به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سمپوزیوم مجسمهسازی گل گهر، «افزیر» عنوان مجسمهای است که هدایت صحرایی در نخستین سمپوزیوم مجسمهسازی گل گهر مشغول ساخت آن است، این مجسمه همانگونه که از نام آن پیداست همچون سایر کارهای این هنرمند مجسمهساز، حال و هوای معمارانه دارد.
هدایت صحرایی درباره برگزاری سمپوزیومها گفت: سمپوزیومها یکی از مهمترین رویدادهای هنری و فرهنگی هستند که در دو دهه اخیر در ایران شاهد برگزاری آنها هستیم، با توجه به دستاوردی که برای جامعه مجسمهساز و ساکنان شهرها داشتهاند، باید از امکانات فرهنگی و هنری که در دل سمپوزیومها نهفته است، به خوبی بهرهبرداری شود.
به گفته صحرایی، برنامهریزی درست و برگزاری سمپوزیومها میتواند سهم بهسزایی در معرفی شهرها و امکانات گردشگری آنها داشته باشد. مردم از تماشای مجسمههای شهری لذت خواهند برد و مجسمهها هم به زیبایی بصری شهرها میافزایند. سیرجان نیز از جمله شهرهایی است که با برگزاری سمپوزیوم گل گهر میتواند یکی از قطبهای گردشگری فرهنگی کشور شود.
او افزود: من تاکنون سابقه شرکت در بیش از ۱۵ سمپوزیوم ملی و بین المللی را داشتهام و بیشتر این سمپوزیومها سنگ بودهاند، با توجه به پیشینه خوبی که تیم اجرایی سمپوزیوم مجسمهسازی گل گهر که سابقه برگزاری چندین دوره سمپوزیوم بینالمللی تهران را دارند، سمپوزیوم گل گهر از بدو امر حرفهای و حساب شده برنامه ریزی شده است.
او خاطرنشان کرد: حرفهای بودن را در تمام ارکان برگزاری سمپوزیوم گل گهر میتوان مشاهده کرد. تاکنون با توجه به امکانات موجود بهترین امکانات در اختیار مجسمهسازان گذاشته شده است، امیدوارم که در آینده نزدیک این سمپوزیوم به صورت بینالمللی برگزار شود.
عضو دائمى انجمن مجسمه سازان ایران تاکید کرد: در این سمپوزیوم از سنگ مرمریت چشمه شیردوش کرمان برای ساخت مجسمهها استفاده شده است، برای نخستین بار است که همچین متریالی در سمپوزیومی در کشور مورد استفاده قرار میگیرد. به نظر من این سنگ کیفیت مطلوبی دارد و تفاوت فاحشی با دیگر سنگهای مرمری که در ایران داریم، ندارد. این سنگ کرم رنگ رگههای صورتی و نارنجی دارد و البته درخشندگی و شفافیت دیگر سنگهای مرمر را ندارد. امیدوارم نتیجه کار با این سنگ خوب باشد و آثاری ماندگاری در سیرجان به جا بماند. البته با توجه به آب و هوای سیرجان امیدوارم این رویداد در فصل دیگری برگزار شود.
سمپوزیومهایی که به صورت رقابتی برگزار میشوند از جذابیت بالایی برخوردارند
او درباره هنرمندان شرکت کننده در این سمپوزیوم بیان کرد: شرکت کنندگان در این سمپوزیوم حرفه ای هستند و در کارنامه خود سابقه شرکت در رویدادهای مهم مجسمه کشور را دارند. به نظر من طرحهایی که برای ساخت در این سمپوزیوم پذیرفته شدهاند، خوب هستند.
صحرایی درباره غیر رقابتی بودن سمپوزیوم گل گهر عنوان کرد: برای من سمپوزیومهایی که به صورت رقابتی برگزار میشوند و برگزیده نهایی دارند از جذابیت بالایی برخوردارند و هنرمندان برای حضور در این رویداد از تمام توان خود استفاده میکنند اما در بخش پایانی سمپوزیوم ممکن است جو منفی بر فضا حاکم شود که در سمپوزیومهای غیر رقابتی این جو بهوجود نمیآید و به نظرم هر هنرمند با وسواسی که دارد تلاش میکند اثری ماندگار و حرفهای از خود برای این رویداد به جای بگذارد.
او در بخش دیگری از صحبتهایش درباره اثری که در سمپوزیوم گل گهر خلق میکند، اظهار کرد: عنوان این اثر «افزیر» است، افزیر یک اصطلاح سنتی در معماری ایران است که چند سال پیش با آن آشنا شدم و درباره آن تحقیق کردم. چون مجسمههایی که من میسازم بیشتر حال و هوای معمارانه دارد و در این سمپوزیوم نیز اثری متناسب با فضای شهر سیرجان میسازم، نام افزیر را برای این اثر انتخاب کردم.
این مجسمهساز در پایان تصریح کرد: این مجسمه یک کار فرمی است که پیچ و قوسهای معماری ایرانی را به یاد مخاطب میاندازد. من همیشه نسبت به بناهای مثل برج آزادی که به آن ها هم به عنوان اثری معمارانه و هم اثری فرمیک میشود، نگاه کرد، احساس خوشایندی دارم.
هدایت صحرایی متولد ۱۳۶۵ پلدختر است. او فارغ التحصیل رشته مجسمهسازی از هنرهای زیبا دانشگاه تهران و عضو انجمن مجسمهسازان ایران است. او دبیر هنری و دبیر اجرایی وعضو شورای سیاستگذاری و هیات داوران ششمین سمپوزیوم مجسمهسازی جزیره کیش بود. صحرایی همچنین عضو هیات داوران نهایی نخستین سمپوزیوم مجسمههای فلزی اهواز، عضو هیات داوران پنجمین سمپوزیوم هنر در طبیعت بولا نیز بوده است.
شرکت در بیش از ۱۵ فستیوال و سمپوزیوم بینالمللی مجسمهسازی در داخل و خارج از ایران، چهارمین و ششمین بینال مجسمههای شهری تهران از دیگر فعالیتهای هنری این مجسمهساز است. مرمت و بازسازی بیش از ۲۰۰ مجسمه در موزه استاد علی اکبر صنعتی از دیگر فعالیتهای هدایت صحرایی به شمار میرود.
انتهای پیام/
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است