تیغ دو دم رسانه بر قامت فرهنگ عامه! | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۲

تیغ دو دم رسانه بر قامت فرهنگ عامه!

وحید خانه‌ساز- دبیر تلویزیون

 رسانه‌‌های جمعی و فرهنگ دو مقوله جدایی‌ناپذیر
هستند و همواره بر یکدیگر تاثیر مستقیم دارند. حال تفاوتی نمی‌کند که آن رسانه
روزنامه باشد یا کانالی مجازی در تلگرام یا تلویزیون و ماهواره؛ و البته باید گفت
این مخاطب و سطح شعور اوست که به رسانه‌‌های مختلف هویت می‌بخشد و حتی تعیین‌کننده
خط‌مشی آن‌هاست.

تلویزیون نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین رسانه جمعی، همواره تلاش
کرده در ارتقا سواد و بینش مخاطبان موثر باشد و سطح فرهنگ آن‌ها را بالا ببرد؛ اما
مسئله‌ای که وجود دارد این است که رسانه ملی چقدر توانسته فرهنگ عوام و توده مردم را
تحت تاثیر قرار دهد؟ زیرا بخش اعظم هر جامعه‌ای را مردم عادی تشکیل می‌دهند. مردم
عادی، افرادی هستند باهوش و سواد متوسط که نمونه آن‌ها را در کوچه و بازار به‌وفور
می‌بینیم و حتی شاید خودمان نیز جزو این دسته از افراد باشیم!

با نگاهی به شبکه‌‌های
متعدد تلویزیونی و دنبال کردن برنامه‌‌های مختلف می‌توان به این نتیجه رسید که
برنامه‌‌های موثر بر فرهنگ، اغلب برای قشر فرهیخته و باسواد ساخته می‌شوند و شبکه‌‌های
معدودی تولید و پخش آن‌ها را به عهده دارند! در این میان (به‌جز برخی برنامه‌‌ها که
تعدادشان معدود است) آنچه برای مردم عادی تولید می‌شود، صرفا آثاری سرگرم‌کننده‌اند
که بار فرهنگی زیادی ندارند و این در حالی است که عوام به‌شدت چنین آثاری را دنبال
می‌کنند و از زندگی و تفکر شخصیت‌‌های مختلف و نوع عملکرد و حتی گویش آن‌ها(صحیح
یا غلط) الگو برمی‌دارند. مثلا بسیار پیش می‌آید که عبارات یا جملات برخی از شخصیت‌‌های
تلویزیونی در مدت کوتاهی همه‌گیر می‌شوند و در جامعه دهان به دهان می‌چرخند. کم
نیستند واژه‌‌ها و اصطلاحاتی که برای نخستین بار از دهان بازیگران فلان سریال
تلویزیونی شنیده شده‌اند و پس از مدتی در ادبیات عامه مردم جا خوش کرده‌اند؛ بنابراین
این تاثیرپذیری، تیغ دو دمی است که می‌تواند موثر یا مخرب باشد. حال چگونگی
استفاده از این ابزار حساس، به انتخاب و تصمیم برنامه‌سازان و مسئولان بستگی دارد.
فراموش نکنیم که فرهنگ عامه مقوله‌ای مهم است که می‌تواند زندگی افراد جامعه را
تحت تاثیر قرار دهد و تلویزیون یا هر رسانه دیگر در این‌باره مسئولند و وظیفه
خطیری بر عهده دارند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰