باید برای حمایت از هنرمندان چاره‌ای اندیشید/ کمبود بودجه در خانه هنرمندان | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۰
مجید رجبی معمار در نشست مجازی اعلام کرد؛

باید برای حمایت از هنرمندان چاره‌ای اندیشید/ کمبود بودجه در خانه هنرمندان

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در نشست خبری ۱۳ تیرماه به تشریح فعالیت‌های این موسسه پرداخت و به لزوم حمایت از هنرمندان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار صبا، امروز ۱۳ تیرماه نشست خبری مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران به دلیل شرایط قرمز کرونایی در تهران به صورت مجازی در اینستاگرام برگزار شد.

رجبی معمار درباره تاثیر شیوع کرونا بر حوزه فرهنگ و هنر گفت: همه‌گیری ویروس کرونا در ایران و جهان شرایط سخت و دشواری را به وجود آورد اما این مشکلات برای فعالان حوزه فرهنگ و هنر به‌خصوص هنرمندان تئاتر، تجسمی و سینما بیشتر بود. شرایط آینده کشور در مواجهه با کرونا هنوز مشخص نیست و انتظار می‌رود مدیران ما با توجه به تجربیات این چند وقت از سردرگمی درآمده و تصمیمات درست‌تری بگیرند.

او درباره لزوم حمایت از هنرمندان بیان کرد: باید برای حمایت هنرمندان چاره‌ای اندیشید زیرا بسیاری از آن‌ها از طریق هنر امرار معاش می‌کنند و باید با همین شرایط سخت اجتماعی به مردم جامعه هم روحیه بدهند. وقتی هنرمندی برای معیشت خود با مشکلات زیادی مواجه است انتظار عجیبی‌ست که امبدبخش جامعه نیز باشد.

رجبی معمار درباره مشکلات خانه هنرمندان با مواجهه با کرونا عنوان کرد: تا اواسط اردیبهشت سال ۹۹ که کرونا تازه وارد ایران شده و تمام مشاغل را تعطیل کرده بود، تصمیم‌ گرفتیم که خانه هنرمندان که شاکله آن متشکل از شاخه‌های مختلف هنری غیردولتی است باید فعالیت خود را از سر بگیرد. گالری‌ها و سالن‌های نمایش را در شرایط سفید کرونایی بازگشایی کردیم اما شرایط بسیار سخت بود، در نتیجه ما سال گذشته فقط نمایش «بازگشت افتخارآمیز مردان جنگی» را روی صحنه بردیم.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در ادامه به تشریح فعالیت‌های این موسسه ور فضای مجازی پرداخت و گفت: ما ناگزیر بخش عمده فعالیت‌های خود را به سمت فضای مجازی و آنلاین بردیم و برنامه‌های زنده‌ای با حضور کارشناسان فرهنگی و هنری برگزار کردیم که از لحاظ کمی و کیفی مورد استقبال اهالی هنر، مخاطبان و رسانه‌ها قرار گرفت.

او ادامه داد: ما برنامه در حوزه یادبود و بزرگداشت چهره‌های فرهنگی و هنری که از دنیا رفته‌اند مانند مراسم‌ بزرگداشت نجف دریابندری، اکبر عالمی و عبدالوهاب شهیدی برگزار کرده‌ایم. همچنین برنامه‌ای به مناسبت تولد دوباره مرمت فیلم پس از ۴۴ سال، ۵۱ پادکست تخصصی هنری به همت سیاوش پاکراه به عنوان «اساطیر یونان» ساخته شده است. برنامه «دوشنبه‌های سینما» همچنان به‌طور هفتگی از سال گذشته دنبال شد.

این مدیر هنری با بیان اینکه متناسب با تمام رشته‌های تخصصی خانه هنرمندان لایو تخصصی داشته‌ایم، اظهار کرد: در برنامه «نهاد» سعی کردیم انجمن‌های هنری و اعضای آن را به هنرمندان معرفی کنیم. در حوزه ادبیات و شعر چهار برنامه با نام «سخن» برنامه‌ریزی و اجرا شد و در زمینه موسیقی برنامه «آهنگ» را داشتیم. در رشته معماری هم برنامه‌ای تحت عنوان «خشت» به زودی اجرا خواهد شد. هفت لایو تخصصی درباره وضعیت امروز هنر تئاتر در برنامه «بندباز» داشتیم. همچنین در هفت رشته هنرهای تجسمی، هفت برنامه به نام «تجسس» برگزار کرده‌ایم.

سال ۹۹ درمجموع ۱۳ نمایشگاه برگزار کردیم

او درباره پیگیری جدی تئاتر از سال ۱۴۰۰ تشریح کرد: شروع سال ۱۴۰۰ که با پیک چهارم کرونا در ایران مصادف بود، پس‌از کاهش آمار ابتلایان به کرونا بحث بازگشایی سالن‌های تئاتر را به صورت جدی دنبال کردیم. درنتیجه از اول اردیبهشت نمایش‌ «پس از برخورد جسم سخت به سر» به کارگردانی سجاد داغستانی ۲۱ اجرا داشت، همچنین سیاوش پاکراه نمایس «هیچ میان ما» را کارگردانی کرد که به صورت رایگان ارایه شد و ۳۲ اجرا رفت.

رجبی معمار درباره نمایشگاه‌های برگزار شده در خانه هنرمندان توضیح داد: سال ۹۹ در مجموع ۱۳ نمایشگاه برگزار کردیم از جمله آن‌ها هفدهمین دوره نمایش تصویر سال، نمایشگاه عکس‌های فیلم «درخت گردو»، نمایشگاه عکس بنیاد مسکن، گرامیداشت یاد شهدای سلامت، نمایشگاه صلح را باید از کودکان آموخت، نمایشگاه تهران از منظر هنرمندان، نمایشگاه عکسی به مناسبت پانزدهمین سالگرد مرتضی ممیز و پرفورمنس من شهروند زمینم.

او افرود: در سال ۱۴۰۰ به مناسبت ماه رمضان نمایشگاه اسماءالحسنی، نمایشگاه طراحی مبلمان، مجموعه نقاشی‌های حسن مرادی، نمایشگاه انجمن مجسمه‌سازان، روشنای بزرگان، فاصله، نگاهی دیگر، مرثیه‌ای برای یک رویا، زیبایی در جنگ. در حال حاضر هم‌ تمام گالری‌های خانه هنرمندان در اختیار انجمن سفال ایران است.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با اشاره به اینکه سال گذشته امکان داشت به دلیل مشکلات مالی تعطیل شویم، درباره مسایل مالی بیان کرد: ما بودجه مشخص سالیانه از طرف دولت نداریم. بالاخره توانستیم در سال ۹۹ جلسه‌ای با معاون اول رییس جمهور با حضور اعضای شورای خانه هنرمندان برگزار کنیم و در آن درباره مشکلات حوزه فرهنگ و هنر صحبت کنیم. در نتیجه این جلسه دو کمک یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومانی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک کمک یک‌میلیارد و ۵۰۰ هزار تومانی از طرف شهرداری تهران انجام شد. عمده منابع مالی ما از طریق اجاره رستوران‌ها، فروشگاه و سالن‌های نمایش بود که آن‌ها هم‌ تعطیل شد و عملا با ۳ میلیارد بودجه نمی‌توان کار بزرگی انجام داد و فقط برای بقا تلاش کردیم.

او ادامه داد: هنوز در سال ۱۴۰۰ کمک هزینه‌ای دریافت نکرده‌ایم. دولت مدام درباره پرداخت وام‌های متعددی صحبت می‌کند اما من تقاضا دارم دولت لیست دریافت‌کنندگان وام را به زور شفاف منتشر کند تا متوجه شویم چه کسانی از بدنه فرهنگ و هنر موفق به دریافت این وام‌ها با شرایط سخت شده‌اند.

رجبی معمار درباره انتظارات خود از دولت آینده گفت و به انتقاد از تعطیلی غیرمنتظره سالن‌های نمایش و گالری‌ها پرداخت و گفت: انتظار داریم دولت جدید با مطالعه و بررسی وسیع جامعه هنری چشم‌انداز دقیقی در نظر بگیرد و در این امر از نخبگان فرهنگی و هنری کمک بگیرد. از مهم‌ترین وظایف دولت جدید انتخاب وزیر ارشادی امین، قوی و آشنا با حوزه فرهنگ و هنر است. بدون اینکه از چند نفر از اعضای فرهنگ و هنر دعوت کنند و بدون بدگزاری جلسه‌ای و ابلاغیه رسمی ناگهان در یک مصاحبه سالن‌های نمایش و گالری‌ها را تعطیل کردند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قبل از این که شرایط به وضعیت قرمز کرونایی برسد باید چاره‌ای بیاندیشد.

این مدیر هنری در پایان درباره حذف عضویت انجمن عکاسان از خانه هنرمندان براساس اساسنامه این موسسه توضیح داد: ما یک اساسنامه مشخص داریم که تکلیف عضویت انجمن‌ها را مشخص کرده است. مهلت مجوز انجمن عکاسان ایران از سوی وزارت کشور در سال ۹۸ تمام شده بود وقتی ما اسناد اعضای خانه هنرمندان را برای ثبت شرکت‌ها فرستادیم، انجمن عکاسان را قبول نکردند. در تلاش‌اند تا به عنوان یک کانون از رشته‌های مختلف عکاسی از سوی کانون صنعتی‌کارگری مجوز دریافت کنند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰