نمایشنامه «تهران- پرندک» اثر مهرداد رایانی مخصوص برای نخستین بار در سال ۱۳۸۵ منتشر شد؛ نمایشنامهای که به نظر میرسد در کنار محتوایش که در زمان خود متن و اتفاقی قابل تامل به شمار میرفته و موضوعی جسورانه داشته است، سعی کرده رویکردی فرمی و زبانی بدیع را خلق کند.
داستان این نمایشنامه نه چندان بلند به زندگی مردی افغان به نام گل آقا بر میگردد. او با خانواده اش پس از حضور طالبان در کشورش، به ایران فرار میکند و در ایران نیز همسرش را رها و به انگلستان سفر میکند. با این همه او با ناکامی برای ماندن و زیستن در انگلستان به کنج اتاقکی در منطقه پرندک تهران برگشته و گرفتار شیادی به نام یعقوب میشود که او را مردی پیشگو معرفی کرده و از این راه از مردم اخاذی میکند. این در حالی است که خانواده گل آقا او را برای رها کردن این موقعیت و بازگشت به سرزمین خود تحت فشار قرار دادهاند.
«تهران – پرندک» از یک سو داستانی است که بهرهبرداری ستایشآمیزی از زبان روایت داشته است. نویسنده کلمات را چون موم در دستان خود به بازی میگیرد و با آنها به شخصیتپردازی ستودنی چهرههای نمایشش میپردازد. خلق عبارتهای موجز، کنایی، آکنده از ادبیات محاوره و در عین حال گزنده و ساخت شخصیت با استفاده و کاربرد این کلمات بدون نیاز به توصیفاتی دیگر برای آنها در زمره مهمترین اتفاقاتی است که در این متن میتوان سراغ گرفت. انتخاب ملیت افغانستانی برای شخصیت اصلی داستان نیز نشانی از نوعی زیرکی از سوی نویسنده دارد که بستری قابل درک از زیست انسانی در سه جغرافیا را پیش چشم مخاطبانش مینشاند.
این نمایش در کنار پرداختن به موضوع اجتماعی مهاجرت که برای مهاجران افغانستانی فارسیزبان گفتهها و ناگفتههای بسیاری دارد میکوشد به نوعی با استفاده از دیگر عناصر نمایشی از جمله طراحی صحنه و همچنین یادآوری خاطرات عاشقانه روزهای گذشته زن و مرد افغان و تحرک طنزآمیز مرد یهودی متنی را که حس و حال واقعی مهاجر و مهاجرت را به جان مخاطب مینشاند به وادی خلق بکشاند.
رایانی مخصوص با درک موقعیت زیستی در این سه اقلیم این نمایشنامه را به همراه برخی ابداعات فرمی که شرحی از آن رفت برای نخستین بار در سالن تئاتر سایه مجموعه تئاتر شهر و با کارگردانی سپیده نظریپور روی صحنه برده است.
انتهای پیام/
There are no comments yet