سودابه سالم آهنگساز و مولف موسیقی کودک و مدیر آموزشگاه موسیقی «وِدا» در گفتگویی با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا درباره نحوه برگزاری کلاسهای آنلاین برای کودکان در دوران کرونا و تاثیرگذاری آن گفت: هماکنون در کلاسهای آنلاین در گروههای چهار یا پنج نفره به بچهها آموزش موسیقی داده میشود و آنها در پایان هر دوره یک اثر موسیقی را در حد توانایی خود اجرا میکنند. در جلسات آنلاین سعی بر این است فضایی ایجاد شود که با توجه به علایق کودکان و شرایط ویژه قرنطینه در منازل و بر اساس سالها تجربه من و همکارانم در زمینه آموزش موسیقی کودک، اهداف آموزشی خود را در فضای مجازی پیاده و به ارتباط بچهها با یکدیگر کمک کنیم.
او با بیان اینکه بچهها خیلی راحتتر از بزرگسالان میتوانند با تکنولوژیهای جدید و فضای مجازی ارتباط برقرار کنند و از این طریق آموزش ببینند، درباره مشکلات و آسیبهای این فضا توضیح داد: به دلیل ضعف در سرعت اینترنت امکان فعالیتهای گروهی مانند همخوانی یا نواختن ساز به صورت گروهی میسر نیست و برگزاری کلاسها با سرعت کم اینترنت به کیفیت آموزشی صدمه میزند. خواندن یک قطعه موسیقی، کسب مهارت نوازندگی و یا شرکت در فعالیتهای جمعی هنری در فرآیند رشد همهجانبه کودکان نقش مهمی را ایفا میکند ولی متاسفانه کودکان ما به دلیل برخوردار نبودن از این امکانات صدمه میبینند البته همین امکانات هم برای قشر مرفه و متوسط وجود دارد و متاسفانه قشرهای پایین از ابتداییترین امکانات محروم هستند.
این پزوهشگر و فعال در زمینه کودکان عنوان کرد: به نظر من کودکان حق دارند که از امکانات زمانه خود برخوردار شوند به ویژه در دوران کرونا کودکان بیشتر از هر گروه سنی دیگر آسیب دیدهاند زیرا آنها در ارتباط با یکدیگر روابط اجتماعی را یاد میگیرند و رشد هیجانی عاطفی میکنند و حرکت و بازی با یکدیگر نقش مهمی را در همه مراحل رشد آنها ایفا میکند اما در حال حاضر کرونا همه فعالیتهایشان را محدود به فضای کامپیوتری کرده است.
سالم ادامه داد: فکر میکنم همه ما بعدها عوارض و آسیبهای کودکان این دوره را مشاهده خواهیم کرد همانطور که بچههای دوران جنگ از اضطرابهای آن دوران صدمه دیدهاند. بچههای این زمان هم آسیبهای دوران کرونا را میبینند با این حال پدر و مادرها اگر بتوانند علیرغم فشارهای اقتصادی، فضای خانه را با موسیقی و رقص و آواز تلطیف کنند میتوانند اضطراب را در بچهها و خودشان کاهش دهند و اینگونه به بچهها یاد میدهند که از شرایط سخت نترسند و این شجاعت را داشته باشند که از آن گذر کنند و با نگاه خلاقه خود سختیها را تبدیل به یک فرصت برای پیشرفت کنند حتی گاهی به بچهها پیشنهاد میکنم که برای والدین و یا خویشاوندان خود ساز بزنند و آواز بخوانند زیرا بچهها دوست دارند دیده شوند و به آنها توجه شود، این کار خیلی به آنها برای پیشرفت در آموزش موسیقی انگیزه میدهد.
آهنگساز آلبوم «ترانه های مادر و کودک» که در سال ۹۹ منتشر شده است و برای بچههای یک تا پنج سال براساس عناصر فرهنگ کودک ایرانی و فرهنگ شفاهی کار شده است در پایان گفت: هماکنون مشغول نوشتن کتاب «بازیهای آوازی» هستم که درباره دیدگاه و متد کاری خود درباره آموزش موسیقی برای کودک ایرانی است؛ مسالهای که سالهاست در آن فعالیت دارم و تجربه کسب کردهام ولی در حال حاضر با توجه به مسائلی که در کتابم مطرح کردهام و سختیهایی که برای انتشار آلبومها و اجراهایم کشیدم امیدی برای انتشار بدون دردسر این کتاب ندارم.
دنا خواجزاده
انتهای پیام/
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است