گالری گردی تحت‌تاثیر رویداد فجر/ بر بال‌های صلح سوار شوید | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۲
افتتاح نمایشگاه‌های هنری در پایتخت؛

گالری گردی تحت‌تاثیر رویداد فجر/ بر بال‌های صلح سوار شوید

همزمان با برپایی نمایشگاه های یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، جمعه 12 بهمن ماه در بسیاری از گالری های پایتخت شاهد افتتاح نمایشگاه های هنری خواهیم بود.
گالری گردی تحت تاثیر رویداد فجر/ آتبین میزبان «از یوحنای آبزیان» می شودبه گزارش خبرنگار صبا، گالری گردی میانه بهمن ماه با گشایش نمایشگاه های یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر همزمان شده و «پلاک ۴۰»، «طوبای زرین» و «چارسوی خیال» از جمله نمایشگاه هایی است که آثار هنرمندان شرکت کننده در این رویداد و هنرمندان پیشکسوت و آثار گالری داران را به نمایش گذاشته است و فرصت خوبی برای گالری گردی در موسسه صبا، فرهنگسرای نیاوران و باغ موزه قصر ایجاد کرده است.

جمعه ۱۲ بهمن ماه، علاوه بر همزمانی با برپایی جشنواره هنرهای تجسمی فجر، نمایشگاه
های هنرهای تجسمی به طور معمول افتتاح می‌شوند که در زیر لیست برخی از نمایشگاه هایی که جمعه ۱۲ بهمن ماه در گالری های پایتخت گشایش می یابند،‌ می خوانید.

«بر بال های صلح» به آس رسید

نمایشگاه گروهی «بر بال های صلح» از ۱۲ تا ۱۷ بهمن
ماه در گالری آس به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پارسیان، پلاک
۱۸۳۱ برگزار می شود. فریدون فربود که دبیری جشنواره «هنر برای صلح» را بر عهده
دارد، در بیانیه این نمایشگاه نوشته است: «دنیایی عاری از جنگ، خشونت، فقر، تبعیض
نژادی و احترام به حقوق بشر و آزادی های بنیادین بشری شاید در میان اخباری که
دائماً کام ما را تلخ می کند، برای ما آدم بزرگ ها دنیایی دست نیافتنی باشد و
نگران شویم که فرزندان ما در چه دنیایی زندگی خواهند کرد، اما چیزی که در این بین
فراموش می کنیم این است که اگر کسی قرار باشد دنیای آینده را بسازد، همین کودکان
هستند.

مرز بین انتقال آموخته ها و آماده کردن کودکان برای
رشد و بالندگی و خلق دنیایی بهتر و انتقال کینه، دشمنی، ترس و تبدیل کردن این موجودات خلاق به انسان هایی پرخاشگر و
جنگ طلب، چندان باریک است که اگر کمی بی دقت باشیم، ممکن است آنها را به مسیر
اشتباه راهنمایی کنیم. خلق دنیایی متفاوت و زندگی بر اساس صلح و دوستی در اثر برون
رفت از تنهایی، تفاهم، مدارا و مهرورزی به دست می آید و اینها، ارزش های گرانبهایی هستند که می توانند
زندگی زیباتر و دنیای امن تری را برای انسان خلق کند. همزیستی مسالمت آمیز و دوستی
به معنی هم نشینی و گسترش فرهنگ صلح و خیرخواهی است و ترویج آن بستگی به چگونگی
آموزش این مفاهیم و ارزش ها به کودکان دارد.

همان طور که جنگ و بد اخلاقی ریشه در ذهن انسان
دارد، خیرخواهی، نوع دوستی و صلح نیز از ذهن انسان نشأت می گیرد و باید زمینه رویش
و ترویج این فرهنگ در ذهن ها فراهم شود. ما باید فرصت هایی ایجاد کنیم تا کودکان
بتوانند در محیطی سرشار از مهرورزی، تفاهم، احترام و امنیت، صلح و دوستی را تصور و
تجربه کنند و این امر تنها در صورتی رخ می دهد که جنبش ها و جریان های مختلفی جهت
ترویج این فرهنگ بسیج شوند.

«بر بال های صلح» پیامی است از سوی کودکان ایران
برای ترویج فرهنگ صلح و دوستی که ابزار قدرتمند هنر را برای انتقال پیامشان انتخاب
کرده اند و چند سالی است زیر نظر هنرمند عزیزی چون سمیرا دریا که خود در آثارش
موضوعات انسانی بی شماری را دنبال می کند آموزش دیده اند و اکنون این کودکان
آثارشان را که در آنها مفاهیم مرتبط با صلح چون توجه به محیط زیست، تبعیض نژادی و
… را به وضوح می توان دید، در کنار هم و استادشان به نمایش درآورده اند تا نقشی
در گسترش فرهنگ صلح داشته باشند و سهمی از
فروش آثارشان را نیز برای فعالیت های بشردوستانه اختصاص داده اند. یادمان باشد
زمانی که ضد ارزش ها در یک جامعه، ارزش تلقی شوند سقوط آن جامعه حتمی است پس بیایید
به فرزندانمان صلح را بیاموزیم، فرزندان مان برای فردایی بهتر نیازمند صلح، دوستی،
آشتی، مدارا و آرامش هستند.»

بیگانه ای در ویستا

نمایشگاه انفرادی نقاشی زهرا سلطانی نژاد با عنوان
«بیگانه» جمعه ۱۲ بهمن ماه در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد،
کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ گشایش می یابد. در بیانیه این نمایشگاه به قلم زهرا سلطانی
نژاد آمده است:

«بیگانه روایت تازه‌ای نیست؛

داستان من است

داستان توست

داستان ماست

داستان انتخابمان و تاوان انتخابمان

داستان به ابتذال کشیدن ظالمانه‌ عظمت روحمان در
فرار از خویشتنِ خویش به هیچ.

بیگانه روایت یک رنج است؛

رنج من

رنج تو

رنج ما

رنج کور زیستن برای آرام مردن.

بیگانه روایت تازه‌ای نیست

دیر زمانیست که در متن این فاجعه‌ایم.»

«خارج از خانه» مینا غازیانی در گالری اثر

«خارج از خانه» عنوان نمایشگاه انفرادی نقاشی مینا
غازیانی است که روز جمعه ۱۲ بهمن ماه در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، کوی
برفروشان، پلاک ۱۶ افتتاح می شود.

نقاشی های علی ملک در هما

گالری هما روز ۱۲ تا ۲۳ بهمن ماه میزبان نمایشگاه
انفرادی نقاشی علی ملک است. گالری هما در خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه
چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک قرار دارد.

گالری سیحون میزبان «در صفر» می شود

نمایشگاه انفرادی حجم صادق ادهم با عنوان «در صفر»
جمعه ۱۲ بهمن در گالری سیحون واقع در خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ۱۱ برگزاری
می شود. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «از ازل با او یکی بودیم و فراموش کردیم
که ما بودیم، آمدیم و من شدیم.

به نظر من رسالت انسان، رشد و درک مقصودش از ورود به عالم هستی است. وظیفه‌ای که من با
عنوان «جانمایه انسانی» در آثارم به آن پرداخته ام. هر روز در هجوم انبوه تصاویر،
حرف های پراکنده، گفتگوها و بگذارید بگویم زیستن معمول با تمام پاره‌های ریز و درشتش،
این رسالت کمرنگ و کمرنگ‌تر شده و چنان که انگار تاریخ مصرف داشته باشد به پایان
خود نزدیک می شود. اینها موانعی اند که باید برای دیدن حقیقت وجودمان از سر راه
برداشت؛ همچون داستان حماسی رستم و سهراب، آنجا که رستم، غرور قدرت و القابش مانع
از آن شد که رسالتش را از واقعیتش تمیز
دهد و بهایش را با فرزندکشی پرداخت.

به نظر من مهمترین رسالت انسان بازگشت به اصل خویش
در صفر است. با هستی یکی شدن. نقطه ای که در آن ادمی با خالق خود یکی می شود.»

نخجیرگاه سعید چاواری در نگر

نمایشگاه انفرادی نقاشی سعید چاواری با عنوان «نخجیرگاه»
از ۱۲ تا ۱۷ بهمن ماه در گالری نگر واقع در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی،
کوچه دلارارم، پلاک ۳۳، زنگ سوم برگزار می شود. در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

«مجموعه نخجیرگاه، ایران را حکایت می کند که زخم خورده
در میانه تاریخ، به شکوه ایستاده است. به بلندای شوکت افسانه ای اساطیر و به تیر
ترکش حوادث روزگار. نخجیرگاه رازی نیست مستور یا دور از دسترس کلمات، معادل عاطفی یک تاریخ است، یک ملت، یک سرگذشت میان
حال و آینده. بازمانده یک هویت همچون میراث تاریخی پنجکنت. در پیکر سخت و سنگین این
روایت، ایران زنده است. غایتی است بدون آن که وسیله حصول غایت دیگر باشد. تداعی
آرزومندی یک تسخیر است که جز به نیرنگ، شدنی نیست. در بازنمایی چنین شهودی ایران
به استعاره در صورت گراز وحشی تجسد می یابد.
انعکاسی از وجودی سرکش که در نمایش جعل قدت پادشاهان ساسانی به بند در می‌آمد تا به صیدش کشند. بدین مصداق، تجانس تاریخی میان
روایت نخجیرگاه و دیوارنگاره‌های فروریخته سغدی بستری می سازد تا لایه‌های پنهان
تجربه ای را نشان دهد که این سرزمین به خود دیده و بر آن پایداری ورزیده است.»

آتبین میزبان «از یوحنای آبزیان» می شود

گالری آتبین روز جمعه ۱۲ بهمن ماه میزبان نمایشگاه
انفرادی نقاشی فائزه بهارلو با عنوان «از یوحنای آبزیان» است. گالری آتبین در خیابان
ولی عصر قبل از چهارراه پارک وی کوچه خاکزاد پلاک ۴۲ قرار دارد.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «روایت زندگیِ
آبزی گونه ایست در قعر چیزی ،یا در قعر خود زندگی،

ساییدن ماهی ها به هم، سایش و فرسایش، خفه گی و دم
خور هم زیستان خود بودن، خسته شدن،کندن و فرار کردن از قعر و آنوقت تک افتادنشان و
مرگ یا تناسخشان به چیز دیگری، 
یا شورش و فرار دسته جمعی ازان قعر و بعد یا مرگ یا
تناسخ یا زندگی بهتر.

ماجرا میلی ست به جوانه زدن به ساختن و شروع از پس
تحمل ریاضتی تحمیلی.

ماجرا رویش در شرایط سخت است، شناور بودن در جایی
تنگ، جوانه دادن و ریشه دواندن در خاکی کم عمق، در آب، خارج از آب.»

صریر بازگشت به ایده پارسی رسید

«صریر بازگشت»، عنوان نمایشگاه انفرادی خوشنویسی امیر
عباس نصیری است که روز جمعه ۱۲ بهمن ماه در گالری ایده پارسی به نشانی خیابان شریعتی
، خیابان کلاهدوز ، نرسیده به سه‌راه نشاط ، کوچه اله‌وردی آذر ، پلاک ۲۸ گشایش می
یابد.

در بیانیه این نمایشگاه خوشنویسی آمده است: «خط
نستعلیق نشانه‌ای بارز از طبع و سلیقه زیبایی‌شناختی ایرانیان و بی‌شک زیباترین و
ظریف‌ترین خط در میان خطوط اسلامی است، تا جایی که آن را «عروس خطوط اسلامی» نامیده‌اند.
اگر چه میر علی تبریزی را واضع این خط معرفی کرده‌اند، اما خط نستعلیق پیش از او نیز
وجود داشته و میرعلی تبریزی در سده نهم هجری برای اولین بار خط نستعلیق را تحت
قاعده و قوانین خوشنویسی درآورده است. شیوه نستعلیق ابتدا شیوه جعفر تبریزی و اظهر
تبریزی بود که بعدها سلطانعلی مشهدی آن را کامل‌تر کرد و در ناحیه خراسان و اطراف
آن متداول شد. دیگری شیوه عبدالرحمن خوارزمی، خوشنویس دربار سلطان یعقوب آق قویونلوها
است که در بخش‌های غربی و جنوبی ایران رواج یافت و بعدها فرزندان وی عبدالرحیم و
عبدالکریم و پیروانشان، آن را رواج دادند.

از آغاز پیدایش
خط نستعلیق به مدت یک قرن و نیم، ستاره درخشان آسمان خوشنویسی نستعلیق، میرعلی هروی
بود، اما در نیمه دوم قرن ۱۰ ق. هنرمندی دیگر نستعلیق را به اوج تکامل و زیبایی
رساند. «میرعماد الحسنی» خوشنویسی توانمند بود که آثار گذشتگان، حتی میرعلی هروی را
تحت‌الشعاع قدرت و صلابت قلم خود قرار داد. وی با ابتکار و خلاقیت خود و مهارت
بالایی که در نستعلیق به دست آورد دارای سبک و مکتبی شد که خوشنویسان سالیان بسیار
پس از او از شیوه وی پیروی کردند. این پیروی تاکنون و نزدیک به ۴۰۰ سال است که
همچنان ادامه دارد. و اما صریر بازگشت نمایشگاهی است از هنرمندان معاصر که سعی
آنان بر این بوده که صریرشان بویی از گذشته اصیل داشته باشد و بنوعی بازگشتی است
به آن دوران طلایی خط نستعلیق.»

آزاده فضلی

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۸/۰۷۵/۴۶۸/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • زودپز
    ۱۶۴/۰۵۵/۳۶۳/۵۰۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۵۷/۹۵۲/۲۴۹/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۶/۷۱۱/۲۱۲/۰۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۴/۸۶۰/۵۰۸/۰۰۰
  • استاد
    ۹۳۵/۶۸۵/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۴۶/۶۴۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۲۰/۷۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۶۲/۴۶۰/۰۰۰
  • شنگول‌منگول
    ۷۳/۹۰۰/۰۰۰