مانلی منوچهری داور بخش تصویرگری بیستوهشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا درباره معیار انتخاب آثار این دوره از جشنواره گفت: من برای انتخاب آثار جشنواره چند نکته را درنظر گرفتم؛ ابتدا ساختار اولیه اثر مثل طراحی، ترکیببندی، فضاسازی و شخصیتپردازی مورد توجه من بود که در رشته تصویرگری روایت و روایی بودن تصاویر بسیار مهم است و نکته بعد باید میدیدم که هنرمند چقدر با اصول تصویرگری آشنا است. به همین دلیل مانند تمام جشنوارهها برخی از آثار ممکن است در مرحله اول به دلیل ایراد ساختاری یا اینکه با تصویرگری مرتبط نیستند، حذف شوند.
او افزود: مثلا برخی از آثار بسیار به گرافیک نزدیک بودند یا طراحی خوبی داشتند اما با تصویرگری مرتبط نمیشدند و بعضی از آثار برای انیمیشن مناسب بودند.
این تصویرگر درباره تنوع در انتخاب آثار و حضور هنرمندان با دیدگاههای مختلف در جشنواره بیان کرد: در رشته تصویرگری ۱۶ نفر از بین ۵۸ نفر انتخاب شدند و من سعی کردم در این انتخاب تنوع وجود داشته باشد و افراد با سلیقهها و زاویه دیدهای مختلف در این جشنواره حضور داشته باشند تا وقتی در مرحله کارگاهی روی موضوع واحدی کار میکنند، این تنوع در بین آثار هم دیده شود.
منوچهری که استاد کارگاه رشته تصویرگری است، درباره موضوع کارگاه توضیح داد: موضوع کارگاه تصویرگری یکی از افسانههای قدیمی ایرانی به نام داستان «چهلگیس» است. دلیل این انتخاب این بود که من فکر کردم کمتر به این داستان پرداخته شده و به دقت خوانده نشده است. من در این کارگاه تاکید کردهام که هنرمندان ۲-۳ فریم از این داستان را کار کنند تا بتوانیم در زمان داوری بهترین فرد را از نظر مدیریت زمان برای ارایه اثر و نمایش بهتر قابلیتهای خود انتخاب کنیم.
او با اشاره به اینکه جشنواره با دور هم نشستن هنرمندان و تبادل ایده شور و هیجان پیدا میکند، بیان کرد: به نظر من نکته مهم در برگزاری ورکشاپ چه برای استادان و چه برای جوانانی که میخواهند بیاموزند و کار کنند، دور هم نشستن یکسری افراد با دیدگاهها و تکنیکها و زاویه دیدهای مختلف است که در کنار هم با روند کاری و تجربیات یکدیگر آشنا شوند و اینکه افراد از نزدیک ببینند که وقتی یک موضوع واحد در کارگاه مطرح میشود، افراد چقدر میتوانند با منظر متفاوت و خلاقانه به آن نگاه کنند که به نظرم این مساله آموزندهتر از مطالبی است که یک معلم در کلاس توضیح میدهد.
این استاد تصویرگری ادامه داد: حتی در دانشگاهها ممکن است دانشجویان در کارگاهها بیشتر از کلاس درس نکات را یاد بگیرند زیرا هر کسی در ذهن دیگری دریچهای باز میکند، اما متاسفانه چارهای جز برگزاری مجازی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان نبود و به نظرم حضور این جشنوارهها و کارگاهها حتی به صورت مجازی بهتر از این است که کلا حذف شود زیرا شرکتکنندگان ما جوانان هستند و در این شرایط حضور در اینگونه رویدادها برای روحیه آنها لازم است.
منوچهری در پایان اظهار امیدواری کرد که دور بیستونهم جشنواره به صورت حضوری برگزار شود و اظهار کرد: امیدوارم شرایط طوری پیش برود که حداقل سال آینده این جشنواره بهصورت حضوری برگزار شود و هنرمندان بتوانند در کنار هم کار کنند و دوباره آن شور و شوق جشنواره ایجاد شود.
بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با ریاست هادی مظفری، دبیری رضوان صادق زاده و دبیر اجرایی عبدالرحیم سیاهکارزاده از ۹ تا ۱۵ مردادماه به صورت مجازی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار میشود.
ندا زنگینه
انتای پیام/
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است