ورودی پردیس تئاتر سپند توسط شهرداری مسدود شد/ در مرز سکته و رفتن به زندان هستم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۹
سینا نصراللهی در گفتگو با صبا:

ورودی پردیس تئاتر سپند توسط شهرداری مسدود شد/ در مرز سکته و رفتن به زندان هستم

نویسنده و کارگردان نمایش «سگ سورتمه» می گوید شهرداری بدون اینکه به فکر تنها اجرای روی صحنه پردیس تئاتر سپند باشد فعالیت این مجموعه هنری را تعطیل کرد.

به گزارش خبرنگار تئاتر صبا، شب گذشته اجرای نمایش «سگ سورتمه» به کارگردانی سینا نصراللهی که از ۱۵ فروردین الی ۲ اردیبهشت ماه روی صحنه پردیس تئاتر سپند اجرا می رود به طور ناگهانی کنسل شد. در پی این موضوع در گفتگوی تلفنی با کارگردان این‌ نمایش جویای دلیل کنسل شدن اجرای ناگهانی نمایش و بسته شدن صفحه بلیت فروشی این اثر شدیم.

سینا نصراللهی نویسنده و کارگردان نمایش «سگ سورتمه» در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا عنوان کرد: روز گذشته برابر با جمعه ۲۷ فرودین ماه حدود ساعت ۱۳ ظهر از سالن سپند با من تماس گرفتند و بیان کردند که بابت یکسری مشکلات فنی اجرای «سگ سورتمه» کنسل است.

او افزود: سپس با وجود اینکه حدود ۸۰ درصد صندلی های سالن فروش رفته بود امکان خرید بلیت نمایش در سایت تیوال غیر فعال شد.

کارگردان نمایش «سگ سورتمه» اظهار کرد: با پیگیری از دیگر دوستان متوجه شدم که گویا شهرداری منطقه، پردیس تئاتر سپند را پلمپ کرده است. قبلا به دلیل درگیری سالن و شهرداری چند بلوک سیمانی مقابل درب سالن وجود داشت ولی نه به این منظور که مانع ادامه فعالیت سالن باشد بلکه برای اخطار.

این بازیگر و کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: عوامل سالن بابت این موضوع و کنسل شدن کار بسیار عذرخواهی کردند و با بیان اینکه هزینه تمامی اختلالات امروز را جبران خوهند کرد، بلیت های کار را به روزهای دیگر موکول کرده و برای کسانی که امکان حضور در روزهای دیگر را نداشتند اقدام به بازگشت هزینه به حساب کردند.

شهرداری با چیدن چند بلوک سیمانی تماشاخانه را پلمپ کرد

بازیگر نمایش «آوازهای سرشام» اعلام کرد: با تماس هایی که دوستان داشتند، متوجه شدم که شهرداری با چیدن بلوک های سیمانی راه ورود به سالن را مسدود کرده و اجازه ورود به سالن را نمی دهد.

کارگردان نمایش «سگ سورتمه» خاطرنشان کرد: تنها اجرای روی صحنه پردیس سپند «سگ سورتمه» بود؛ اجرایی که از کوچک ترین تا بزرگ ترین عضو گروهش از دانشجویان رشته نمایش هستیم و برای رسیدن به اجرا قید خیلی چیزها را زده ایم، هزینه بیت المال صرف تحصیل ما شد تا کار فرهنگی انجام دهیم و حالا نتیجه اش بسته شدن سالن است.

«سگ سورتمه» را با خون دل جمع کردیم

او بیان کرد: اجرای «سگ سورتمه» را با خون دل جمع کردیم. دوسال پشت درهای بسته سالن های نمایشی به دلیل تعطیلی های پیاپی ناشی از کرونا منتظر ماندیم. با تمام گرانی ها با وام کار را به اجرا رساندیم و امروز شهرداری با پلمپ کردن سالن تمام زحمات ما را نادیده گرفت.

نصراللهی عنوان کرد: نمایش ما مستقیم روی اصل و پایه هر اجتماع یعنی خانواده اشاره کرده بود، محوریت اجرا موضوعاتی بود که معضل خیلی از خانواده هاست. فقر، بیکاری، رفتارهای نامناسب برخی از والدین، کودکان معلول و … از مفاهیم اصلی «سگ سورتمه» بود.

بازیگر نمایش «حکومت نظامی» ادامه داد: نمایش «سگ سورتمه» باعث شد تا تماشاگری که قصد سقط جنینش را داشت از این کار منصرف شود، اجرایی که از عواید دور اول اجرایش در سالن مولوی برای هزینه درمان و نجات یک مادر بهره برد و ۹۵ درصد مخاطبان عام و خاصش با رضایت از سالن بیرون می آمدند‌.

او اظهار کرد: نمایش «سگ سورتمه» هیچ حامی نداشت. منِ کارگردان نه ثروتمند بودم و نه آقازاده و هیچ یک از ارگان های دولتی که به نوعی با مفاهیم کار مرتبط بودند در طول اجرا پیگیر اجرا نشدند.

بازیگر نمایش «شانس داشتن ته دیگ» مطرح کرد: در دوره ای که دبیر اجرایی جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی بودم، گروه های خارجی حاضر در جشنواره معتقد بودند سیاست جهان در حال ایران هراسی است ولی با تماشای تئاتر کشور متوجه شدند این سیاست دروغی بیش نیست.

کارگردان نمایش «سگ سورتمه» خاطرنشان کرد: شهرداری حتی فکر نکرد، اجازه ورود به کجا را نمی دهد؛ یک مجموعه فرهنگی هنری که مفیدترین کار را انجام می دهد. یک سالن خصوصی که بیشترین حمایت را از گروه های نمایشی دارد و از هیچ جایی حمایت نمی شود در حالی که برخی  دیگر از سالن ها به راحتی گوش گروه ها را می برند.

نصراللهی توضیح داد: مجموعه فرهنگی قطعا باید از مالیات معاف شود چراکه ریال به ریال مالیاتی که باید بپردازد باید با فشار روی اجراها پرداخت شود. مالک سالن حداقل ماهی ۵۰ الی ۶۰ میلیون هزینه جانبی دارد و من اجراگر زیر بار قرض هستم.

تنها چوب لای چرخ هنرمندان گذاشته می شود

او ادامه داد: شهرداری به شرایط سالن اجرا و اجراگران فکر نکرده است و به همین دلیل نیز از من هنرمند حمایت نمی شود و تنها چوب لای چرخم گذاشته می شود.

نصراللهی توضیح داد: موعد بدهی های من نزدیک است و حالا باید منتظر زندان باشم. گناه من و گناه سالن دار چیست؟ کار فرهنگی که ما در حال انجام آن هستیم حتی در برنامه ریزی های کلان مدیران فرهنگی انجام نمی شود.

او تاکید کرد: امروز تنها سالن بسته نشد بلکه با زندگی من و همکارانم بازی شد. من در مرز سکته هستم.

این کارگردان با بیان اینکه برخی پیشنهاد گرفتن خسارت اجرا از سالن نمایشی را می دهند، گفت: چگونه از سالنی که همه جوره از من حمایت کرده است تقاضای خسارت کنم در حالیکه هر دو متضرر و در یک جبهه هستیم. من هنرمند و سالن اجرا هردو مورد ظلم واقع شده ایم.

سینا نصراللهی در پایان گفت: مفیدتر از تئاتر مگر هست. مدیری که دستور بسته شدن یک محیط فرهنگی و محل کار عده ای هنرمند را حتی برای یکشب صادر می کند، حقوق ماهانه اش را می گیرد و برایش مهم نیست با زندگی ما چه کرده است. نتیجه سه سال خون دل خوردن یک گروه به همین سادگی نادیده گرفته شد و حالا باید منتظر زندان باشم.

نگار امیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000