غذاهای محلی جزیره کیش | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۷

غذاهای محلی جزیره کیش

بومیان جزیره کیش با تاثیر از کشورهای حاشیه خلیج فارس خوراکی‌هایی می‌پزند که شاید در دیگر نواحی جنوب ایران به وفور یافت نشود.

به گزارش واحد بازرگانی صبا، تا به حال از خود پرسیده‌اید که غذای محلی کیش چیست؟ اصلا این جزیره خوراکی مخصوص دارد یا خیر؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که جزیره زیبای کیش نیز مانند هر نقطه دیگر ایران غذاهای محلی دارد که شاید خیلی شناخته شده نباشند. به همین دلیل می‌خواهیم در این مقاله به معرفی آن‌ها بپردازیم تا در صورت سفر به کیش آن‎ها را امتحان کنید. همراه فراموش نکنید که سفرمارکت با رزرو بلیط هواپیما به صدها مقصد داخلی در کنار شماست.

فرهنگ بومی و غذای سنتی در کیش

باوجود پیشرفت‌های فراوان در جزیره کیش همچنان مردم بومی آنجا فرهنگ خود را حفظ کرده‌اند. امروزه این فرهنگ در پوشش، گویش و غذاهای سنتی آن‌ها جلوه کرده و برای خیلی از گردشگران جالب است. بومیان جزیره کیش با تاثیر از کشورهای حاشیه خلیج فارس خوراکی‌هایی می‌پزند که شاید در دیگر نواحی جنوب ایران به وفور یافت نشود. به همین دلیل همواره به گردشگران توصیه می‌کنیم که در سفر به کیش طعم خوراکی‌های سنتی آنجا را بچشند، چرا که خود تجربه‌ای ناب و فراموش‌نشدنی است. در ادامه غذاهای خاص جزیره زیبای کیش را به شما معرفی می‌کنیم.

                 مجبوس لحم

یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی جزیره کیش مجبوس لحم نام دارد که ترکیبی از ادویه عربی با برنج است. در تهیه این خوراک لذیذ از انواع فلفل، تخم گشنیز، زیره، دارچین و غیره استفاده می‌شود که در نهایت با گوشت یا ماهی ترکیب شده و سرو می‌شود. مجبوس لحم به دلیل داشتن انواع زیادی از ادویه طعم خاصی دارد که شاید در هیچ جای دیگر نخورده باشید. به همین دلیل شاید طعم آن برای همه جذاب نباشد، ولی به یک بار امتحانش می‌ارزد.

مرگوگ (مرقوق)

اگر عاشق ترکیبات گوشت و سبزی هستید، مرگوگ یا مرقوق را به شما معرفی می‌کنیم. این خوراک خوشمزه شامل مواد مختلفی مانند گوجه فرنگی، انواع فلفل، سیب زمینی، سیر و پیاز است که پخته می‌شوند. سپس با گوشت استخوان‌دار ترکیب شده و شبیه به خورش سرو می‌شود. مرقوق را می‌توان یکی از خوش طعم‌ترین غذاهای محلی جزیره کیش دانست که با ادویه‌های مخصوص ترکیب می‌شود. مرگوگ در اکثر رستوران‌های محلی یافت می‌شود و می‌توانید آن را با نان و یا برنج میل کنید.

سمک مشوی

آیا به غذاهای دریایی علاقه دارید؟ پس در سفر به کیش حتما سمک مشوی را امتحان کنید. این خوراک که بخش اصلی آن را ماهی تشکیل می‌دهد، با ادویه ترکیب می‌شود. همچنین به درخواست خود می‌توانید آن را به صورت کبابی و یا سرخ شده میل کنید. سمک مشوی به دلیل داشتن فلفل طعم خوبی دارد و مزه آن حسابی شما را سر ذوق می‌آورد.

قلیه ماهی

قلیه ماهی از آن دسته غذاهای جنوبی است که حتما با نام آن آشنا هستید. این خوراکی خوش طعم و بو ترکیبی از سبزی، ادویه، سیر و مواد معطر است که با ماهی مخلوط می‌شود. همچنین می‌توان با اضافه کردن تمر هندی طعمی عالی به آن بخشید. قلیه ماهی در جزیره کیش به عنوان یکی از خوراکی‌های محلی شناخته می‌شود که البته طعم آن با قلیه نواحی دیگر کمی متفاوت است. دلیل آن هم اضافه شدن چندین چاشنی متنوع است که حسابی بو و مزه آن را عوض می‌کند. پس اگر روزی بخت با شما یار شد و به جزیره زیبای کیش رفتید، حتما طعم قلیه ماهی خاص آنجا را بچشید و لذت ببرید.

پودنی

آیا دوست دارید تا طعم گوشت کوسه را بچشید؟ پس پودنی را از قلم نیندازید. گرچه گوشت کوسه کمی سفت است، ولی بومیان در ابتدا آن را با آبلیمو و زردچوبه ترکیب می‌کنند. سپس آب داخل گوشت را خالی کرده و آن را با ادویه‌های مختلف مخلوط می‌کنند. با اضافه کردن سبزیجات معطر طعم خوبی به گوشت داده می‌شود که حسابی خوشمزه است. پودنی یکی از کمیاب‌ترین غذاهای جنوبی است که در کیش می‌توانید پیدا کنید. پس چرا در سفرتان آن را امتحان نکنید؟!

حمسه الخرت

شاید تصورش سخت باشد که بشود از مواد داخل صدف غذا درست کرد! حمسه الخرت نوعی غذای محلی کیش است که با مواد داخل صدف درست می‌شود. در واقع در درون صدف بخشی گوشتی شکل وجود دارد که قسمتی آن خوردنی است. بومیان جزیره با خارج کردن و ترکیب آن با ادویه و پیاز خوراکی عجیب و لذیذی درست می‌کنند که برای گردشگران جالب است. حمسه الخرت با برنج و یا نان میل می‌شود و تجربه‌ای جالب برای مسافران تور لحظه آخری کیش و دیگر ماجراجویان به شمار می‌آید.

خبیصه

حلوایی خاص در جزیره کیش درست می‌شود که به خبیصه معروف است. این حلوای عربی ترکیبی از آرد گندم و یا آرد برنج است که با روغن سرخ می‌شود. همچنین با اضافه کردن آب و شکر به آن طعم خوبی گرفته و در نهایت با هم زدن شکل حلوا به خود می‌گیرد. البته بعضی مواقع آشپزها به سلیقه خود به آن زعفران یا هل اضافه می‌کنند که طعم آن را از قبل هم بهتر کرده و طرفدار پیدا می‌کند. خبیصه تفاوت زیادی با حلوای دیگر مناطق ندارد، ولی به بیشتر به عنوان حلوای عربی شناخته می‌شود.

هریسه

اگر کنجکاوید تا نوعی حلیم عربی را به شما معرفی کنیم، چه گزینه‌ای بهتر از هریسه! این خوراک یکی از قدیمی‌ترین غذاهای محلی در کیش است که با گندم و گوشت درست می‌شود. در ابتدا گندم را خیسانده و گوشت را هم می‌زنند تا مواد آن له شود. سپس کره، شکر و دارچین به آن اضافه می‌کنند که طعم خوبی می‌گیرد. هریسه به عنوان نوعی حلیم محلی محسوب می‌شود که بسیار مقوی است و برای افراد بیمار درست می‌شود.

                         محمر (برنج شکری)

نوعی برنج در جزیره کیش طبخ می‌شود که به محمر و یا برنج شکری مشهور است. این غذا سرشار از شکر است و  رنگ زردی دارد. در پخت آن از شکر فراوان استفاده می‌شود که در نهایت منجر به تغییر رنگ آن می‌گردد. سپس محمر را با ماهی سرو کرده و نوش جان می‌کنند. محمر همچنین می‌تواند همنشین خوبی برای غذاهای خورشتی باشد و فرد را به طور کامل سیر کند.

کله کندی

کله کندی از دیگر انواع غذای محلی در کیش است که با ساردین پهلوطلایی درست می‌شود. کله کندی نوعی غذایی دریایی است که پس از جدا کردن سر ماهی با ادویه و پیاز تفت داده می‌شود. سپس در روغن محلی سرخ شده و سرو می‌شود. کله کندی یکی از مقوی‌ترین خوراک‌ها است که طعم خوبی دارد و در اکثر رستوران‌ها پیدا می‌شود.

خورشت میگو

خورشت میگو از ان دسته غذاهای جنوبی است که شباهت زیادی به قلیه ماهی دارد. این غذا نیز با سبزیجات معطر و ادویه درست می‌شود و به جای ماهی میگو در آن قرار می‌گیرد. سیر نیز از دیگر مخلفات قلیه میگو است که بوی خوبی به آن می‌دهد. اما آنچه که خورشت میگو جزیره کیش را متمایز کرده استفاده از ترشی (تمبر هندی) و ادویه‌های مخصوص در طبخ آن است. به همین دلیل به جرات می‌توان گفت که خورشت میگو جزیره کیش بسیار لذیذ و خوش بو است و نباید از امتحان کردن آن گذشت.

مضروبه

تنوع غذاهای دریایی در کیش زیاد است. یکی دیگر از آن‌ها مضروبه نام دارد که با سیر مخلوط می‌شود و بومیان در طبخ آن از ادویه‌های محلی استفاده می‌کنند. در پخت مضروبه از سبزیجات نیز استفاده می‌شود که طعم خاصی به آن می‌بخشد و حسابی شما را غافلگیر می‌کند. اگر به خوراک ماهی علاقه دارید، توصیه می‌کنیم که حتما در سفر به کیش طعم مضروبه را بچشید.

برنج بریانی

از دیگر انواع غذای سنتی در کیش می‌توان به برنج بریانی اشاره کرد که بسیار مخلفات کاملی دارد. این خوراک از سیب زمینی، کشمش، زرشک و عدس درست می‌شود که با گوشت قرمز تفت داده می‌شود. پس از طعم‌دار شدن هل و دارچین به آن اضافه می‌کنند و در نهایت به برنجی مقوی و خوشمزه رو به رو هستیم که نمی‌توان از خیرش گذشت. برنج بریانی یکی از غذاهای دوست‌داشتنی کیش است که حتی عاشقان آشپزی نیز علاقه دارند تا طرز تهیه‌اش را یاد بگیرند.

رستوران غذای محلی در کیش

اکنون شاید این سوال برایتان به وجود آید که در کجا می‌توان طعم غذاهای سنتی را چشید؟ در پاسخ باید بگوییم که امروزه اکثر رستوران‌های این جزیره به ارائه غذاهای معمولی می‌پردازند. اما اگر می‌خواهید تجربه‌ای جالب داشته باشید، می‌توانید سری به خانه بومیان کیش بزنید. در انجا انواع خوراکی‌های محلی سرو و فروخته می‌شود که طعم خوبی دارند. همچنین فضای سنتی آنجا شما را سر ذوق آورده و خستگیتان را برطرف می‌کند.

کلام پایانی

غذاهای محلی جزیره کیش در نوع خود خاص و بسیا لذیذ‌اند. چرا که در طبخ آن‌ها از ادویه‌ها و سبزیجات خاص استفاده می‌شود. لذا همواره به گردشگران می‌گوییم که سفر به کیش بدون صرف غذاهای محلی کامل نیست. به یاد داشته باشید که اگر قصد سفر دارید، می‌توانید رزرو بلیط هواپیما تهران کیش خود را به سفرمارکت بسپارید و با آسودگی خاطر راهی سفر شوید.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000