«بیعت همافران» چگونه ثبت شد/ نگذاشتند کتاب آثار عبدالحسین پرتوی چاپ شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۳
یادداشت انجمن انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران؛

«بیعت همافران» چگونه ثبت شد/ نگذاشتند کتاب آثار عبدالحسین پرتوی چاپ شود

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران طی یادداشتی با یادبود عبدالحسین پرتوی درباره ثبت عکس «بیعت همافران» توضیح داد.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در یادداشتی، یاد عبدالحسین پرتوی، عکاس ایرانی را گرامی داشته و درباره عکس «بیعت همافران» توضیح داده است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

«بسیاری از پژوهشگران تاریخ معاصر ایران، عکسی که او گرفت را کاتالیزور انقلاب بهمن ۱۳۵۷ می‌دانند. تصویری که در آن جمعی از همافران نیروی هوایی شاهنشاهی ایران در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ در مدرسه علوی در حال ادای سلامی نظامی به آیت‌الله خمینی، رهبر انقلاب اسلامی دیده می‌شوند. عکسی که در صفحه اول روزنامه کیهان چاپ و به «بیعت همافران» مشهور شد.

این عکس در مدرسه علوی واقع در خیابان ایران (عین الدوله) گرفته شد که در آن روزها اولین اقامتگاه امام خمینی(ره) در تهران بعد از مراجعت از تبعید در نوفل لوشاتوی فرانسه بود. این عکس از دو جنبه اهمیت دارد؛ نخست آن که انتشارش در آن روزها روی انقلاب اثرگذار بود و دوم اینکه تنها عکس‌های ثبت شده از این واقعه است. برای اینکه این همافران شناسایی نشوند، عکس‌ها عمدا از پشت گرفته شده است تا چهره‌ها مشخص نباشد.

عبدالحسین پرتوی، عکاس روزنامه کیهان که دیدار همافران با امام را در تاریخ ثبت کرد، درباره خاطره آن روز گفته است: «از طرف روزنامه مأمور شدم به مدرسه علوی بروم. وقتی رسیدم، دیدم آنجا خلوت است و یک نفر از دفتر مطبوعات دستور خروج همه عکاسان را اعلام کرد و گفت که همه عکاس‌ها را از اینجا بیرون کنید. متوجه شدم که باید خبری باشد. دیدم درب کناری مدرسه باز شد و تعدادی افسر نیروی هوایی با لباس فرم وارد حیاط شدند. به من تأکید کردند که اجازه نداری عکس بگیری! گفتم بگذارید بدون اینکه چهره‌ای از کسی معلوم باشد، عکس بگیرم. اگر این سند نباشد چگونه می‌خواهید ثابت کنید که اینجا چه گذشته است؟ بالأخره قبول کردند و مرا تحویل دو نظامی دادند تا اگر کسی رو به دوربین کرد، این دو نگذارند که من عکس بگیرم. عکس را گرفتم و تا خود روزنامه دویدم و عکس در صفحه اول روزنامه چاپ شد.»

پس از چاپ عکس در روزنامه کیهان، دولت شاپور بختیار این عکس را مونتاژ شده خواند و آن را تکذیب کرد. روابط عمومی ستاد بزرگ ارتشتاران، با استناد به اظهارات فرمانده نیروی هوایی و نخست وزیری آن را تکذیب کرد. بختیار در ۲۱ بهمن، با حضور در مجلس سنا شخصا این عکس را دروغین نامید و عکاس نیز تحت پیگیرد قرار گرفت. روزنامه کیهان در پاسخ به این ادعاها، تصویر نگاتیوها این بیعت را برای قضاوت مردم چاپ کرد.

پرتوی به عنوان یک عکاس حرفه‌ای در مقطع مهمی از تاریخ معاصر ایران با اصرار بر ثبت یک رویداد مهم، بدون شک تأثیر شگرفی در تسریع روند انقلاب اسلامی داشته است. امروز در سالگرد این عکس تاریخی، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب عکس منتشرشده از بیعت همافران با امام خمینی(ره) را نمونه‌ای از اثر ماندگار کار تبیینی برشمردند و گفتند: «عامل ماندگاری و اثرگذاری آن حادثه تاریخ‌ساز و تحول‌آفرین، همان قاب تصویر هنرمندانه‌ای بود که با امکانات محدود آن روز منتشر شد و این نشان‌دهنده اثر بی‌بدیل روایت‌گری درست از حوادث است.»(خبرگزاری ایسنا)

عبدالحسین پرتوی سال‌ها بعد از مصاحبه‌ای گفت: «پس از سال‌ها کار و زحمت خیلی‌ها ادعا کرده بودند که عکس بیعت همافران برای آنهاست و با خاطراتی غلط در رابطه با این عکس، تاریخ را به اشتباه می‌انداختند و دلم را به درد می‌آوردند. ولی ارشاد کتابی چاپ کرد و اسمم را زیر عکس نوشت و همه دانستند که عکاس این عکس ماندگار در تاریخ انقلاب چه کسی است.»

او پس از ۳۱ سال فعالیت در روزنامه کیهان، در ۲۷ شهریور ۱۳۶۸ بازنشسته شد و به دلیل دوستی و علاقه‌ای که با پروفسور حسابی داشت، با قسمت فرهنگی بنیاد حسابی همکاری خود را شروع کرد.

در دهه ۷۰، عبدالحسین پرتوی همراه با جمعی دیگر از عکاسان برجسته، بنیان تشکیل انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران را گذاشت و در قامت هیات موسس، برای تشکیل این نهاد صنفی کوشش کرد. پس از تأسیس انجمن صنفی، اعضای هیات مؤسس نخستین کارت‌های عضویت را بر اساس حروف الفبا دریافت کردند و اینگونه عبدالحسین پرتوی «عضو شماره ۱» انجمن صنفی عکاسان ایران شد.

اگرچه پرتوی مسئولیت حرفه ای خوذ را در قبال تاریخ به شایستگی انجام داده بود، اما تاریخ و روزگار چندان با او به خوبی رفتار نکرد. او سال های پایانی عمر خود را در شرایط سخت در بستر بیماری بپگذراند بی آنکه حتی کتاب آثارش چاپ شود.

پرتوی می گوید: «ما فکر می گردیم که روزنامه کیهان مال خود ماست و هرزمان که لازم باشد به عکس هایمان دسترسی داریم. امروز صاحب عکس هایمان نیستیم و حتی امکان چاپ یک کتاب از آن ها را نداریم تا تاریخ این مملکت را به این مردم نشان دهیم.»

انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس می کوشید تا پس ار درگذشت پرتوی، کتاب آثار او را منتشر کند. تلاش هایی که ناکام ماند و عباس میرهاشمی عضو هیات مدیره انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در بهمن ۱۳۹۳ گفت: «شرایط لازم را برای چاپ کتاب های عبدالحسین پرتوی نداریم، عکس ها در اختیار روزنامه کیهان است و امکان چاپ کتاب این هنرمند فقید وجود ندارد.»

اگرچه کارنامه حرفه ای عبدالحسین پرتوی پر از عکس های درخشان و ارزشمند به خصوص در جریان انقلاب ۱۳۵۷ است ولی امروز بیش از همه با همنا تصویر معروف بیعت همافران شناخته می شود. عکسی که نسخه اصلی آن از سال ۱۳۸۷ در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است و در گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی (ع) نگهداری می شود.

عبدالحسین پرتوی سال ها از بیماری ALS رنج می برد و روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ در سن ۷۲ سالگی درگذشت.»

انتهای پیام/

 

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰