است که تا خودمان را جای فردی قرار ندادیم، نمی‌توانیم راجع‌به زندگی شخصی‌ او داوری کنیم؛ مخصوصا در حیطه زندگی زنان.

این کارگردان افزود: کشمکش ابتدای نمایشنامه که بین ۲ کاراکتر خانم و آقا در فضای رستوران اتفاق می‌افتد، موقعیتی را برای مرد ایجاد می‌کند که خانم را با توجه به نوع رفتارش در شروع آشنایی‌شان، ضمن صفت‌های ظاهری قضاوت کند. هرچقدر در خلال نمایشنامه جلوتر می‌رویم، مرد متوجه قضاوت‌های نابجایش درباره این زن می‌شود.

قنبری ضمن اشاره به توصیه‌های دین اسلام مبنی بر عیب پوشی، در باب تصریح دلیل پرداختن به موضوع نمایش اذعان کرد: در حدیثی از امام علی (ع) روایت شده‌است که «عیب‌های مردم را تا حد ممکن پوشیده بدار، چنان‌که دوست می‌داری خداوند عیب‌های تو را از چشم مردم پنهان بدارد». این عمل در حالی است که خانم‌ها در جامعه ما با قضاوت‌های نابجای اطرافیان که با کلام خدا منافات دارد، مواجه هستند.

او در این باره که چرا از یک نمایشنامه خارجی استفاده کرده‌است، توضیح داد: در نمایشنامه خارجی با توجه به لزوم رعایت حق نویسنده، احتمال دستکاری کردن محتوا کم‌تر از نمایشنامه‌های ایرانی است به همین دلیل راحت‌تر می‌توان به موضوع نمایش پرداخت.

این کارگردان درباره اینکه چرا شبنم قلی‌خانی را برای بازی در تله‌تئاتر «یک آشنایی ساده» برگزیده‌است، بیان کرد: شبنم قلی‌خانی با وجود داشتن مدرک تئاتری و مهارت بالای بازیگری به اندازه‌ای متواضع است که مردم او را بیشتر از طریق سینما می‌شناسند تا تئاتر؛ درحالی که دغدغه اصلی‌اش تئاتر است و بیشتر از بقیه به این فضا عالم است.

قنبری ادامه داد: برای کاراکتر زن این نمایش دختری را می‌خواستم که تا الان نقش متفاوتی بازی نکرده‌است و به این دلیل شبنم قلی‌خانی را انتخاب کردم که مخاطبان به ویژه برای نقش «مریم مقدس» از او یک تصور معصومانه دارند. در این نمایش قرار است هرچه را از این بازیگر دیده‌ایم کنار گذاشته و یک شخص جدید در قالب زنی بی‌پروا را ببینیم.

او با بیان اینکه برای بازیگر نقش مرد نمایش نیز با چند نفر صحبت کرده‌ ولی هیچ‌کدام قطعی نیست، اعلام کرد: برای کاراکتر مرد سه گزینه داریم؛ یک گزینه تئاتری داریم که جدیدا در سینما بازی کرده است، بازیگری بسیار قوی که فرد جا افتاده و حدودا ۴۰ ساله‌ای است، خودش کارگردان بوده و جایگاهی بسیار قوی دارد و بجز او ۲ گزینه سینمایی هم داریم.

کار کردن در شرایط کرونا قابل ستایش‌تر است

کارگردان تله‌تئاتر «سهم زن» در بخش دیگری از صحبت‌هایش تشریح کرد: ما بعد از تله تئاترهایی که حدودا چندین سال قبل از تلویزیون پخش می‌شد، دیگر چیزی به اسم تله تئاتر نداشته‌ایم. فکر می‌کنم، من جزو اولین کارگردانان مستقلی هستم که برای پخش از پلتفرم‌های خصوصی تله تئاتر مستقل می‌سازم؛ تله‌تئاترهایی که هیچ جایی اجرا نداشته، با بازیگران به‌نام و با متنی که کم‌تر اجرا شده‌اند.

قنبری ضمن اشاره به مزیت‌های تله‌تئاتر و لزوم استفاده از آن، تصریح کرد: در حال حاضر که درگیر محدودیت‌های کرونایی هستیم اگر می‌خواهیم فضای هنر و تئاتر را زنده نگه داریم باید وارد یک سری ایده‌ها و فضاهای جدید شویم. تله‌تئاتر یکی از این فضاهاست و علاوه بر اینکه زمان کم، مقرون به صرفه بودن و کم‌تر گرفته شدن وقت بازیگران از جمله مزیت‌های آن به شمار می‌آید، مخاطب می‌تواند فقط با یک کلیک کردن از هر کجای دنیا که باشد، یک نمایش ضبط شده را با محتوای باکیفیت ببیند.

تله‌تئاتر یک تئاتر تصویری است

وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی که در تعریف تله‌تئاتر رخ می‌دهد، این است که تله‌تئاتر حتما باید در فضای سالن تئاتر باشد که این غلط است. تله‌تئاتر یک تئاتر تصویری است و مفهوم تله بودنش این است که در این تک موقعیت و با طراحی‌ها و رنگ و لعاب خود نمایشنامه درحال فیلم‌برداری است؛ این است که به تله‌تئاتر معنا می‌بخشد.

کارگردان تئاتر اظهار کرد: این تله‌تئاتر تلفیقی است از تئاتر و موسیقی؛ به این صورت که به جای میان‌پرده فضای عادی تئاتر، در تله‌تئاتر بعد از دیدن قسمتی از داستان، نوازنده‌ای با پیانو در همان فضای رستوران در حال نواختن موسیقی حدودا سه دقیقه‌ای است و اینگونه فضای جذابی را ایجاد می کند تا مخاطب ضمن خسته نشدن، داستانی که دیده را مرور کرده و ذهنش را آرام کند.

قنبری در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره چگونگی تمرین‌های نمایش در شرایط کرونایی اذعان کرد: جلسات اختصاصی با بازیگران برگزار شده‌است. در شرایط کرونا از نمایشنامه‌هایی استفاده می‌کنم که دارای ۲ یا سه پرسوناژ باشد و در زمان نمایش نیز فاصله حداقل ۲ متر، ۲ متر و نیم را رعایت می‌کنیم. با توجه به مناسب بودن وضعیت هم نیز سعی کرده‌ایم در فضای باز تمرین کنیم.

او با بیان اینکه کار کردن در شرایط کرونا ممکن است و فقط کافی است که خودمان بخواهیم، تاکید کرد: من معتقد هستم همان‌طور که جهادگران پزشکی در بیمارستان‌ها به مردم خدمات ارایه می‌دهند، هنرمندان هم باید با اثرهای خوب به فکر فرهنگ، هنر و زمان‌های خالی مردم باشند، چراکه کار کردن در این موقعیت قابل ستایش‌تر است.

کارگردان تله‌تئاتر «یک آشنایی ساده» در پایان درباره تاریخ و مدت زمان پخش این نمایش خاطرنشان کرد: این تله‌تئاتر که حدودا بین ۷۰ تا ۹۰ دقیقه است، بعد از گذراندن مراحل ساخت و تدوین در تابستان امسال و تا قبل از ماه محرم پخش خواهد شد.

محمد قنبری پیش از این تله‌تئاتر «سهم زن» را با بازی متین ستوده و سمیرا حسینی کارگردانی کرده‌است که به زودی از طریق پلتفرم‌ تیوال پخش می‌شود. «خانم گلاب»، «اتاق عروس»، «اتاق ورونیکا»، «جرم داریم تا جرم»، «سلام مایکل به زندان من خوش آمدی»، «هیدام» و… از دیگر آثار این کارگردان است.

پریسا منیر

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000