اپرای عروسکی «عاشورا» تلفیقی از موسیقی سنتی ایرانی و آیین مذهبی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۷

اپرای عروسکی «عاشورا» تلفیقی از موسیقی سنتی ایرانی و آیین مذهبی

اپرای عروسکی «عاشورا» به کارگردانی بهروز غریب‌پور از طریق پلتفرم‌ تیوال به صورت آنلاین در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار تئانر خبرگزاری صبا، امروز ۲۸ مردادماه و به مناسبت روز عاشورا به شما مخاطبان صبا پیشنهاد می‌شود اپرای عروسکی «عاشورا» را ببینید.

این فیلم تئاتر به طراحی و کارگردانی بهروز غریب‌پور و آهنگسازی بهزاد عبدی برای اولین بار در در سال ۱۳۸۷ روی صحنه تئاتر مولوی رفت و پس از آن به مناسبت روز عاشورا در ایران و کشورهای مختلف به نمایش درآمد.

اپرای عروسکی «عاشورا» با نوای «باز این چه شورش است» سروده محتشم کاشانی آغاز می‌شود و روند آغاز واقعه کربلا تا شهادت امام حسین (ع) را به تصویر می‌کشد.

مساله مورد توجه در این اپرا تلفیق موسیقی ایرانی با مذهب و دین است که از ابتدا تا انتها مخاطب را به خود جذب می‌کند، درواقع نقطه اصلی و مورد توجه این اپرا همان موسیقی و شعرخوانی‌های چشمگیرش است که از نگاه به موسیقی غربی فاصله زیادی گرفته است و اپرای ایرانی را خلق کرده است.

طراحی صحنه، لباس و عروسک‌ها نیز از نقاط مورد توجه این اپراست که همگام با موسیقی راه خود را ادامه می‌دهند تا به پایان می‌رسند.

اپرای عروسکی «عاشورا» را می‌توانید به صورت دی‌وی‌دی از فروشگاه‌ها تهیه یا از طریق سایت تیوال با بهای ۱۰ هزار تومان به صورت آنلاین مشاهده کنید.

طراح و کارگردان: بهروز غریب‌پور، تحقیق و باز آفرینی متن: بهروز غریب‌پور، آهنگساز: بهزاد عبدی، رهبر ارکستر: ولادیمیر سیرنکو، اجرای موسیقی: ارکستر ‌ناسیونال ‌اوکراین، دستیاران کارگردان: علی پاکدست، مریم اقبالی، علی ابوخیریان، قاسم رحمتی، بازی‌دهندگان عروسک: مریم ‌اقبالی، علی پاکدست، علی ‌ابوالخیریان، مرجان ‌احمدی، مرضیه ‌سرمشقی، نسیم ‌امیرخسرو، هانی ‌حسینی، سارا اقبال، مهرنوش ‌صادقیان، صدف ‌بیگدلی، زینب ‌اشرف‌زاده، الهام ‌وفایی، مائده ‌مدنی، نیلوفر ساسانی،  مصطفی ‌محمودی، محمّد معتمدی، بهار ‌موحّد ‌علی، علی بهار، موحد مهدی جاور، فرشاد ‌فولادوند، محمد ‌رضا ‌صادقی، علی ‌خدایی، مهدی ‌امامی، عامر ‌شادمان، کیوان فرزین، اسماعیل ‌مومن ‌ثانی، سینا ‌ولی ‌پور، سارا رضا زاده  گروه همسری غافر،  قاسم ‌رحمتی، حجت هاشمی،  آیدا ‌کلاهی، منا ‌تعظیمی، مجید رستم آبادی،  حمید سلامی  آیرین ‌غریب‌پور،  رضا جلالی  سولماز ‌فاتحی ‌خامنه  هانی ‌حسینی،   زینب ‌لک،  رضا جلالی  تماشاخانه ‌نی‌داوود.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است