وزارت ارشاد باوری به هنرهای تجسمی ندارد/ جشنواره برنامه جامع ندارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۷
داور جشنواره هنرهای تجسمی فجر مطرح کرد:

وزارت ارشاد باوری به هنرهای تجسمی ندارد/ جشنواره برنامه جامع ندارد

دارو رشته طراحی گرافیک (پوستر) در چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر معتقد است در یکی دو سال اخیر به دلایل گوناگون از جمله اوضاع پدیدآمده از شیوع بیماری کرونا، شرایط کار هنرمندان و عرضه و نمایش آثارشان، دچار چالش‌هایی شده است.

به گزارش صبا به نقل از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، مصطفی گودرزی هنرمند طراح و نقاش درباره انتخاب آثار رشته طراحی گرافیک چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: آثار ارایه شده به بخش طراحی گرافیک چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از نظر کمی نسبتاً قابل توجه بود هر چند با توجه به تعداد طراحان فعال در این حوزه انتظار حضور تعداد بیشتری هنرمند و دریافت تعداد گسترده‌تری از آثار پوستر وجود داشت.

او افزود: در زمینه سطح کیفی آثار به نظر می‌رسد آثار ارایه شده برآیند و نماینده قابلیت‌ها و توان طراحی گرافیک ایران نبود تا آنجا که دیده شد داوران بخش طراحی گرافیک بر رعایت مبانی و اصول طراحی گرافیک و به طور خاص در زمینه طراحی پوستر، ایده، خلاقیت تصویری، استفاده خلاقانه و درست فرم و فونت و رنگ، تسلط فنی و اجرای مناسب  و رعایت قاعده‌مند سایر موارد ساختاری نظیر ترکیب‌بندی موفق در جهت میزان شدت و انتقال بهتر پیام تاکید کردند.

گودرزی جریان و روند گرافیک ایران را رو به‌ رشد دانست و عنوان کرد: گرافیک معاصر ایران همچون سایر رشته‌ها و گرایش‌های هنر معاصر ایران پویا و پر جنب‌وجوش است و خوشبختانه هنرمندان بسیاری از نسل‌های مختلف در آن فعالیت می‌کنند.

نویسنده کتاب «خاطرات ناتمام» اظهار کرد: عوامل متعددی همچون تنوع و توسعه امور فرهنگی و اجتماعی، توسعه فضاهای مجازی در ارتباطات اجتماعی و … توسعه مدارس و مراکز آموزشی مرتبط با طراحی گرافیک حضور بسیار پررنگ فناوری‌های نوین در عرصه‌های تولید و توزیع آثار هنری و امور دیگری نظیر اینها باعث رونق و رشد کمی در طراحی گرافیک ایران شده است این رشد و توسعه اگر با ملاحظات کیفی لازم امتزاج نیابد باعث بروز نوعی آشفتگی در قلمرو گرافیک خواهد شد.

داور رشته طراحی گرافیک جشنواره هنرهای تجسمی فجر مطرح کرد: در جامعه معاصر ما بهتر است جشنواره‌های ملی شرایط حضور جریان ها و گرایش‌های گوناگون را فراهم بیاورند. وجود بخش‌های مختلف در این‌گونه جشنواره‌ها می‌تواند به ایجاد زمینه برای ارایه منظرها و سلایق مختلف زیبایی‌شناسی و تنوع دیداری و حتی معنایی در این رویدادها کمک کند.

گودرزی ادامه داد: رویدادهای ملی نظیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم باید گزارشی از وضعیت اکنون رشته‌های مختلف و هنرمندان و موضوعات و مباحث تکنیکی و معنایی آنها ارایه بدهد و هم باید یک بن‌مایه و خط معنایی و فرهنگی از طریق اعلام مباحث و مسائل سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی مورد نیاز جامعه را از طریق اعلام موضوعات و مضامین مرتبط پیگیری کند بنابراین باید دارای بخش‌های متعدد و متنوع، هم آزاد و هم موضوعی باشد.

این نقاش درباره جایگاه و اهمیت جشنواره هنرهای تجسمی فجر و تأثیرگذاری آن بر جریان‌های هنری امروز ایران مطرح کرد: هنرهای تجسمی اگر نگوییم پویاترین لااقل یکی از مهم‌ترین شاخه‌های هنر معاصر ایران است که متأسفانه دولت‌ها و مراکز فرهنگی و هنری به جایگاه و اهمیت آن توجه چندانی نشان نداده و نمی‌دهند این را می‌شود از انتخاب مدیران و مسئولان مرتبط با آن و بودجه اختصاصی و برنامه‌های اجرا شده در این حوزه دید.

نویسنده کتاب «چند کلمه درباره نقاشی معاصر ایران» توضیح داد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر که در عنوان بین‌المللی و در واقعیت قابلیت مهم ملی را در خود جا داده است باید بتواند به یک جریان بسیار مهم و تأثیرگذار در قلمروی هنر معاصر ایران تبدیل شود که متأسفانه بسیاری از اوقات از این منظر فاصله گرفته و در حد یک رویداد کوچک و اصطلاحاً نگارخانه‌ای درآمده است.

این پژوهشگر عنوان کرد: همکاران و عزیزان زیادی در دوره‌های مختلف برگزاری جشنواره زحمات زیادی کشیده‌اند اما به دلایل مختلف نتیجه کار در تراز فرهنگ و مفاهیم انقلاب اسلامی و هنر ایرانی درنیامده است.

نویسنده کتاب «خیلی دور، خیلی نزدیک» بیان کرد: شاید بتوان گفت باور نداشتن به هنرهای تجسمی از سوی دستگاه‌ها و متولیان امر به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و واحدهای مرتبط با قلمرو تجسمی در درون این وزارتخانه فقدان برنامه‌ای جامع و هدفمند برای جشنواره، نبود شورای سیاستگذاری دایمی متشکل از افراد شاخص و عالم در حوزه هنرهای تجسمی ایران برای طراحی و برنامه‌ریزی و نظارت کیفی و فنی و زیبایی شناسیک و معنایی، نبود یک مدیریت تعریف شده و علمی برای اجرای درست و به‌قاعده و همچنین مقطعی و سلیقه‌ای رفتارکردن برگزارکنندگان در بعضی از موارد می‌تواند از جمله دلایل و عوامل مؤثر در ضعف نتایج به‌دست‌آمده باشد.

مصطفی گودرزی در پایان گفت: با رفع مسائل و مشکلاتی که به چند نمونه از آنها اشاره شد جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌تواند بر بخشی از حیات هنرهای تجسمی معاصر ایران و جریان‌های مرتبط با آن، تأثیرگذاری حتی مستقیم داشته باشد.

انتهای پیام/

 

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰