ماهور طوسی کیوریتور نمایشگاه گروهی «بازیابی» در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا درباره این نمایشگاه توضیح داد: این نمایشگاه در وهله اول درباره recycled art یا هنر بازیافت است. من هم آثاری را از ۱۰ هنرمند که در این زمینه فعالیت میکنند در گالری پروژههای آران به نمایش گذاشتم.
او درباره هدف و دغدغه خود در گردآوری نمایشگاه «بازیابی» گفت: هنر بازیافت دغدغه من نبود زیرا در این زمینه زیاد کار شده است بلکه چیزی که برای من مهم بود این است که با نگاه کردن به این آثار بازیافتی چه چیزی حاصل میشود. من بازیافت را بازیابی دیدم و آثار بازیافت شده را به عنوان یک شی ذخیرهشده نگاه کردم. در اینجا صحبت از این است که یک شی ذخیره شده در طول زمان چقدر از حافظه خود را حفظ میکند و زمانی که تغییر میکند آیا همچنان میتواند به مبدا خود بازگردد و دادههای تاریخی به ما بدهد؟
این کیوریتور افزود: هنر بازیافت برای من معنای تاریخی دارد یعنی ما تاریخ را چگونه نگاه میکنیم، آیا با نگاه کردن به یک شی باستانی میتوانیم متوجه شویم که در آن سالها چه اتفاقاتی رخ داده است؟ چقدر این ارجاعات تاریخی درست و چقدر نویسنده و تاریخنگار در ارایه آن دخیل است؟
طوسی با بیان اینکه ایده کلی او درباره نمایشگاه «بازیابی» تاریخی بوده است، عنوان کرد: بیشتر قائل به نظریاتی هستم که با شک به تغییر و تحولات تاریخ نگاه میکنند من هم با نگاه به آثار بازیافتی به این نتیجه رسیدم که بخشی از چیزی که اینها را میسازد حافظه نیست و اتفاقا بخش از آن فراموشی است. به طور مثال وقتی قرار شد ابن ندیم کتاب «الفهرست» را که مجموعهای از کتابهای قرن ۴ و ۵ هجری است جمعآوری کند، یکسری دادهها گرفت اما قطعا تعدادی از کتابها و آثار آن زمان را فراموش کرد تا این کتاب تاریخی تدوین شود.
او در پایان با اشاره به اینکه تاریخ بر مبنای فراموشی قرار دارد، خاطرنشان کرد: من در این نمایشگاه با نگاهی رادیکال اعتقاد دارم که تاریخ به معنای حافظه نیست بلکه بر مبنای فراموشی قرار دارد، اما باید این را در نظر بگیریم که حافظه و فراموشی در تاریخنگاری ۲ روی یک سکهاند و وقتی روشنفکران به ما میگویند که «به یاد آر» و ما را متهم میکنند که حافظه تاریخی نداریم، ما نیز باید از آنها بپرسیم که «چه چیزی را به یاد بیاورم و چگونه به یاد بیاورم؟» یعنی ما باید بدانیم که وقتی درباره حافظه صحبت میکنیم درباره فراموشی هم صحبت میکنیم.
نمایشگاه «بازیابی» به دلیل تعطیلیهای اخیر ناشی از ویروس کرونا از ۱ شهریور ماه به مدت یک هفته مجددا در گالری پروژههای آران در معرض تماشا قرار دارد.
انتهای پیام/