کلیشه‌زدایی در داوری عکس های جشنواره فجر/ از حق وتو استفاده نمی‌کنم | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۱
گفتگوی صبا با کیارنگ علایی؛

کلیشه‌زدایی در داوری عکس های جشنواره فجر/ از حق وتو استفاده نمی‌کنم

دبیر بخش عکس یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از شکستن کلیشه در داوری این جشنواره خبر داد و نقطه عطف آن را نپرداختن به امور تکراری و مدنظر قرار دادن زبان روز عکاسی دانست.
کیارنگ
علایی دبیر بخش عکس یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره ملاک انتخاب داوران
بخش عکس این جشنواره به خبرنگار  صبا گفت: رویکردی که در انتخاب آثار دنبال کردیم
همان رویکردی است که شخصا به کرّات در اعلان های قبل از داوری به اطلاع مخاطب
رسانده بودم؛ یعنی «معاصریت». این کلمه ممکن است غامض، پیچیده و غیرقابل درک
باشد، اما همواره می توان از مصادیق به اصل ماجرا رسید.

شجاعت و صراحت در داوری عکس های جشنواره فجر/ کلیشه ها را شکستیم

وی
بیان کرد: در این عکاسی، تجربه گرایی و شکستن کلیشه های موجود که بیشتر از دوران
مدرن می آید و به عنوان یک شکل قابل قبول و رضایت بخش از عکاسی سلایق مختلف را
اقناع می کند، مطرح است.

علایی
توجه به ایده عکاس، خلاقیت و نوع پرداخت عکاس را از جمله نکات مورد توجه
هیات داوران دانست و افزود: همچنین توجه به مرزهای عکاسی مستند و نیت مندی عکاس در
پرداخت اتفاق، مورد نظر ما بود.

شجاعت
و صراحت هیات داوران در انتخاب آثار

وی
با بیان اینکه امروز برخی از عکس ها اشاره به بیرون خودشان دارند نه الزاما به
داخل کادر، گفت: ما در داوری بخش عکس جشنواره هنرهای تجسمی فجر سعی کردیم نیت مندی
عکاس را مدنظر قرار دهیم به همین دلیل در جریان داوری بعضا یک استیتمنت یا کپشن
عکاس را بیش از ۱۰ بار خواندیم تا به نیت او واقف شویم و بعد به قضاوت روی کارش
بپردازیم. سعی کردیم کلیشه موجود در فضای جشنواره ای ایران را بشکنیم و از این
بابت از شجاعت و صراحت تک تک اعضای هیات داوران تشکر می کنم.

شجاعت و صراحت در داوری عکس های جشنواره فجر/ کلیشه ها را شکستیم

این
هنرمند عکاس در ادامه بیان کرد: به نظر من نمایشگاه آثار راه یافته به یازدهمین جشنواره
هنرهای تجسمی فجر یک نقطه است، یک نقطه شروع برای جریانی که شاید قبل از این به این
وضوح در دوره های قبلی فجر نبوده و چنین انتخاب هایی نیز نداشته است. ما انتخاب هایی
داشتیم که مخاطب پس از تماشای آنها نیاز داشته باشد آنها را بسط دهد و توسعه
ببخشد. ما ادعایی نداریم که می توانیم در این زمینه به نقطه اوج برسیم چون انتخاب
های ما از ظرف عکس های رسیده است و ما باید از آنها دست به انتخاب بزنیم، اما می
توانم این را بگویم که جریان سازی در همه جای تاریخ با چالش ها، محدودیت ها،
انتقادها و حتی گاه تخریب هایی همراه بوده است. نگاه به هر نحله کوچکی در تاریخ
عکاسی و مصایبی که در راه درک آن جریان ولو کوچک وجود دارد، گواه این ادعا است.

وی
تصریح کرد: ما کوشیدیم این نقطه کوچک را در جشنواره یازدهم فجر بنا کنیم و در
موضوع آزاد جشنواره که شامل همه نوع عکسی می شود، دست به انتخاب هایی بزنیم که به
رویکرد پیشنهادی مان کاملا وفادار مانده باشیم.

علایی
خاطرنشان کرد: این نمایشگاه تاثیر خود را در زمان خواهد گذاشت و ممکن است سال ها
بعد در قیاس با جشنواره های دیگر، تفاوت انتخاب ها و نگاهش را دیکته کند چراکه
تمام سعی ما بر این بود که به امور تکراری، کلیشه های موجود در جشنواره ها توجه
نکنیم و زبان روز عکاسی را مدنظر قرار دهیم؛ اینکه عکاس دقیقا چه راهی را برای بیان
اتفاق یا پرداخت ایده خود آورده است. کلیت نمایشگاه کنار هم دیگر، بیانگر این دیدگاه
در انتخاب آثار است.

در
انتخاب عکس ها از حق وتو استفاده نکردم

وی
در پاسخ به اینکه آیا شما به عنوان دبیر این بخش از حق وتو استفاده کردید؟
گفت: من
نه در این جشنواره و نه در ۲۶ جشنواره دیگری که مسئولیت دبیری آن را داشته ام از
حق وتو استفاده نکرده ام و به آن نیز اعتقادی ندارم. کار دبیر را کاری اجرایی می
دانم که فقط جایی که ممکن است حق عکسی تضییع شود ورود پیدا می کند و به عنوان وکیل
مدافع عکاس از حق یک عکس دفاع می کند، نه هیچ چیز دیگری. در این جشنواره نیز هیچگونه
نظری در انتخاب ها نداشتم و انتخاب ها صرفا محصول اجماع کامل سه داور تحصیل کرده این
بخش است.

شجاعت و صراحت در داوری عکس های جشنواره فجر/ کلیشه ها را شکستیم

این
فیلمساز در ادامه با اشاره به اینکه ۷۰ فریم عکس به نمایشگاه طوبای زرین (بخش
مسابقه فجر) راه یافتند، در مورد ویژگی های این آثار توضیح داد: ویژگی بارز آثار
راه یافته به نمایشگاه توجه به نوآوری، خلاقیت، توجه به امور پیش پا افتاده در
زندگی معاصر است که به واسطه عکاسی شکلی نمادین به خود می گیرند و این همان ذات
عکاسی در دهه های اخیر است پس توجه به مسائل اجتماعی از طریق پیام ثانویه عکس ها و
به صورت زیرپوستی و در مواقعی نیز شجاعت در پرداخت و تجربه مدنظر بود.

وی
درباره ویژگی های نمایشگاه آثار راه یافته به جشنواره فجر به خبرنگار صبا گفت: نمایشگاه
طوبای زرین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گام یازدهم کوشیده است با بهره گیری از تک
عکس های شرکت کنندگان، زمینه ای را ایجاد کند که روی دیوار و در یک مجموعه کلی از
دیدگاه مشخصی برخوردار باشد، یعنی دغدغه مندی عکاسان در پرداخت کاملا متفاوت به
شکل، به فرم و به موضوع در یک بستر کلی کنار یکدیگر کامل شود به همین دلیل هم عکس
خبری در این نمایشگاه داریم، هم عکس معماری، هم عکس محیط زیست، هم عکس چشم انداز،
هم عکس پرتره، اما در همه این ژانرها کوشیده ایم آن بیان فردی را پیدا کنیم و بیرون
بکشیم نه صرفا یک عکس خوش ترکیب را که همه جا دیده می شود.

علایی
در پایان بیان کرد: ما در انتخاب هایمان حتی یک کار پولاروید را نیز انتخاب کرده ایم
که حاوی ارتباط خوب فرمی با مدیای عکاسی اش هست و خود همان پولاروید کوچک را روی دیوار
برده ایم یا چاپ هایی که به صورت اورژینال روی دیوار رفته است و از انتخاب درست
عکاس در این نوع تجربه خبر می دهد.

آزاده
فضلی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰