وضعیت موسیقی ایده‌آل نیست/ دو بخش به جشنواره ملی موسیقی جوان اضافه شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۱۷
دبیر پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان مطرح کرد؛

وضعیت موسیقی ایده‌آل نیست/ دو بخش به جشنواره ملی موسیقی جوان اضافه شد

دبیر پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان این جشنواره را دارای سنگ بنای مستحکم و قابل دفاعی دانست و حمایت از موسیقی‌های بومی، هویتی و هنری را جزو وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، هومان اسعدی، موسیقیدانی که دبیری ۹ دوره از جشنواره ملی موسیقی جوان را برعهده داشته، درباره روند جشنواره طی دوره‌های اخیر گفت: جشنواره طی همه این دوره‌ها، سیاست بنیادین مستمر و واحدی داشته است. یکی از ویژگی‌هایی که در تمامی دوره‌ها در نظر گرفتیم، ارزیابی داخلی و درونی، بررسی نقاط ضعف و قوت بخش اجرایی و بخش محتوایی جشنواره بوده است و همین مسئله باعث اصلاحات و تغییراتی نیز شده است.

وی در خصوص حذف بخش حفظ کل ردیف در دوره پانزدهم جشنواره ملی موسیقی جوان افزود: بدنه اصلی جشنواره در بخش موسیقی دستگاهی مبتنی بر ردیف، دستگاه‌ها و روایت‌های مختلف ردیف است، اما برگزاری دقیق آزمون حفظ کل ردیف به صورت مجازی بسیار دشوار است به همین دلیل در این دوره، این بخش به تعویق افتاد تا زمانی که شرایط برگزاری حضوری جلسات ممکن باشد.

اسعدی درباره بخش آهنگسازی و آفرینش در تکنوازی بیان کرد: چندین سال بود که برخی از آهنگسازان پیشنهاد می‌دادند از آنجایی که این جشنواره ابعاد مختلف موسیقی‌های هنری و جدی را پوشش می‌دهد، حیف است که بخش آهنگسازی ‌در جشتواره حضور نداشته باشد. مخصوصاً آقای کیاوش صاحب نسق که در این سال‌ها پیشنهادات خوبی داشتند و در نهایت امسال برای دوره‌ پانزدهم، تصمیم بر این شد که به چند دلیل آهنگسازی به جشنواره اضافه شود.

وی افزود: به‌طور کلی سیاست و تمرکز جشنواره موسیقی جوان بر روی فعالیت‌های انفرادی و تکنوازی و تکخوانی است و از آنجایی که آهنگسازی هم فعالیتی انفرادی است، می‌تواند درکنار سایر بخش‌ها با همان هدف و تمرکز اصلی قرار گیرد. امسال اولین تجربه برگزاری این بخش را داشتیم، هر چند که تجربه تقریباً مشابهی را در بخش دیگری تحت عنوان «آفرینش در تکنوازی» نیز داشتیم.

دبیر پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: من فکر می‌کنم این جشنواره به اندازه کافی روی سنت، ردیف، و رپرتوارهای کلاسیک تاکید محکمی داشته است، اما جای خالی یک بخش خلاقانه‌ مستقل حس می‌شود. به همین دلیل در بخش «آفرینش در تکنوازی» و نیز در بخش «آهنگسازی» سعی کردیم با نگاهی بازتر برخورد کنیم که بحث خلاقیت هم بیشتر مجال بروز پیدا کند. خوشبختانه استقبال خوبی هم صورت گرفت به طوری که ۱۰۰ اثر قابل توجه در بخش آهنگسازی به رقابت‌ها اضافه شدند.

اسعدی در پاسخ به این سوال که چرا سازهایی همچون پیانو و ویلن ایرانی در جشنواره از دوره هفتم تا به امروز حضور نداشته‌ اند، گفت: من در رابطه با این مسئله سه موضع دارم یکی در مقام دبیر این جشنواره است که هیچ‌گاه نظر شخصی خودم را وارد نمی‌کنم و همه چیز با مشورت استادان و شوراهای تخصصی مربوط پیش می‌رود که در این مقام تا به این لحظه برآیند نظرات این بوده است که وضعیت فعلی و ترکیب سازها حفظ شود.

وی افزود: موضع دیگرم به عنوان یک شخص حقیقی که به انواع مختلف موسیقی علاقه دارم این است که خوب بود که این دو ساز در جشنواره شرکت کنند.  نظر سوم من به عنوان موسیقی‌شناس یا به اصطلاح اتنوموزیکولوگ این است که باید حدود و ثغوری در این زمینه تعریف شود و معتقدم این جشنواره با پشتوانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید الگویی بدهد که اختلاط حوزه‌ها را ترویج کند یعنی موسیقی کلاسیک ایرانی در ناب‌ترین و عالی‌ترین حالتش با سازهای کلاسیک ایرانی اجرا می‌شود.

دبیر ۹ دوره جشنواره ملی موسیقی جوان درباره تک‌مرحله‌ای بودن بخش موسیقی نواحی در این دوره از جشنواره گفت: قطعاً تمام بخش‌های جشنواره بهتر است به صورت دو مرحله‌ای برگزار شود اما این اتفاق یک دلیل راهبردی و یک دلیل فنی داشت. دلیل راهبردی آن که با توجه به اینکه دوره پانزدهم خیلی دیر آغاز به کار کرد و اصلاً سابقه نداشته است که اینقدر دیر وزارت ارشاد بخواهد به فکر جشنواره بیفتد. بهار ۱۴۰۰ جشنواره رسماً آغاز به کار کرد، در صورتی که همیشه قبل از عید فراخوان جشنواره منتشر می‌شد، به همین خاطر با چالشی زمانی روبه‌رو بودیم که اساساً برگزاری جشنواره امسال با توجه به محدودیت‌های زمانی مقدور است یا نه؟ در آن شرایط ما ناچار بودیم که با برنامه ریزی هیچ بخشی را حذف نکنیم و زمان‌بندی‌مان هم برسد و به خاطر همین به این نتیجه رسیدیم که ناچاریم بعضی از بخش‌ها را مثل بخش نواحی که تکثر و تنوع زیادی دارد به صورت یک‌مرحله‌ای برگزار کنیم.

در پایان اسعدی در پاسخ به استمرار جشنواره به واسطه ابراز نگرانی برخی داوران، اظهار داشت: من نگرانی چندانی ندارم چرا که جشنواره دارای سنگ بنای مستحکم و قابل دفاعی است و حمایت از موسیقی‌های بومی، هویتی و هنری جزو وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. به هر حال وضعیت موسیقی در مملکت، در کل، وضعیت ایده‌آلی نیست و این جشنواره شبیه به یک معجزه در حال برگزاری است و این مسئله شاید باعث شود که نگرانی‌هایی از تداوم و استمرار آن وجود داشته باشد، اما به نظر من جشنواره ادامه خواهد داشت. البته ممکن است ترکیب و ساختار جشنواره تغییر کند اما بعید است که بتوان آن را حذف کرد.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰