«سگ سورتمه» بازنمایی یک زندگی مبتدل است/ تئاتر برای افراد خاص نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۴۷
سینا نصراللهی در گفتگو با صبا:

«سگ سورتمه» بازنمایی یک زندگی مبتدل است/ تئاتر برای افراد خاص نیست

نویسنده و کارگردان نمایش «سگ سورتمه» از ریزش مخاطبان تئاترهای غیرتجاری گفت و نفس تئاتر را وابسته به نفس مخاطبان دانست.

سینا نصراللهی نویسنده و کارگردان نمایش «سگ سورتمه» که از ۱۵ فروردین الی ۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در سالن شماره ۲ پردیس سپند روی صحنه است در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره عنوان این نمایش و ارتباط مفهومی آن با محتوای اثر بیان کرد: سگ های سورتمه بسیار قدرتمند و از تبار گرگ هستند. آنها به شدت تاب سختی و سرما را دارند ولی مثل قاطر سورتمه می کشند چون دیر زمانی است که در ماهیت یک چهارپای بارکش زندگی می کنند و حتی به حیوانات آپارتمانی تبدیل شده اند.

او افزود: سگ های سورتمه اگر در زمان بارداری‌شان سختی بکشند وقتی نوزادشان متولد می شود یا به او شیر نمی دهند تا بمیرد یا بچه‌شان را می خورند یعنی اول کار را انجام می دهند و بعد درباره اش تصمیم می گیرند در حالیکه ماهیت اصلی شان این نیست و جبر محیط باعث شده تا هویتشان عوض شود و به این حد از زندگی  رضایت دهند و تنها به تبار و گذشته خود ببالند.

این کارگردان اظهار کرد: سگ های سورتمه دقیقا مانند اسب های کوتوله کتاب «ژرمینال» امیل زولا هستند؛ اسب هایی کوتوله که در تونل کار می کنند، همانجا به دنیا می آیند و همان جا می میرند. اسب های کوتوله نیز در هویت اصلی شان باید بزرگ و رها باشند اما جبر محیط آنها را به موجواتی کوچک تبدیل کرده تا بتوانند در تونل ها رفت و آمد کنند.

تغییر هویت انسان بر اثر جبر محیط

نصراللهی عنوان کرد: در «سگ سورتمه» نیز جبر محیط هویت انسان ها را بدون اینکه خودشان حواسشان باشد، تغییر می دهد و  این تغییر در یک بستر کاملا واقعگرایانه اتفاق می افتد.

کارگردان نمایش «سگ سورتمه» با اشاره به ارتباط مخاطبان با این نمایش خاطرنشان کرد: مخاطبان نمایش اعتقاد دارند آدم های روی صحنه بسیار ملموس و مشهود هستند و با کاراکترهای نمایش در جامعه برخورد داشته اند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر مطرح کرد: بشر هویتش را از دست داده و این معضل بسیار بزرگی است. از دست رفتن هویت بشری در هر دوره ای نسبت به دوره قبل اتفاق می افتد. صد سال پیش هم دوره مدرن به شمار می رفته است ولی زمانه کنونی ما عصر پیچیده تکنولوژی است. به شخصه دلم آدم کلاسیک می خواهد؛ آدمی بدوی که غریزی زندگی می کرده اما با ماهیت مشخص و هویتی که تغییر نکرده است. بشر عصر ما از آنطرف بام افتاده و انقدر به دنبال هویت گشته که نابودش کرده است.

«سگ سورتمه» بازنمایی یک زندگی مبتدل است

نصراللهی درباره محتوای بنیادین این نمایش عنوان کرد: «سگ سورتمه» بازنمایی یک زندگی مبتذل است؛ یک ابتذال به معنای واقعی که تماشاچی درک می کند و با توجه به معنای آن از سالن بیرون می رود.

نویسنده و کارگردان نمایش «سگ سورتمه» درباره استقبال مخاطبان از کار بیان کرد: خوشبختانه تاکنون ۹۰ درصد تماشاگران از کار راضی بوده اند و شاید ۱۰ درصد مخالف پایان بندی کار بودند یا آن را دوست نداشتند‌.

او با اشاره به مشکلات اجرا در موقعیت فعلی تئاتر توضیح داد: متاسفانه تئاتر با ریزش شدید تماشاگر مواجه است به ویژه اجراهای بدون سلبریتی و فاقد شکل تجاری که در واقع ویترین ندارند شدیدا با این موضوع مواجه هستند به ویژه اجراهایی مثل ما که در سالن خصوصی روی صحنه است، صد برابر در آسیب بیشتری قرار دارد.

نتیجه اجرا بدون مخاطب شکست محض است

بازیگر نمایش «آوازهای سرشام» ادامه داد: ما تنها به امید مخاطب در سالن خصوصی اجرا می رویم و اگر از اجرا استقبال نشود، نتیجه ای جز شکست محض نخواهد داشت.

بازیگر نمایش «حکومت نظامی» توضیح داد: دور اول اجرا در تالار مولوی محدود و برای ۱۵ شب روی صحنه رفت ولی با استقبال خوب مخاطبان همراه بود و با وجود اینکه خیلی از روزها در دو سانس روی صحنه بودیم باز هم به دلیل ظرفیت پنجاه درصدی سالن بسیاری از مخاطبان موفق به تماشای کار نشدند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا یک بار دیگر کار را روی صحنه ببریم.

بازیگر نمایش «دونه کفترام نذریه» درباره شرایط اجرا در دور دوم بیان کرد: در حال حاضر و در دور دوم اجرا چند معضل اصلی باعث شده تا تعداد مخاطبان کم شود در وهله اول مقوله اقتصادی، دوم آب و هوای بد که بسیاری از مخاطبان را خانه نشین کرده و سوم اجرای قبل از اذان که برخی از تماشاگران روزه دار هستند و ترجیح می دهند تا قبل از افطار در خانه بمانند.

بازخورد مخاطبان خوب است اما تعداد مخاطبان نه!

کارگردان نمایش «سگ سورتمه» ضمن بیان اینکه لازمه اجرا همدلی و حضور مخاطب است، گفت: بازخورد مخاطبان خوب است اما تعداد مخاطبان نه. امیدوارم مردم تئاتر را تنها نگذارند چون نفس تئاتر کاملا وابسته به مخاطب است. مخاطب جدا از تئاتر نیست. ارتباط مخاطب نسبت به تئاتر با سینما خیلی فرق دارد هر شخصی که وارد سالن می شود، بخشی از اجرا و بخشی از زندگی است که با فاصله در نهایت ۵ الی ۶ متری نظاره گر اثر است.

او ادامه داد: تئاتر برای تمامی شهروندان اجرا می شود نه برای افراد خاص. یکسری شهروند که تئاتر را به عنوان شغل انتخاب کرده اند برای شهروندان مثل خودشان اجرا می کنند درست مانند شهروندی که نجار است، سوپرمارکت دارد یا کارمند است. مخاطب تئاتر عجیب و غریب نیست.

بازیگر نمایش «شانس داشتن ته دیگ» خاطرنشان کرد: من از تمام مخاطبان دعوت می کنم به تماشای «سگ سورتمه» بیایند و اگر با تئاتر قهر کرده اند، آشتی کنند حتی اگر کار را دوست نداشتند هزینه بلیت را به آنها برمی گردانیم. «سگ سورتمه» تئاتری است که درکش خواهند کرد و بخشی از خودشان را روی صحنه می بینند.

کارگردان نمایش «سگ سورتمه» با اشاره به وضعیت اجرا در سالن های خصوصی اعلام کرد: در مورد اجرا در دیگر سالن های خصوصی نظری ندارم چراکه با آنها همکاری نداشته ام اما فرشاد حبیبی و محمد عزیزی مدیران تماشاخانه سپند با وجود خصوصی بودن تماشاخانه گروه را درک کردند و چیزی کم نگذاشته اند.

سالن خصوصی نیز برای زیست به حمایت نیاز دارد

او عنوان کرد: سالن خصوصی هم باید زیست خود را ادامه دهد و هزینه هایش را تامین کند و اگر اداره کل هنرهای نمایشی از سالن ها حمایت کند به تبع برای گروه های اجرایی هم شرایط بهتر خواهد شد و قطعا این یک تعامل دوطرفه است.

بازیگر نمایش «حکومت نظامی» بیان کرد: روی صحنه رفتن «سگ سورتمه» بسیار پیچیده شد ما سال ۱۳۹۸ اولین بار برای اجرا زمان داشتیم که با شروع کرونا سالن ها تعطیل شد و تا مهر ۱۴۰۰ که توانستیم روی صحنه بیاییم، پنج بار پیک کرونا تغییر کرد و هر بار سالن از ما خواست تا آماده اجرا شویم.

این کارگردان اظهار کرد: پنج بار با تمرین فشرده آماده نمایش شدیم و هر بار کار کنسل شد و متاسفانه این موضوع دلیلی شد که هزینه سه اجرا برای یک اجرا هزینه شود و با وجود فروش خوب در تالار مولوی و کمک هزینه ای که در اجرای اول به دلیل ۵۰ درصد بودن ظرفیت سالن ها داشتیم باز هم درآمد حاصل از فروش بلیت کمتر از هزینه صرف شده برای اجرا باشد.

سینا نصراللهی در پایان گفت: با تمام ناملایمات مالی گروه اجرایی «سگ سورتمه» توانست با مبلغی که در اجرای اول به دست آورده بود هزینه جراحی یک مادر را بپردازد و از این بابت بسیار خوشحالیم که تمام کنسلی های اجرا، سختی ها و مشکلاتی که داشتیم در آخر فرصتی شد برای نجات یک زندگی. امیدوارم در اجرای دوم با حضور مخاطبان کمی از دغدغه مالی گروه حل شود و امکان برگشت هزینه برای اجرا پیش بیاید.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000