به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، طبق گزارش مجله «فوکوس ۲۰۲۰» که توسط معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی ترجمه شده حضور در سینماهای ایران در سال ۲۰۱۹ با کاهش ۷٫۶ درصدی به ۲۶ میلیون تماشاگر رسید، در حالی که فروش ناخالص گیشه با افزایش ۲۱ درصدی به ۳ تریلیون ریال (۷۱٫۴ میلیون دلار آمریکا) دست یافت.
همچنین در گزارش این مجله، فیلم کمدی «مطرب» با فروش ۳۸۵ میلیارد ریالی (۹٫۵ میلیون دلار آمریکا) در صدر جدول قرار گرفت و به پرفروش ترین فیلم داخلی تمام دورانها در ایران تبدیل شد.
در سال ۲۰۱۹ تعداد تولیدات داخلی ایران از ۱۱۶ فیلم به ۱۳۰ فیلم در سال رسید که ۵۸ فیلم در همان سال اکران شدند و در سال ۲۰۲۰ با شروع همهگیری کرونا در ایران، کل فعالیتهای سینمایی در ماه مارس متوقف شدند.
همچنین بر اساس گزارش این مجله، حجم تولید سالیانه در چند بازار آسیایی کاهش یافت؛ هنگ کنگ (هفت فیلم)، مالزی (شش فیلم)، تایوان (۲۶ فیلم) و تایلند (۹ فیلم) اما تعداد فیلمهای تولید شده در سنگاپور ثابت ماند و در سال ۲۰۱۹ یک برنامه کمک هزینهای برای تقویت تولیدات مشترک با کشورهای جنوب شرقی آسیا را با تامین اعتبار ۱۸۳ هزار دلار (آمریکا) راهاندازی کرد. با توقف تولید فیلمها به دلیل بحران کرونا، چندین کشور بستههای حمایتی خود را برای کاهش اثر بحران بر بخش فیلمسازی ارائه کردند. از این میان هنگکنگ یارانهای را برای سالنهای سینما در نظر گرفت، در حالی که سنگاپور و تایلند، یک صندوق حمایتی برای سینماگران مستقل محلی ارائه کردند.
در این مجله، بر اساس داده های موجود از سال ۲۰۱۹، آمار حضور در سینماها در بازارهای مختلف آسیایی از جمله هنگ کنگ (۱درصد – با ۲۴٫۴ میلیون تماشاگر)، اندونزی (۱۷٫۵ درصد – با ۱۱۱٫۴ میلیو ن تماشاگر)، سنگاپور (۵٫۶ درصد – با ۱۸٫۴ میلیون تماشاگر) و تایوان (۹٫۶ درصد – با ۳۴٫۸ میلیون تماشاگر) با کاهش روبرو بوده است. در مقابل، تعداد تماشاگران در مالزی اندکی افزایش یافت و فروش بلیت به ۷۷٫۸ میلیون رسید. در هنگکنگ و سنگاپور فیلمهای آمریکایی جدول فروش گیشه را تصاحب کردند و فیلم ابر قهرمانی «انتقامجویان: پایان بازی» در صدر فهرست قرار گرفت. در هر دو بازار هیچ کدام از فیلمهای داخلی در فهرست ۱۰ فیلم برتر قرار نگرفتند. اما در مالزی تعدادی از فیلمهای داخلی از جمله انیمیشن سه بعدی «مامور علی: فیلم ۲» و «اوپین و ایپین: گیبون کریس تنها» در فهرست ۱۰ فیلم برتر قرار گرفتند.
در بخش دیگری از این مجله آمده است: بخش نمایش (سینمادارها و پخش کنندگان) به دلیل تعطیلی سینماها، تقریبا در تمام بازارهای اروپایی از اواسط ماه مارس، بیشترین ضربه را از بحران کرونا خوردند. براساس آمار جمعآوری شده از اتحادیه بینالمللی سینماها (UNIC) درباره بازارهای منتخب اروپا، آمار فروش گیشه از ژانویه تا می ۲۰۲۰ به طور میانگین بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و این وضعیت باقی میماند تا ببینیم در ماههای باقی مانده از سال ۲۰۲۰، چه میزان از مخاطبان به سینماها باز خواهند گشت؛ اما قطعا برای بازگرداندن فروش گیشه به دوران اوج خود در سال ۲۰۱۹، راهی طولانی در پیش داریم.
بر طبق آمار گزارش شده در این مجله آمریکا، کانادا، چین، ژاپن، کره جنوبی، فرانسه، انگلیس، هند، آلمان، مکزیک و روسیه ۱۰ بازار برتر در سراسر جهان از نظر درآمد ناخالص گیشه و چین، هند، آمریکا، کانادا، مکزیک، کره جنوبی، روسیه، فرانسه و ژاپن ۱۰ بازار برتر در سراسر جهان بر اساس تعداد تماشاگر (۲۰۱۵-۲۰۱۹) هستند. همچنین چین، آمریکا، کانادا، هند، مکزیک، فرانسه، روسیه، ایتالیا، آلمان، انگلیس، اسپانیا ۱۰ بازار برتر در سراسر جهان بر اساس تعداد سالن نمایش و هنر، چین، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، فرانسه، آلمان، آرژانتین و اسپانیا ۱۰ بازار برتر در سراسر جهان به لحاظ تولید فیلم سینمایی بلند (۲۰۱۵-۲۰۱۹) هستند.
این گزارش ادعا می کند که فیلم های «انتقام جویان: پایان بازی»، «شیر شاه»، «منجمد ۲»، «مرد عنکبوتی: دور از خانه»، «کاپیتان مارول»، «داستان اسباب بازی ۴»، «جوکر»، «علاءالدین»، «جنگ ستارگان: اپیزود ۹ – خیزش اسکایواکر»، «سریع و خشن تقدیم میکند: هابز و شلاو»، «نژا»، «زمین سرگردان»، «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید: دنیای پنهان»، «جومانجی: مرحله بعدی»، «مالیفیسنت: بانوی اهریمنی»، «آن: بخش دوم»، «زندگی پنهان حیوانات خانگی ۲»، «پوکمون کارآگاه پی کاچو»، «مردم من کشور من» و «کاپیتان»، ۲۰ فیلم اول جهان به لحاظ درآمد ناخالص گیشه بوده اند.
انتهای پیام/
There are no comments yet