به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، محمد حمیدی مقدم دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» درباره ترکیب آنلاین_ فیزیکی این جشنواره در برنامه «پرانتزباز» عنوان کرد: ما سال گذشته تجربه موفق و خوب اجرای برخط یا آنلاین کامل جشنواره «سینماحقیقت» را داشتهایم که اتفاق بزرگی بود و مخاطبان سینمای مستند در سراسر کشور با جشنواره «سینماحقیقت» همراه شدند.
او با اشاره به اینکه امسال خیلی زودتر یعنی حدود خرداد و در پیک گسترده فراگیری کرونا اقدام به انتشار فراخوان و آیین نامه جشنواره کردن و با اشاره به پیش بینی اجرای آنلاین جشنواره براساس همه گیری بیماری کرونا اظهار کرد: در شورای سیاست گذاری با نگاهی پیشگیرانه و باتوجه به اینکه آذرماه فصل بیماریهای این چنینی است، اجرای کامل و بیخطای برگزاری آنلاین و برخط را در زیر ساختهایمان پیشبینی کردیم اما این را هم در نظر گرفتیم که اگر با واکسیناسیون و کم شدن بیماری اتفاقات خوبی رخ دهد، بتوانیم زیرساختهای اجرای فیزیکی را هم داشته باشیم.
دبیر پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» افزود: به هر حال اتفاق خوب رخ داد و واکسیناسیون انجام شد ولی ما نمیتوانستیم برگزاری آنلاین را متوقف کنیم زیرا که جشنواره باید به راه خودش ادامه دهد بنابراین تمام ماجرا براساس برخط شکل گرفت و حتی در فراخوان موافقت فیلمسازان برای نمایش برخط یک امر الزامی شد.
محمد حمیدی مقدم برگشت جشنواره به شکل فیزیکی را اینطور توضیح داد: باتوجه به اینکه سینماها بازگشایی شدند فکر کردیم که برای سینمای مستند نیز باید شرایط استقبال از این فضا را با هر چه که در توانمان هست ایجاد کنیم. در نهایت این خبر را منتشر کردیم که با موافقت ریاست محترم سازمان سینمایی و نکاتی که با دوستان حاضر در ستاد کرونا داشتیم به سمت اجرای محدود فیزیکی میرویم.
وی ادامه داد: ما به پردیس سینمایی چارسو برگشتیم تا با همان امکانات همیشگی بتوانیم این ارتباط را ایجاد کنیم ولی به همه علاقمندان پیشنهاد کردیم که باتوجه به وضعیت آلودگی هوا و سویه جدید بیماری امسال هم به صورت برخط از همه امکانات «سینماحقیقت» استفاده کنند.
نمایش فیزیکی برای صاحبان آثار و دوستان رسانه جذابیت دارد
مدیرعالم مرکز گسترش و سینمای تجربی بیان کرد: به هر حال نمایش فیزیکی جذابیت زیادی برای صاحبان آثار و دوستان رسانه دارد و ما این حد از برگزاری فیزیکی را برای صاحبان آثار و دست اندرکاران فیلم ها ایجاد کردیم که بتوانند در یک جمع محدودتر فیلمها را به تماشا بنشینند.
فشارهای بیرون از سینما در انتخاب فیلم های این دوره از جشنواره تاثیری نداشت
نغمه دانش آشتیانی کارشناس این برنامه رادیویی از او درباره فشارهای بیرون از سینما و تاثیرش در انتخاب فیلمها و ممیزی آثار این دوره از جشنواره پرسید که او مطرح کرد: فشارهای بیرون از سینما در انتخاب فیلم های این دوره از جشنواره تاثیری نداشت و ما همان شکل طبیعی «سینماحقیقت» را که در دو سال گذشته داشتیم داریم. البته نمیتوانم بگویم که از این شرایط _ از شرایطی که به هر حال شرایط مشخص شدن سیاستهای جدید است و یک وضعیت انتقالی _ تاثیر نگرفتیم ولی خوشبختانه «سینماحقیقت» همیشه مسیر خودش را با وجود چالشهای انتخاب که در هر دورهای از جشنوارهها و در طول این سالها پیش رو داشته، طی کرده است.
وی افزود: ما از دویست و هفتاد فیلم بخش کوتاه درنهایت بیست تا بیست و پنج فیلم را میتوانیم انتخاب کنیم و در هر شرایطی دویست و پنجاه فیلم میتوانند مخالف این انتخاب ها باشند.
حمیدی مقدم عنوان کرد: میخواهم بگویم که گروههای انتخاب ما دوباره جمع شدند و مثل سالهای گذشته در وضعیت کاملا روشن با سند و با مشخصات کامل امتیازدهی، فیلمهایی را انتخاب کردند که اسامی این فیلمها درنهایت مشخص شد و بیرون آمد.
دبیر پانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» در پایان با اشاره به سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران و داشتن هیات مشاور در انتخاب آثار اظهار کرد: گروه مشاوران حاشیه هایی را برای انتخاب آثار در سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران ایجاد کردند و معتقد بودند که انتخاب ها شفاف نیست ولی خوشبختانه در پانزدهمین دوره جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» تا به امروز سعی کردهایم که از التهابها دوری کنیم تا شاید آینه حداکثری تمام سینمای مستند کشور باشیم.
«پرانتز باز» به سردبیری و تهیهکنندگی مارال دوستی با اجرای مجید واشقانی و نیما رییسی با کارشناسی علیرضا بهرامی، نغمه دانش آشتیانی و فرانک آرتا در گروه برنامههای مستند و ترکیبی نمایشی رادیو نمایش تولید و به صورت زنده و هفتگی ساعت ۲۱:۰۰ تا ۲۳:۰۰ پخش میشود.
برنامه «پرانتز باز» از محل خانه موزه بتهوون پخش شد و همچنین قصد دارد تا با اجرای گردشی در مکانهای مختلف فرهنگی آن را به مردم معرفی کند.
نغمه دانش آشتیانی
انتهای پیام/
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است