مدیر پنجمین المپیاد فیلمسازی: نوجوانان پذیرفته‌نشده هم آموزش می‌بینند | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۴

مدیر پنجمین المپیاد فیلمسازی: نوجوانان پذیرفته‌نشده هم آموزش می‌بینند

حبیب ایل‌بیگی مدیر پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان با اشاره به اهمیت این رویداد و تاریخچه آن درباره تازه‌ترین اتفاقات در پنجمین دوره این المپیاد توضیح داد.

به گزارش صبا حبیب ایل‌بیگی مدیر پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در گفتگو با ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، با اشاره به تاریخچه برگزاری «المپیاد فیلمسازی نوجوانان»، گفت: «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران»، حلقه‌ مفقوده‌ای بود که در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران، نبودش به چشم می‌آمد.

او ادامه داد: فقدان این بخش از آن‌جا احساس می‌شد که این جشنواره ویژه کودک و نوجوان بود اما صاحبان آثاری که در جشنواره شرکت می‌کردند، بزرگسالان بودند و در واقع نوجوانان حضور فعالانه‌ای در جشنواره مخصوص به خودشان نداشتند. در جشنواره‌های معتبر کودک در سراسر دنیا، بخشی با عنوان «Kids for Kids» وجود دارد که در آن فیلم‌های ساخت بچه‌ها برای خودشان نمایش داده می‌شود.

یادگیری مهارت‌‌های زندگی بازدهی حداقلی المپیاد

ایل بیگی با اشاره به شکل‌گیری «المپیاد فیلمسازی نوجوانان» در دوره بیست و نهم جشنواره بر اساس نظرات کارشناسی، اظهار کرد: دو دوره اول و دوم این المپیاد تنها به نوجوانانی اختصاص یافت که فیلم ساخته بودند. اما از دوره سوم، بخش «ایده» نیز اضافه شد تا از این طریق به جای صحبت مستقیم درباره سینما، درباره موضوعاتی چون کار جمعی و گروهی انجام دادن، توجه به خلاقیت، ایده‌پردازی، پرورش ایده و نقش همفکری در رسیدن به یک ایده خوب برای فیلمسازی صحبت کنیم.

او متذکر شد: با این کار حتی اگر بچه‌ها در آینده جذب سینما هم نشوند، توانایی‌ها و مهارت‌هایی را که در مسیر زندگی برایشان مفید است، یاد می‌گیرند.

متولی سینمای کودک در بنیاد سینمایی فارابی در ادامه به توسعه این رویداد اشاره کرد و گفت: سال ۹۷ بعد از دومین دوره برگزاری المپیاد که من در آن‌جا به عنوان مشاور دبیر جشنواره کودک حضور داشتم، به تماشای آثار المپیاد فیلمسازی نشستم. اغلب فیلم‌های نوجوانان با موضوعات اجتماعی ساخته شده بود. بعد از تماشای اتمسفر موجود در المپیاد و تماشای آثار، شورایی را تشکیل دادیم با عنوان «شورای سیاست‌گذاری المپیاد» که در آن نمایندگانی از ارگان‌هایی چون حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، انجمن سینمای جوانان ایران و بنیاد سینمایی فارابی دور هم جمع شدند و با آسیب‌شناسی دو دوره المپیاد درباره چرایی برگزاری المپیاد به بحث و تبادل نظر پرداختند.

او ادامه داد: نتیجه به دست آمده، مشخص اضافه شدن بخش «ایده» به المپیاد و حضور اساتید سینمای کودک به عنوان منتور در کنار نوجوانان برای راهنمایی مناسب شرکت‌کنندگان بود و نکته دیگر تأکید بر اینکه آثار ارسالی نوجوانان باید در حوزه کودک و نوجوان باشد.

هدف؛ بروز خلاقیت در نوجوانان/ توجه ما در «المپیاد» می‌تواند به سمت توسعه و ارتقای سینمای کودک و نوجوان باشد

ایل‌بیگی بیان کرد: بر این اساس هدف ما صرفااین نیست که از دل چنین رویدادی سینماگر بیرون بیاید بلکه بچه‌ها در چند روز برگزاری در یک فضای شاد و مفرح درباره سرفصل‌هایی‌ کارگروهی ‌انجام ‌می‌دهند که در نهایت باعث بروز خلاقیت در آنها خواهد شد.

او افزود: در «المپیاد فیلمسازی نوجوانان‌ ایران» توجه ما می‌تواند به سمت مقوله سینما‌ی کودک و نوجوان و توسعه و ارتقای این سینما باشد. ما در این حوزه ورودی ضعیفی داریم چرا که‌ اساسا برای این حوزه نیرو تربیت نمی‌شود. «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» یکی از بسترها برای تربیت این نیروی مهم برای آینده سینمای کودک و نوجوان به شمار می‌آید.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره یکی از اتفاقات این دوره در این راستا گفت: امسال تصمیم گرفتیم که تمام نوجوانانی که برای شرکت در المپیاد این دوره اثر فرستادند، در این رویداد مشارکت داشته باشند. بر این اساس قرار بر این شد تا حتی نوجوانانی که آثارشان در این دوره پذیرفته نشده هم توسط مربیان دیگری جدا از منتورهای المپیاد، آموزش ببینند و درباره آثارشان بحث و گفتگو صورت بگیرد.

ایل‌بیگی اظهار کرد: در این المپیاد، برنده شدن و بازنده شدن معنا ندارد و در این مرحله به هیچ وجه نباید برای نوجوانان ایجاد حس رقابت کاذب ایجاد کرد. جالب است بدانید که در هر دوره، استقبال نوجوانان غیر تهرانی از المپیاد فیلمسازی نوجوانان بیشتر از پایتخت‌نشینان بوده است این نشان دهنده این است که نیاز جامعه نوجوانان کشور به این رویدادها برای رسیدن به عدالت فرهنگی ضروری است.

او در پایان تصریح کرد: قطعاً مشارکت نوجوانان ایران از جای جای کشور عزیزمان و لزوم توجه بیشتر به نوجوانان آینده‌ساز کشور ایجاب می‌کند تا این رویداد که تنها برنامه برای خود نوجوانان در حوزه سینمای کشور است تقویت شده و حرکت در راستای «عدالت فرهنگی» بیش از گذشته دنبال شود.

پنجمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان، امسال هم‌زمان با سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۱۷ تا ۲۱ مهرماه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰