مجری همان گوینده نیست/ در گویندگی نباید تیپ‌سازی کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۶
در نشست «دگرخند» مطرح شد؛

مجری همان گوینده نیست/ در گویندگی نباید تیپ‌سازی کرد

با همراهی رادیو صبا و دفتر طنز حوزه هنری، نشست «دگرخند» با تست گویندگی و نویسندگی رادیو 7 خرداد ماه برگزار شد.

به گزارش صبا، صدوشصت‌وهفتمین نشست «دگرخند» با موضوع «طنز رادیویی بایدها و نبایدها» به همت دفتر طنز حوزه هنری و با حضور حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو صبا‌، مهدی ساعی مدیر گروه مسابقات و تفریحات رادیو صبا، مهدی استاداحمد نویسنده‌، طنزپرداز و تهیه کننده رادیو و مهبد قناعت‌پیشه گوینده، بازیگر و صداپیشه و با اجرای مهدی فرج‌اللهی، شنبه ۷ خرداد ماه در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

تفاوت مجری و گوینده

در ابتدای جلسه حمیدرضا افتخاری با اشاره به تفاوت بین مجری و گوینده در رادیو گفت: گویندگی عمدتا متن خوانی است یعنی گوینده فردی است که صدای خوبی دارد و بیشتر بر اساس متنی که در اختیار دارد، می‌خواند و کمتر بدون نوشته و به طور بداهه صحبت می‌کند. اما اجرا بیشتر به شکل بداهه و کمتر بر اساس متن است. کار مجری عمدتا اداره کردن برنامه و گفتگو با اشخاص است و او علاوه بر صدای خوب خلاقیت و توانایی در نوشتار و گفتار دارد.

وی افزود: ممکن است بسیاری از شما صدای خوبی داشته باشید و حتی اطرافیانتان به شما توصیه کنند که با این صدا می‌توانی گوینده خوبی شوید. اما صدای خوب نیاز به تربیت دارد.

مدیر رادیو صبا تصریح کرد: اولین ویژگی و درواقع اولین شاخصه یک گوینده واقعی، علاوه بر صدای خوب، فن بیان است. در گویندگی باید خوب فکر کرد، درست خواند و خوب بیان کرد تا پیام را خوب به مردم انتقال داد.

تفاوت صداپیشگی و اجرا

مهبد قناعت‌پیشه نیز با توصیه به داوطلبانی که متن‌های طنز پیشنهادی را پشت تریبون می‌خواندند، عنوان کرد: ابتدا لحن را در این متون پیدا کنید و پس از آن با رعایت فرازونشیب‌ها مفهوم طنز را در بیانتان به نمایش بگذارید.

وی افزود: قرار نیست صداپیشگی کنید و با تغییر صدایتان مخاطب را تحت تأثیر قرار دهید. منظور ما از صدای خوب صدای گویندگی و مجری گری نیست بلکه صدای خوب صدایی است که رسا باشد، بُرد خوبی داشته باشد و مخاطب با صدا همراه شود.

افتخاری نیز با اشاره به آفت تقلید و صداسازی در اجرا تصریح کرد: وقتی صداسازی می‌کنید ارتباطتان را با مخاطب قطع شده بدانید. ما به این کار پارازیت می‌گوییم. وقتی صداسازی می‌کنید یا مخاطب کاملا متوجه می‌شود و یا حس می‌کند این صدا برای شما نیست و در هر دو صورت با صدای شما ارتباط برقرار نخواهد کرد.

مدیر رادیو صبا خاطرنشان کرد: تلاش کنید ظرفیت دیافراگم و جهاز صوتی‌تان را بشناسید و آستانه تنفس‌تان را پیدا کنید. مهم نیست که از همه حجم و ظرفیت‌های صوتی‌تان استفاده کنید بلکه مهم این است که با تنفس آرام متن را بخوانید.

نیازی به تیپ‌سازی نیست

در ادامه قناعت پیشه با اشاره به تیپ‌سازی در اجرا گفت: تیپ سازی، خلق نوعی از صداست و بیشتر در دوبله به کار می‌آید در حالی که در اجرا نباید جنس صدا را تغییر داد.

وی خطاب به داوطلبانی که در هنگام خواندن متن تلاش می‌کردند صدایشان را تغییر دهند، بیان کرد: مرز باریکی میان اجرا و صداپیشگی است. ما در گویندگی تیپ‌سازی نمی‌کنیم بلکه باید در هنگام خواندن متن تغییر لحن بدهیم. مجری باید همه تلاشش را بکند که تمیز صحبت کند و واج‌های فارسی را درست بیان کند. شنونده فقط دنبال صدای خوب نیست و انتظار دارد از شما کلمات را به‌درستی بشنود.

تفاوت متن رادیویی با مطبوعاتی

در ادامه مهدی استاداحمد نویسنده و طنزپرداز با اشاره به تفاوت نگارش در رادیو با مطبوعات توضیح داد: رادیو رسانه شنیداری است که مهم‌ترین عنصر ارتباطی آنها صوت، بیان و کلام است و مخاطب فقط ما را می‌شنود پس باید متن و گوینده به شکل واضح پیام را به مخاطب برسانند. نویسنده رادیو باید متن را به گونه‌ای بنویسد که مخاطب آن را با شنیدن درک کند وگوینده هم با لحن خود مفهوم را به مخاطب القا کند.

وی اظهار کرد: اما در مطبوعات به عنوان رسانه نوشتاری ما با چشم سروکار داریم و پیام با زبان مکتوب یا تصویر به مخاطب می‌رسد. در مطبوعات فقط نویسنده نقش دارد اما در رادیو نویسنده و مجری حضور دارند. در واقع همان‌قدر که مجری تأثیرگذار است متن نویسنده هم اهمیت دارد.

شروع گویندگی با پادکست

در ادامه مهدی فرج اللهی با اشاره به اهمیت پادکست و گویندگی گفت: کسانی که به گویندگی علاقه دارند، می‌توانند کارشان را با پادکست شروع کنند. آنجا متوجه لحن و زنگ صدایتان خواهید شد و حسی که به مخاطب می‌دهید به شما کمک می‌کند که چه اصلاحاتی در صدای خودتان ایجاد کنید.

وی عنوان کرد: با گویندگی در پادکست متوجه تفاوت و اهمیت گویندگی در رادیو می‌شوید و به این باور می‌رسید که تنها صدای خوب داشتن برای اجرا کافی نیست بلکه درک درست از متن و آشنایی با ادبیات فارسی و… لازمه اجرا خواهد بود.

راه‌های تعاملی برای ارتباط با مخاطبان

در پایان این نشست، افتخاری با اشاره به سامانه «هدهد» به عنوان اولین سامانه تعاملی رادیوصبا تصریح کرد: هدف از راه‌اندازی این سامانه دریافت فایل‌های صوتی و مکتوب شنوندگان این شبکه است. این سامانه امکان تولید محتوا را به مخاطبان ما می‌دهد و راه خوبی برای ورود به نویسندگی و اجرای طنز در رادیوست.

مدیر رادیو صبا این اتفاق را مختص یک برنامه ندانست و گفت: برنامه «زیر چتر لبخند» هم برنامه تعاملی است و مخاطبان می‌توانند تولیدات طنز خود را به این برنامه ارسال کنند البته برنامه‌های «صباهنگ»، «لیموترش» و «شهر فرنگ» هم متون طنز تولید شده توسط شنوندگان را دریافت و در برنامه پخش می‌کنند.

در این برنامه از آثار برگزیده ارسالی به سامانه «هدهد» تجلیل شد و علاقه‌مندان به گویندگی و نویسندگی رادیو با خواندن بخش‌هایی از طنز عبید زاکانی استعداد خود را در این زمینه نشان ‌دادند و عوامل رادیو صبا نیز نکاتی را درباره نحوه اجرای آن‌ها بیان کردند.

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰