برای فروش بیشتر به شوخی مبتذل متوسل نشدم/ ۸ سال صبر کردم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۱۶
کارگردان «ماموریت ‌غیر‌ممکن» به صبا گفت:

برای فروش بیشتر به شوخی مبتذل متوسل نشدم/ ۸ سال صبر کردم

کارگردان فیلم درحال اکران «ماموریت ‌غیر‌ممکن» می گوید در این اثر تلاش کرده به دور از شوخی های زشت و دیالوگ‌‌های شبهه‌دار، فیلم طنز و موزیکال بسازد.

به گزارش خبرنگار صبا، یعقوب غفاری حدود هشت سال پس از ساخت اولین فیلم سینمایی خود یعنی «پایان دوم» با اثری متفاوت از حیث ژانر نسبت به ساخته قبلی‌‌اش به سینما آمده است. «ماموریت غیرممکن» به تهیه‌کنندگی محمود فلاح قصه کریم است که عاشق خوانندگی است و بدون این که بداند دلداده ماموری شده که ماموریت دارد فرمولی را از دانشمندی سرقت کند…
 
علی اوجی، پادینا رهنما، سارا خوئینی‌ها، مهران رجبی، نسرین نصرتی، یوسف صیادی و پژمان بازغی با هنرمندی جمشید هاشم‌پور و محمدرضا شریفی‌نیا بازیگران این فیلم هستند و برای اولین بار در سینما حامد همایون، رضا یزدانی و امیرعباس گلاب و صدای محمد علیزاده در یک اثر سینمایی حضور پیدا کرده‌اند.
 

با
یعقوب غفاری کارگردان «ماموریت ‌غیر‌ممکن»، گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

*اواخر دهه ۸۰ نخستین ساخته شما با عنوان «پایان دوم» با بازی آنا نعمتی و دانیال عبادی روی پرده رفت و دیگر شما را در قامت کارگردان در سینما ندیدیم تا این‌که استارت ساخت فیلم «ماموریت غیر‌ممکن» را زدید. این غیبت چندساله به چه علت بود و چرا برای ساخت دومین فیلم خود فیلمنامه «ماموریت غیر‌ممکن» را انتخاب کردید؟

-این اتفاق یعنی دوری من از کارگردانی و نساختن فیلم، دلیل هدفمندی نداشت. بعد از فیلم «پایان دوم» چند سالی درگیر پروژه «مختارنامه» بودم، از سویی دیگر نبود سرمایه‌گذار هم مشکل همیشگی سینمای ماست ضمن این‌که فیلم‌هایی که مورد علاقه من هستند چندان مورد پسند سینما نبود به همین سبب چند سالی صبر کردم.

*منظورتان از فیلم‌هایی که مورد پسند شما هستند چیست؟

-من بیشتر به‌دنبال فعالیت در سینمای معناگرا و دفاع مقدس بودم اما احساس کردم زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و سرمایه‌گذار‌‌ها برای ساخت آثار این‌چنینی قدم برنمی‌دارند به همین دلیل پس از گذشت چند سال تصمیم گرفتم فیلمی بسازم با رگه‌‌های کمدی که سالم باشد در عین حال برای نخستین بار کنسرت سینمایی را در معرض تماشا بگذاریم.

*خودتان به نکته خوبی اشاره کردید؛ در مواجهه با اسم شما و فیلم «ماموریت غیر‌ممکن» اولین سوالی که در ذهن شکل می‌گیرد این است که چطور کارگردانی که فیلم «پایان دوم» را ساخت در فیلم دوم خود با تغییر ژانر، فیلمی کمدی و موزیکال مثل «ماموریت غیر‌ممکن» را می‌سازد!

-به نظرم موضوع کاملا شفاف است و خود شما نیز جواب آن را می‌دانید. فیلم ساخته می‌شود تا مخاطب داشته باشد و وقتی فیلمی این پتانسیل را
دارا باشد که مخاطب جذب کند، قطعا سرمایه‌گذار نیز برای آن پیدا می‌شود!

*در حال حاضر انواع و اقسام کمدی‌‌ها ساخته می‌شود؛ کمدی‌‌هایی که برای خنداندن مخاطب به هر دری می‌‌‌زنند و کمدی‌هایی که سعی می‌کنند حد و مرز‌‌ها را حفظ کنند، خود شما چقدر خنداندن مخاطب با رعایت شأن او برایتان مهم است؟

-هرگز حاضر نمی‌شوم برای فروش فیلم به استفاده از شوخی‌های نامناسب متوسل شوم. هرگز شأن مخاطب را قربانی فروش فیلم نمی‌کنم و بهمین دلیل تلاش کردم به دور از هرگونه شوخی زشت و حتی دیالوگ‌‌های شبهه‌دار فیلمی سالم و موزیکال برای خانواده‌‌ها بسازم.

*ولی برای جذب مخاطب سراغ سبک کنسرت سینمایی و حضور خوانندگان رفتید!

-به هر حال مردم علاقه بسیاری به موسیقی و ترانه‌‌ها دارند پس ما هم سعی کردیم آن را وارد داستان خود کنیم که توسط بازی خوب علی اوجی اجرا می‌شود و برای اولین بار توانستیم چند خواننده محبوب عرصه پاپ را در یک فیلم کنار هم جمع کنیم.

*دادن نقش به علی اوجی ارتباطش در عرصه موسیقی نبود؟

-علی اوجی سابقه حضور در آثار کمدی خوبی را دارد و مخاطب با دیدن عکس و اسم او این آمادگی را پیدا می‌کند تا فیلمی طنز ببیند اما دلیل دیگر به قدرت بازیگری او برمی‌گردد. نه‌تنها من که بسیاری دیگر از دوستان و حتی مردم در پیام‌هایی که می‌گذارند این نکته را تایید می‌کنند.

*در ادامه مسیر حرفه‌ای، فضاهای مورد علاقه خود یعنی ساخت فیلم‌های معناگرا را دنبال خواهید کرد یا همچنان نگاهتان به تعداد بالاتر مخاطب است؟

-این مساله را ما کارگردان‌ها نمی‌توانیم تعیین کنیم باید ببینیم سلیقه و فرهنگ‌سازی چه سمت و سویی می‌رود تا در آن مسیر گام برداریم و مخاطب را جذب کنیم. نمی‌توانم بگویم من این ژانر را دوست دارم پس چنین فیلمی می‌سازم. نمونه این اتفاق فیلم قبلی خود من است، یک فیلم استراتژیک که نظر مساعد منتقدان را نیز جلب کرد اما مهم‌ترین مساله جذب و استقبال مخاطب است.

 

*فیلم سینمایی «ماموریت غیر‌ممکن» در ایامی اکران شد که بیشتر سینماگران آن را زمان سوخته اکران می‌دانند و حاضر به اکران فیلم خود در این بازه زمانی نیستند، چه اتفاقی باعث شد تا شما فیلم خود را در این زمان اکران کنید؟

-این فیلم با سرمایه کاملا خصوصی و با مشارکت برخی از دوستانم ساخته شد. طبیعی است که بخش خصوصی دغدغه این را دارد تا در اولین فرصت سرمایه خود را بازگرداند، از سوی دیگر ترافیک فیلم‌ها و شرایط اکران سبب شد تا درنهایت تصمیم بگیریم فیلم را در این بازه زمانی اکران کنیم.

بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری موضوع اصلی این فیلم، تولید ملی است ولی سعی کردیم این موضوع را در بستری کمدی و موزیکال مطرح کنیم تا مخاطب رغبت بیشتری برای تماشای آن داشته باشد و این پیام را درک کند. البته ظاهرا استفاده از ترانه‌‌های شادی که خود وزارت ارشاد مجوز آن را صادر کرده و همچنین حضور خوانندگان در این فیلم، باب نظر برخی دوستان نیست اما من به آن‌ها پیشنهاد می‌کنم فیلم را تماشا کنند و ببینند می‌شود فیلم کمدی، شاد و سالم ساخت و مردم هم آن را ببینند.

*باتوجه به موضوعی که انتخاب کردید و قالب متفاوتی که برای طرح آن برگزیدید، بازخورد مدیران ارشاد چطور بود؟

-باید از آقای داروغه‌‌زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی تشکر کنم که کمک کرد تا این فیلم پروانه بگیرد و اکران شود. چهار خواننده معروف با قطعات جدید در یک اثر سینمایی برای اولین بار حاضر شدند و همین مساله باعث شد کمی اخذ پروانه طول بکشد اما به هر جهت درنهایت مشکلی وجود نداشت و پروانه را گرفتیم.

 

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰