به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، دومین نشست مجازی «نهاد» پیرامون ماهیت و کارکرد خانهها و انجمنهای هنری با موضوع «انجمن هنرمندان نقاش ایران؛ دیروز، امروز، فردا» عصر یکشنبه ۲۳ خرداد در صفحه اینستاگرام خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در این برنامه آسیه مزینانی به گفتوگو با امیر راد مدیرعامل انجمن هنرمندان نقاش ایران پرداخت.
امیر راد درباره اعضای انجمن هنرمندان نقاش ایران گفت: در حال حاضر این انجمن حدود ۱۴۰۰ عضو دارد که نزدیک به ۶۰۰ عضو آن پیوسته، نزدیک به ۶۰۰ عضو آن وابسته و تعدادی هم اعضای افتخاری هستند. البته این ساختار پیشین انجمن است که ۳ نوع عضویت داشت. در ساختار و اساسنامه جدید انجمن تفاوتهایی است، یعنی علاوه بر اعضای پیوسته، وابسته و اعضای افتخاری انجمن، عضو دانشجویی و عضو همراه را هم داریم که آنها نیز به ساختار اضافه میشوند. البته در حال حاضر همه اعضا فعال نیستند و میتوان گفت که متاسفانه بخش کوچکی از این مجموعه فعالیت دارند.
اعضایی که وارد انجمن هنرمندان نقاش ایران میشوند باید کیفیت آثارشان به یک استانداردی رسیده باشد
راد در بخش دیگری از این نشست درباره کیفیت و رویکرد جذب اعضا در انجمن هنرمندان نقاش عنوان کرد: در دوره هیات مدیرههای گوناگون سیاستهای مختلفی در اینباره بوده است، به خصوص در دورههای اول برای این که میخواستند اعضای بیشتری را جذب کنند و چون باید نهاد شکل میگرفت و ساختاری پیدا میکرد، طبیعتا بعضی مواقع کمیت اهمیت داشته و کیفیت آن چنان در اولویت نبوده و اهمیت نداشته است، در بعضی از دورههای سالهای گذشته نیز این مساله کمیت همچنان مطرح بوده است. در دوره فعلی به شدت روی کیفیت تمرکز کردیم و باید کیفیت آثار اعضایی که وارد انجمن هنرمندان نقاش ایران میشوند، به یک استانداردی رسیده باشد و نوع نگاهشان هم شکل گرفته باشد که این نگاه در مصاحبهها خودش را نشان میدهد.
او درباره کمک به اهداف انجمنها اظهار کرد: یک مساله بسیار مهم دیگر که ما تلاش کردیم طی این دوره به آن بپردازیم و آن را در میان اعضای انجمن جا بیاندازیم این است که انجمن هنری که در واقع موسسه فرهنگی-هنری است، جاییست تا ما عضو آن شویم، نه برای اینکه از آن خدمات بگیریم. ما عضو انجمن میشویم تا برای رسیدن به اهداف و برنامههایش کمک کنیم، اما متاسفانه در سالهای گذشته این اتفاق برعکس شده بود، یعنی امروز هم بسیاری فکر میکنند که عضویت در انجمن باید برای افراد سود داشته باشد و امکانات و شرایطی را مهیا کند، در حالی که اصولا ما وقتی عضو یک سازمان و نهاد میشویم، برای اهداف آن نهاد عضو آنجا شدهایم و میرویم که به اهداف آن نهاد کمک کنیم.
وی ادامه داد: متاسفانه در انجمن هنرمندان نقاش ایران و در بسیاری از انجمنهای همجنس ما، رفتار اعضا به غلط این طور تعریف شده که عضویتشان در انجمن برای این است که امکاناتی دریافت کنند. طبیعی است که وقتی انجمنها، یک نهاد و مرجعیتی پیدا کنند، میتوانند امکاناتی را هم ارایه کنند و میتوانند به عنوان یک مرجع، مورد وثوق نهادهای دیگر قرار گرفته، امکاناتی را دریافت کنند و آن امکانات را با اعضایشان به اشتراک بگذارند.
امکانات به دست همه اعضا نمیرسد
امیر راد خاطرنشان کرد: تعداد اعضا بسیار زیاد است و امکانات معمولا به دست همه نمیرسد، بنابراین همواره ناراحتی و نارضایتی به وجود میآورد. اینها امتیازاتی است که یک انجمن میتواند به اعضایش بدهد و طبیعتا برای اینکه بتواند این امتیازات را به بهترین شکل اختصاص دهد، رتبهبندی کرده و اعضای فعال را جدا میکند، در نتیجه به اعضای فعال بیشتر رسیدگی میشود و آنها امتیاز بیشتری میگیرند. ما خیلی تلاش کردیم که در دوره متاخر این موضوع را جا بیندازیم که حضور اعضا در انجمن هنرمندان نقاش ایران برای خدمت به انجمن و اهداف انجمن است.
هدف انجمن ارتقای رسانه نقاشی است
مدیرعامل انجمن هنرمندان نقاش ایران درباره اهداف این انجمن بیان کرد: اگر بخواهم ساده در اینباره توضیح دهم باید بگویم هدف انجمن ارتقای رسانه نقاشی است؛ در واقع هدف تمام انجمنها ارتقای رسانهای است که نمایندگی میکنند. طبیعتا ابزارش هم نهاد و اعضایش است و به واسطه آنها این فعالیت انجام میشود، بنابراین ما یک هدف مشترک داریم که رسانه نقاشی را درست معرفی کرده، جایگاهش را مشخص کنیم، هویتی برای اعضای آن بسازیم و همه اینها با یاری و کمک کسانی است که میآیند و دست اعضایی که نماینده شدند را میفشارند تا با هم پیش برویم.
امیر راد مطرح کرد: انجمن هنرمندان نقاش ایران، یک انجمن صنفی نیست، بلکه در نبود یک انجمن صنفی، گاهی کارهای آن را انجام داده است و به همین دلیل هم مشکلاتی ایجاد شده است، چون در نبود انجمنهای صنفی، انجمن هنرمندان نقاش ایران به عنوان تنها مرجع ناگزیر بوده است که گاهی کارهای صنفی را هم انجام دهد، کما اینکه قانونی نبوده و طبیعتا در خیلی جاها هم دستش کوتاه بوده است، مانند پیگیری بیمه هنرمندان که به هر حال میدانید مشکلات جدیتری بود و انجمن هم دستش کوتاه بود و چندان هم نمیتوانست این داستان را پیش ببرد. امروز خوشبختانه آن مشکلات حل شده و ما فراخوان عضویت برای انجمن صنفی هنرمندان نقاش را دادهایم تا در آنجا به خواستههای صنفی خودشان برسند.
راد در بخش دیگری از این نشست گفت: بهطور کلی این انجمن قرار است سبب ارتقای رسانه نقاشی شود و به رسانه نقاشی در معرفی، پویایی و گسترش آن کمک کند و برای این کار ابزارهای آموزشی، تبلیغاتی، نمایش و … دارد که در اساسنامه توضیح داده شده است. طبیعی است که برای چنین کاری میتواند گالری تاسیس کرده و کار اعضایش را در گالریهای دیگر به نمایش بگذارد؛ میتواند رفتار آموزشی را تعریف کند و یا کلاسهای آموزشی داشته باشد یا به کلاسهای آموزشی خط و ربط دهد؛ میتواند برای رشد رسانهاش به رشد هنرمند فکر کند و برای رشد هنرمند به سراغ امکانات مورد نیاز هنرمند رفته و تسهیلاتی ایجاد کند. این تسهیلات میتواند در دولت یا نهادهای دیگر فراهم شود و انجمن میتواند آن را نمایندگی کند و برای گرفتن این تسهیلات به صورت عام و نه انفرادی ورود کند. تمام اینها «میتواند» است، یعنی انجمن میتواند چنین کاری کند.
امیر راد در پایان خاطرنشان کرد: هر کدام از این مسایل در کشور مطابق قانون متولی دارند، یعنی نهاد آموزشی متولی خود را دارد؛ آموزش عالی، آموزش و پرورش و نهایتا مرکز آموزشگاههای آزاد هنری زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. گالریها به صورت کامل در اختیار مرکز هنرهای تجسمی است و از مرکز هنرهای تجسمی اجاره میشوند، مجوزشان را از آنجا دریافت میکنند و سیاستگذاریها در آنجا اتفاق میافتد. نهادها میتوانند از انجمن به عنوان مشاور، نماینده هنرمندان و نماینده این رسانه دعوت کنند تا حضور داشته باشد. این موضوع خیلی به سیاستگذاران و افرادی که متولی هستند بستگی دارد، در بعضی موارد متولیان علاقهای ندارند که دخالت شما را داشته باشند و در برخی مواقع هم علاقهمند هستند و از شما دعوت میکنند که در آنجا حضور داشته باشید.
انتهای پیام/
There are no comments yet