نیروهای چپ می‌خواستند با ابزار تئاتر اندیشه متعالی انقلاب را به نفع خود مصادره کنند | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۵
محمود فرهنگ در گفتگو با صبا:

نیروهای چپ می‌خواستند با ابزار تئاتر اندیشه متعالی انقلاب را به نفع خود مصادره کنند

نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر و مدیر کانون تئاتر دینی گفت بسیاری از نیروهای مارکسیستی با اندیشه‌ تظلم خواهی قصد داشتند هنر تئاتر را به نفع خود مصادره کنند.

محمود فرهنگ نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر و مدیر کانون تئاتر دینی همزمان با برپایی هفته هنر انقلاب در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره نقش و اهمیت تولید آثار نمایشی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس گفت: جنبش بزرگ انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل از نظر ظاهری شبیه به بسیاری از جنبش های اجتماعی حتی چپ و مارکسیستی بود که آنها هم به نوعی داعیه مردم و تظلم خواهی را داشتند ولی بعدها مشخص شد که چقدر این حرکت با دیگر حرکت ها متفاوت است.

او افزود: بسیاری از نیروهای چپ و مارکسیستی با اندیشه‌ تظلم خواهی که اتفاقاً تعداد آنها در حوزه هنر و به ویژه هنرهای نمایشی کم هم نبود، تلاش داشتند تا با استفاده از ابزار تئاتر اندیشه متعالی انقلاب را به نفع خود مصادره کنند.

کارگردان نمایش «اما امام ما گفت» بیان کرد: خوشبختانه با بصیرتی که در میان بسیاری از جوانان هنرمند انقلابی به ویژه در انجمن اسلامی دانشکده هنرهای دراماتیک بود این اتفاق که می‌توانست مسیر تئاتر و هنرهای نمایشی را به سمت و سویی غیرارزشی و اخلاقی منحرف کند به وقوع نپیوست.

بازیگر نمایش «ایوب» عنوان کرد: جوانان هنرمند انقلابی توانستند با تولید آثاری خودجوش براساس اندیشه متعالی انقلاب و آرمان‌های امام خمینی نمایش هایی تولید کنند که به نوعی خنثی‌کننده تفکری بود که سعی داشت جریان انقلاب را به سمتی به غیر از آموزه‌های اسلامی بکشاند.

کارگردان نمایش «گرگ، گرگ است» تصریح کرد: رهنمودهای الهام بخش امام خمینی (ره) و فطرت پاک بسیاری از جوانان متعهد هنرمند در عرصه تئاتر که از نمونه های بارز آن می‌توان به شهید حسین قشقایی اشاره کرد، باعث ایجاد جریان تربیت شاگردان متعهدی است که منشأ تولیدات ارزنده تئاتر با مضامین انقلابی شدند و امروزه هم بسیاری از آنها از جمله افراد و اشخاص برجسته تئاتری هستند که مناصب مدیریتی را نیز در اختیار دارند.

مدیر کانون تئاتر دینی اظهارکرد: جریان تئاتر انقلاب رویکردی ریشه‌ای به فرآیند فعالیت های هنر نمایشی داشت و به این منظور افرادی از جمله من در قالب ارتباطاتی که با آموزش و پرورش داشتیم، سعی کردیم که مضامین انقلابی را تبدیل به زبانی قابل فهم برای کودکان و نوجوانان کنیم.

او ادامه داد: ما سعی کردیم به وسیله آموزش مضامین ارزشی، دینی و مترادف با اهداف انقلاب اسلامی تئاتر کودک و نوجوان را که تا آن زمان تنها بر موضوعات فانتزی و تفننی متمرکز بود، ارتقا دهیم.

این بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر تأکید کرد: از جمله ویژگی‌های بارز تئاتر انقلاب اسلامی هم‌افزایی حداکثری بسیاری از نهادهای انقلابی، ارزشی و مشارکت آنها در بسیاری از رویدادها و تحولات تئاتری کشور بود تا جایی که در برهه‌ای از زمان و مثلاً در جریان برگزاری جشنواره تئاتر فجر نمایندگانی از بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد مستضعفان، سازمان بسیج  و غیره نیز حضور داشتند تا گردانندگان ادوار مختلف جشنواره های فجر را نسبت به اهمیت پرداختن به مضامین ارزشی و انقلابی متوجه سازند.

محمود فرهنگ در پایان گفت: بسیاری از فعالیت‌های تئاتری که در آن همچنان دغدغه پرداختن به تئاتر دینی، ارزشی و انقلابی وجود دارد از کمترین پشتوانه حمایتی برخوردار هستند که نمونه بارز آن تئاتر «صاحبدلان» است که در طول ۱۳ دوره برگزاری آن ما صرفاً برای اینکه زنجیره پرداختن به مضامین دینی و ارزشی قطع نشود این رویداد را به شکلی غیررقابتی و صرفاً به منظور مرور آثاری با این موضوعات و برای قدردانی از تلاش فعالان تئاتر دینی، انقلابی و ارزشی برگزار می‌کنیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰