قرار بود پرویز پرستویی نقش مقابل بازیگر ترکیه‌ای باشد/ شرایط غیرعادی حاکم شده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۳
کارگردان «جن زیبا» در گفتگو با صبا:

قرار بود پرویز پرستویی نقش مقابل بازیگر ترکیه‌ای باشد/ شرایط غیرعادی حاکم شده است

بایرام فضلی کارگردان فیلم سینمایی «جن زیبا» از شرایط ساخت، وضعیت اکران فیلم و دلیل انتخاب بازیگر زن ترکیه ای در این فیلم گفت.

بایرام فضلی کارگردان فیلم سینمایی «جن زیبا» که پس از چندین بار تعویق در اکران پس از جشنواره ملی فیلم فجر ۳۷ در سینماهای کشور اکران شده است درباره وضعیت فروش این فیلم سینمایی در سینماها به خبرنگار صبا عنوان کرد: همانطور که می دانید بعد از جشنواره فیلم فجر فجر تا عید رکودی در سینماحاکم است و عموما فصل اکران خوبی نیست.
وی افزود: حتی فیلمی مانند «آشغال های دوست داشتنی» ساخته محسن امیریوسفی هم که در این زمان اکران شده اگر زمانی دیگری اکران می شد فروش بهتری داشت.
فضلی با اشاره به مشکلات ساخت فیلم و زمان اکران آن توضیح داد: ما از ۲ سال پیش در تدارک  ساخت «جن زیبا» بودیم و تلاش داشتیم که برای ساخت آن با کشور دیگری هم در ارتباط باشیم و  با سلبریتی های آنها هم کار کنیم که پروسه بسیار طولانی و طاقت فرسایی شد و باتوجه به تمام مشکلات و موانع سر راه، فیلم را به اینجا رساندیم.
او دلیل انتخاب نورگل یشیلچای بازیگر ترکیه ای را ارتباط بیشتر با کشور های دیگر دانست و بیان کرد: در همه جای دنیا ارتباط فرهنگی بین کشورها وجود دارد و این اولین باری نبود که با کشور دیگر و هنرپیشه های معروف کار کردیم. من با توجه به اینکه آذری هستم و با آذری های آذربایجان و ترکیه ارتباط دارم و همچنین باتوجه به اینکه تعداد سینماهای ترکیه ۳ برابر ایران است، فکر کردم که ساخت فیلم «جن زیبا» هم از نظر اقتصادی و هم ارتباط فرهنگی می تواند اتفاق خوبی برایمان باشد.
کارگردان «باز هم سیب داری؟» با اشاره به انتخاب پرویز پرستویی به عنوان نقش مقابل نورگل یشیلچای به جای فرهاد اصلانی قبل از شروع فیلمبرداری توضیح داد: از ابتدا فردی که برای ایفای نقش مقابل نورگل یشیلچای مدنظر ما بود پرویز پرستویی بود ولی زمان فیلمبرداری ما سر پروژه «لس آنجلس تهران» تینا پاکروان حضور داشت و متاسفانه نشد در خدمتشان باشیم و پس از آن  نزدیک ترین گزینه به این نقش فرهاد اصلانی بود که یکی از بهترین بازیگران ایران هستند و ما هم از امکانات بازیشان استفاده کردیم.
فضلی درباره نقش آفرینی یشیلچای و ارتباط او با شرایط کشور ایران گفت: این بازیگر ترکیه ای بسیار حرفه ای است و شرایطی که ایجاد می کرد برایمان جالب بود. بسیاری از مواقع بازی هایی را سر صحنه از او می خواستیم و مشاهده می کردیم که با توجه به اینکه از فرهنگ دیگری است این بازی را انجام می دهد. پس از مدتی متوجه شدیم علاوه بر نسخه ترجمه ای که از فیلمنامه داشت دیالوگ های نسخه فارسی را هم به فارسی حفظ می کرد و این برای ما بسیار جالب بود.
او با اشاره به تاثیر تاخیر زمان اکران در کنسل شدن حضور نورگل یشیلچای در مراسم افتتاحیه فیلم «جن زیبا» توضیح داد: چندین بار قصد داشتیم فیلم را اکران کنیم که شرایط آن به وجود نیامد و این تعویق ها باعث شد نتوانیم امکان حضور نورگل یشیلچای را برای مراسم افتتاحیه فیلم فراهم کنیم ضمن اینکه او سر فیلمبرداری سریالی به نام «گل پری» است و هماهنگی حضورش در ایران بسیار سخت شده است.
فضلی به اکران شدن فیلم اولش پس از ۱۲سال اشاره کرد و افزود: فیلم اول من هم پس از ۱۲سال اکران شد و زمانی هم که اکران شد با توجه به مشکلات به وجود آمده پس از ۱ یا ۲ ماه فیلم را از اکران برداشتند. نمی دانم ما چه گناهی کرده ایم که باید از این شرایط لطمه بخوریم. به هرحال شاهد زمان اکران خوبی در این زمان برای فیلم «جن زیبا» نیستیم آن هم در حالی که سعی کرده ایم فیلم های خاص بسازیم و چیزی به سینمای ایران اضافه کنیم.
او اضافه کرد: متاسفانه شرایطی که بر اکران  فیلم حاکم شده غیرعادی است. می خواستیم پیش از جشنواره ملی فیلم فجر آن را به جشنواره های خارجی بفرستیم که  گفتند فیلم را در ایران اکران می کنیم که این اتفاق نیفتاد و در جشنواره هم حضور نداشتیم. هنوز برآیند جشنواره های خارجی هم نیامده است که فیلم ارزیابی شود و مقیاسی به دستمان بیاید و خبرنگاران و منتقدان هم هنوز فیلم را ندیده اند که آن را نقد و تحلیل کنند که  ببینیم فیلم خوبی ساخته ایم یا نه.به قدری  اکران فیلم عجله ای شد که بعضی از کارهای تبلیغاتی فیلم هم پس از اکران  انجام شد.
کارگردان «جن زیبا» در پاسخ به اینکه با توجه به مشکلات ایجاد شده شاهد فیلم های دیگری از او که در آن هم ارتباط با کشورهای دیگر و حضور بازیگران خارجی  وجود داشته باشد هستیم، گفت: ما حرکتی را در سینمای ایران آغاز کرده ایم و سعی می کنیم ادامه دار باشد. ما با نورگل یشیلچای ارتباط برقرار کرده ایم و اگر دفعات بعد بخواهیم با کشور ترکیه و بازیگرانش ارتباط داشته باشیم از طریق این بازیگر می توانیم راحت تر این کار را انجام دهیم البته اگر این فیلم موفق شود گام بعدی را بهتر خواهیم برداشت.
او اضافه کرد: نورگل یشلچای بازیگر خوبی است و احتمال اینکه در فیلم های بعدی من هم حضور داشته باشند زیاد است.

فضلی در پایان درباره اکران همزمان فیلم در ترکیه و آذربایجان نیز گفت: حدود ۱۰ روز دیگر اکران فیلم در ترکیه آغاز خواهد شد و شرط اکران فیلم ما در ایران اکران همزمان در ۲ کشور ترکیه و آذربایجان بود.

فیلم سینمایی «جن زیبا» به کارگردانی و فیلمبرداری بایرام فضلی و تهیه‌کنندگی مهرداد فرید با حضور نورگل یشیل چای، فرهاد اصلانی، محرم زینال زاده، لیلا زارع، لیلا موسوی، علی جعفری، میثم پویان‌فر و غزل فرید ساخته شده است.

این فیلم محصول مشترک ایران و ترکیه است و شرکت آلتینای ترکیه به عنوان سرمایه‌گذار  و تهیه‌کننده ترکیه‌ای در این فیلم حضور دارد.

زهرادمزآبادی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰