مروری برهنر هفتم | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۲

مروری برهنر هفتم

سینما رابطه تنگاتنگی با جامعه دارد و مانند آینه ای است که سعی دارد واقعیت و اتفاق های جامعه را با دید جزئی تر و بصری تر جلوه دهد.

 سینما سوژه های خود را از محیط جامعه می گیرد ولی آن را به منظور برانگیختن درون مخاطب بر روی پرده ی نقره ای سینما می برد  سینما واژه‌ای است یونانی به معنای حرکت، اما در اصطلاح، سینما، هنر و فنی است که به کمک یک سری تصاویر متحرک، پیامی را به مخاطب خود که همان تماشا گر است منتقل می‌کند.

هنرهفتم

سینما آخرین هنر و به عبارت دیگر هفتمین هنر است. شش هنر دیگر عبارتند از : تئاتر، نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری، موسیقی و رقص.

در این میان سینما تنها هنری است که نه تنها شش هنر دیگر را به خدمت گرفته بلکه به گونه‌ای توانسته آن‌ها را اعتلا نیز ببخشد. همچنین سینما صنعت، فن و تکنیک را نیز به خدمت گرفته و در متن خود دارد. سینما از کلمه سینماتوگراف اخذ شده است. سینماتوگراف از دو واژه یونانی کینما Cinema به‌معنی حرکت و گرافین Graphein به ‌معنی نوشتن گرفته شده که در مجموع به‌ معنای نوشتن در حرکت، عبارت از اتفاقی است که در سینمای صامت بر روی پرده سینما می‌افتاده است

در دنیا بیشترسینما را یک پدیده هنری – علمی –  صنعتی می دانستند سینما شاخه از هنر است که در آن یک داستان به وسیله یک دنباله از تصاویر متحرک (فیلم) نمایش داده می شود.

در سال های جنگ جهانی اول ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ سینما به عنوان یک وسیله نمایشی و سرگرمی رونق تجاری یافت  و سپس قابلیت های هنری آن نیز رفته ‌رفته توسط فیلمسازان اروپایی و مخصوصا آمریکایی ها کشف شد و همان سال‌ها را هنر هفتم نامیدند. به نظر کانودو  منتقد ایتالیایی سینما هنری است که در آن همه هنرها از جمله ادبیات، مجسمه سازی، نقاشی، موسیقی، تئاتر و معماری حضور دارند و در ترکیبی خاص، هنر جدید سینما را خلق می کنند. شکی نیست  که سینما شباهت هایی با تئاتر ، عکاسی و… دارد

در سینما می‌توان با دکور‌های مختلف، استفاده از طراحی صحنه‌های پیچیده و امروزی با گرافیک‌های کامپیوتری فضا‌هایی عجیب و غریب خلق کرد و تماشاگر را چنان در آن جذب کرد که همه چیز برایش طبیعی و قابل قبول جلوه کند در حالی که هرگز چنین تجربه ایی در دنیای واقعی نداشته است و شاید هم هرگز نخواهد داشت

سینما از بدو تولد به سرعت در سرزمین های متعدد ومختلفی گسترش یافت وطبق ویژگی ها و خصیصه های این سرزمین ها دچار تحولات وپیشرفت هایی شد که از طرفی مهم واز جهت دیگر جالب و خواندنی هستند

سینما مانند هر هنری به هر سرزمینی که رفت جزئی از آن شد و یک شخصیت پیدا کرد. اینگونه سینما شد یک سرزمین ، یک ملت.

تاثیر پذیرترین رسانه هر سرزمین ،سینما است و دقیقا به همین دلیل است که شیوه فیلمسازی ونوع آنها در هر نقطه از جهان منحصر به فرد است.

سینما نوعی هنر است که ادراک آن بر عکس ادراک نقاشی، ادبیات  و موسیقی چندان نیازمند پرورش قبلی نیست فقط به خوی و تکرار وابسته است و چون از فرهنگ مردم تغذیه می کند، یکی از نیرومند ترین و گسترده ترین شکل های فرهنگ مردم است.

تاریخ سینما حدود ۱۲۷ سال قدمت دارد، از آخرین سال های قرن ۱۹ تا آغاز قرن ۲۱٫ تصاویر متحرک بتدریج از از کاروان های شادی شروع شد و تا آنجا پیشرفت کرد که یکی از مهمترین ابزار ارتباطات و تفریحات و رسانه پر تعداد قرن ۲۰ شد. تصاویر متحرک فیلم ها تحت تأثیر سه عامل هنر، تکنولوژی و سیاست بوده است.

سینما اگر چه جوان‏، اما پر رونق ترین‏، پر بار ترین و جنجالی ترین تاریخ را پشت سر گذاشته و به نحوی گریزناپذیر در کلیت تاریخ قرن بیستم جای گرفته است. در واقع در سینما تاریخ به معنای گسترده تری حضور دارد که البته همواره بر آن فشار اعمال می کند ، تاریخی که دنیای جنگ و انقلاب، تحولات فرهنگی ، جامع شناسی ، سبک زندگی، ژئوپلتیک (تاثیر عوامل جغرافیایی بر سیاست) و اقتصاد جهانی را در بر دارد. اما همه این تاثیرگزاری ها و تاثیرپذیری ها از آن جاست که این وسیله ارتباطی اولا با عواطف ، اخلاق ، فرهنگ و اعتقادات مردم سروکار دارد و قادر است افکار و اعتقادات خاصی را به مخاطبان خود القا کند ، ثانیا از آغاز پیدایش تا به امروز هر دم عرصه های تازه ای را فتح کرده و در عرض یک سده توانسته به طور مداوم حوزه های نفوذ خود را گسترش دهد. آنچه از تاریخ سینما بر می آید آن است که کشمکش بین سیستم های اجتماعی و سیاسی ، فرهنگ ها و جهان بینی ها، نقش عمده و تعیین کننده ای در شکل گیری جنبش ها و فرم های سینمایی بازی می کنند.

بدون درک سینما نمی توان فیلم های آن را درک کرد. باید فهمید که سینما، اصولا به دلیل عامه پسند بودن فوق العاده اش همواره در معرض خطر قدرت هایی بوده که نمی توانسته آن ها را کنترل کند، در حالی که به نوبه خود این قدرت را هم داشته که بر تاریخ تاثیر بگذارد.

دوران گذران برسینما

دوره صامت: این دوره به زمان سینمای بدون صدا و ساخت فیلم سیاه و سفید اطلاق می شود که از سال ۱۸۹۵ تا ۱۹۲۷ میلادی طول کشید.

دوره سینمای ناطق: از اواخر دهه ۱۹۲۰ میلادی فیلم عصر صدادار آغاز شد  و سینما را به صورت یک هنر سمعی بصری در آورد.  اولین فیلم ناطق سینما فیلم موزیکال “خواننده جاز” به کارگردانی “آلن کراسلند” محصول کمپانی ”برادران وارنر” است که در سال ۱۹۲۷ ساخته شد.

دوره سینمای رنگی: از اواخر دهه ۱۹۳۰ میلادی با اختراع فیلم رنگی آغاز شد.

تاثیر سینما بر زندگی مردم

روزانه صد ها فیلم در سینماهای مختلف دنیا به روی پرده می رود. وحاصل آن میلیاردها دلار درآمد برای شرکت های فیلم سازی و سرگرمی میلیون ها انسان در سراسر این کره خاکی است.دیگر امروزه فیلم و سینما جزء جدایی ناپذیری از زندگی آدمی است وبه عبارت دیگر بشر را وابسته خود کرده است. در دنیای امروز خیلی از ما شاید تصور یک روز بدون فیلم و سینما بودن را هم نمی توانیم بکنیم. در کشورهای توسعه یافته که مردم برنامه مشخصی برای سینما رفتن و فیلم دیدن دارند این وابستگی بیشتر مشهود و ملموس است.وبه هیچ وجه نمی توان  تاثیر عمیق سینما را  بر زندگی مردم و روابط اجتماعی نادیده گرفت.

تاثیرگذاری و اهمیت سینما

سینما با مفهوم انسان، نیازها، عواطف و احساساتش سر و کار دارد و همیشه فیلم هایی که ساخته می شود این گونه مفاهیم را نشان می دهند. مفاهیمی که هر روز ما در دنیای واقعی شاهد آن هستیم. اما تاثیرگذاری در سینما برای ما عینی تر و پر جزئیات تر است.

سینما کشمکش های درونی انسان ها را به ما نشان می دهد و ما را با دنیای پیرامون خود آشنا تر می کند و ما وقتی کاراکتر های فیلمی را مشاهده می کنیم؛ زندگی خود را به یاد می آوریم و سعی داریم که ارتباطی میان فیلم و کاراکتر هایش با زندگی خودمان برقرار کنیم.

سینما با مخاطبان خود همدردی و همفکری می کند و به این خاطر این رسانه ی جمعی نقش مهمی در فرهنگ سازی، تاثیر گذاری و تولید افکار و دغدغه های انسانی دارد.

به هر حال تحول ونوآوری جزء‌ جدایی ناپذیر سینماست و در همین مسیر است که کامل و پخته می‌شود. سینمایی که تاریخ بزرگی دارد.

نویسنده : احسان ولیپورزند

 

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۵۷/۳۷۹/۳۳۵/۵۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۵۱/۳۱۲/۱۴۴/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۳/۹۹۲/۷۷۷/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۱/۳۷۲/۹۰۸/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۳/۵۵۶/۱۷۳/۰۰۰
  • استاد
    ۸۸۸/۵۲۵/۰۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۲۸۶/۴۵۲/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۲۴۳/۱۴۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۱۴۲/۷۲۵/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۱۸/۹۳۵/۰۰۰