هنرهای تجسمی در رسانه‌های ما نقش سرگرم‌کننده دارند/ هر رشته هنری می‌تواند رسانه تخصصی داشته باشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۴
یک پژوهشگر هنر در گفتگو با صبا:

هنرهای تجسمی در رسانه‌های ما نقش سرگرم‌کننده دارند/ هر رشته هنری می‌تواند رسانه تخصصی داشته باشد

پریسا شاد قزوینی با بیان اینکه اغلب رسانه‌های جمعی هنرهای تجسمی را به عنوان سرگرمی معرفی می‌کنند، نقش رسانه‌های تخصصی را در زمینه ارائه مفاهیم درست پررنگ دانست.

پریسا شاد قزوینی استاد دانشگاه و پژوهشگر هنر در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره احمیت وجود رسانه‌های مستقل بیان کرد: وجود رسانه‌های مستقل مخصوصا در فضای فرهنگ و هنر ضرورت بالایی دارد و هر رشته فرهنگی و هنری باید رسانه اختصاصی خود را داشته باشد که متاسفانه این موضوع در هنرهای تجسمی بسیار کم‌رنگ است و خلا آن محسوس است.

او تاکید کرد: تا یک حرکت فرهنگی و هنری تریبونی برای ارائه فعالیت‌های خود نداشته باشد، مسلما نمی تواند به نتایج خوب و اثرگذاری و جریان‌سازی برسد.

این پژوهشگر در ادامه با انتقاد از نوع نگاه به هنرهای تجسمی در رسانه‌ها و مخصوصا صداوسیما گفت: هنرهای تجسمی در برنامه‌های صداوسیما بسیار کم دیده می‌شود زیرا دست‌اندرکاران آن‌ها اطلاعات بسیار محدود و سطح پایینی نسبت با این هنرها دارند.

او اضافه کرد: البته منظور من از لزوم معرفی هنرهای تجسمی در رسانه‌های جمعی بحث‌های آکادمیک و تئوریک یا تاریخ هنر نیست بلکه باید هنرهای تجسمی و جنبه‌های کاربردی یا نظامند آن برای جامعه معرفی شود اما همان‌طور که عرض کردم چون هنر را نمی‌شناسند و نگاه سطح بالا و تخصصی به آن ندارند در برنامه‌هایی که می‌سازند، هنرهای تجسمی را مانند بازی، سرگرمی و یک هنر تزئینی معرفی می‌کنند. وقتی یک‌ هنر تنها از جنبه سرگرمی معرفی شود به واسطه آن در جامعه به آن بها داده نمی‌شود.

این پژوهشگر بیان کرد: مباحث تئوریک، تاریخ هنر، زیبایی‌شناسی و… مباحث آکادمیکی هستند که دانشگاهیان کاربرد آن را می دانند اما در سطح جامعه و معرفی آن در رسانه‌ها باید به نوعی ارائه شود که مردم دچار دل‌آزردگی و خستگی نشوند.

دبیر بخش مقالات چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر اظهار کرد: ما اگر به واسطه رسانه‌ها درک درستی از مباحث زیبایی‌شناختی هنرهای تجسمی داشته باشیم و در دوره‌های ابتدایی به کودکان آموزش دهیم تا به نوعی با هنرهای تجسمی آشنایی پیدا کنند، در نتیجه هم از نظر سلیقه و ادراک زیبایی و شناخت آنچه پیرامون‌شان است و هم‌ از نظر اخلاقی و طرز برخورد با دیگران در شخصیت آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

او تاکید کرد: این حرف تنها یک‌ شعار نیست و می‌توان با تحقیقات ثابت کرد که وقتی در جامعه‌ای زیربنای تجسمی درست پایه‌گذاری شده باشد، خلاقیت ذهنی او در بزرگسالی و در رفتار او ناگزیر نمایان‌می‌شود و سلیقه‌اش زیبا می‌شود.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: اما متاسفانه ما برای ارائه درست هنرهای تجسمی تریبون و رسانه‌‌های کمی داریم که به طور تخصصی در این زمینه فعالیت کنند و این هنرها را به ذات خودشان معرفی کنند. بیشتر تریبون دست کسانی‌ست که هنرهای تجسمی را مانند سرگرمی می‌بینند.

شاد قزوینی در پایان خاطرنشان کرد: من همیشه می‌گویم اولین هنر مدرنی که وارد ایران شد، نقاشی بود. به نوعی مادر دیگر رشته‌های تجسمی نقاشی است که نقش خود را در ذهن، روح و روان ما باقی می‌گذارد. هرقدر ما زیباتر ببینیم و زیباتر تجسم کند، درنتیجه زیباتر زندگی می‌کند و این‌ها مانند زنجیر به هم وابسته هستند. من معتقدم که ای‌کاش در آموزش‌های دوره ابتدایی ما هنر به درستی و تخصصی آموزش داده می‌شد و در زمینه انتقال درست مفاهیم هنری به مخاطبان رسانه‌های مستقل و تخصصی در زمینه فرهنگ و هنر بسیار نقش مهمی دارند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰