آزمون و خطا می‌کنم و می‌آموزم! | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۲
ساناز سعیدی؛ بازیگر سریال «بچه مهندس» در گفت‌وگو با «صبا»:

آزمون و خطا می‌کنم و می‌آموزم!

من در حال آزمون و خطا و یادگیری هستم و همه تلاشم این است که درک درستی از نقشم داشته باشم

سریال «بچه مهندس» به نویسندگی سجاد ابوالحسنی و کارگردانی
علی غفاری یکی از سریال‌های جدیدی است که از ابتدای ماه مبارک رمضان به روی آنتن شبکه
دو سیما رفته و دو فاز دیگر آن در حال تولید است. در این سریال که تهیه‌کنندگی آن
را سعید سعدی به عهده دارد، بازیگرانی چون پرویز ‌‌پورحسینی، بهاره رهنما، بروز ارجمند،
بهناز جعفری و سوگل طهماسبی ایفای نقش می‌کنند.

ساناز سعیدی که با سریال «نفس» شناخته شد و «سارق روح» به تهیه‌کنندگی
ابوالفضل صفری و کارگردانی احمد معظمی را به روی آنتن شبکه پنج دارد، در سریال
«بچه مهندس» نیز ایفاگر نقش صدیقه است؛ زنی که مربی یک پرورشگاه است و در طول قصه
با اتفاقات و ماجراهای زیادی همراه می‌شود.

ساناز سعیدی درباره روند بازیگری و نقشش در دو سریال «بچه
مهندس» و «سارق روح» با روزنامه «صبا» گفت‌وگو کرد.

مخاطبان شما را با سریال «نفس» ساخته جلیل سامان شناختند. بفرمایید پیش
از این سریال چگونه در عرصه بازیگری کسب تجربه کرده بودید.

به دلیل علاقه‌اى که به بازیگری داشتم در دوران دانشجویى تئاتر بازى
می‌کردم. روزی در یکی از سالن‌های حوزه هنری اجرا داشتیم که یکی از اساتید به من
گفت استعداد بازیگر شدن را دارم و پیشنهاد کرد که در کلاس‌‌های بازیگری شرکت کنم و
همین موضوع باعث اشتیاق بیشتر من شد.

و پس از آن؟

سپس در آموزشگاه و کارگاه بازیگرى استاد امین تارخ دوره دیدم و در کلاس‌‌های
آموزشى اساتید برجسته تئاتر شرکت کردم؛ حال نیز لازم می‌دانم از اساتید خوبم آقایان
امین تارخ، کیومرث مرادى، محمد رضایى‌راد، رضا گوران، فرهاد تجویدى، قطب‌الدین صادقى
و خانم‌‌ها ندا هنگامى و معصومه قاسمى‌‌پور تشکر کنم.

به نظرتان دلایل موفقیت و دیده شدن سریال «نفس» چیست؟

اول این‌که داستان تاثیرگذار بود و بار دراماتیک بالایی داشت و پرداخت
اثر با ظرافت و خلاقانه، توسط فیلمسازی جزیی‌نگر انجام شده بود که به شعور و درک مخاطب
احترام گذاشت. دوم، حضور عوامل حرفه اى و درجه‌یک بود که باعث موفقیت «نفس» شد؛ از
تهیه‌کننده و کارگردان گرفته تا گروه نویسندگان، صحنه و لباس، گریم، تدارکات، صدابردارى،
آهنگسازى، تدوین و صداگذارى. باید بگویم همه عوامل هر لحظه با تمام انرژى و انگیزه
براى ساخت سریال «نفس» تلاش کردند تا اثرى درخور احترام به مخاطب ارائه شود و خدا را
شکر درنهایت این اثر با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شد.

به‌جز نقش، اصولا چه عواملی در انتخاب‌‌های شما موثرند؟ عوامل؟ کارگردان؟
فیلمنامه؟

به نظرم در درجه اول یک فیلمنامه خوب است که سرنوشت اثر را تضمین می‌کند؛
اما نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که فیلمنامه خوب به پرداخت خوب و دقیق نیز
نیازمند است. یعنی در شرایطی که یک فیلمنامه درجه‌یک و عالی با پرداخت ضعیف باعث
تولید اثری بی‌کیفیت می‌شود، پس درنهایت برای موفقیت یک اثر همه عواملی که گفتید
مهم است.

چه شد که بازی در سریال «بچه مهندس» را پذیرفتید؟

دنیای فراموش‌شده کودکان پرورشگاه برایم بدیع و خاص بود. می‌توانم
بگویم، فضای پرورشگاه و درکل این نقش برای من سفر به دنیایی ناشناخته بود که به من
فرصت کشف می‌داد. در کل فیلمنامه «بچه مهندس» را دوست دارم؛ زیرا به سراغ موضوعی
رفته که کمتر به آن پرداخته شده است.

درباره ویژگی‌‌های نقشتان کمی توضیح دهید.

صدیقه زنی است که بچه‌دار نمی‌شود، در محیطی کار می‌کند که اطرافش
مملو از بچه‌‌هاست و در این میان شوهرش به جبهه می‌رود و شهید می‌شود؛ یعنی درواقع
خداوند نعمتی را از این زن می‌گیرد و نعمت دیگری به جای عشق او قرار می‌دهد. از
لحاظ اتفاق نیز، هم‌زمان شدن آمدن بچه و رفتن همسرش باعث می‌شود قلب صدیقه به بچه
پیوند بخورد، که به‌نوعی با یادگار همسرش انس می‌گیرد. یعنی این‌که صدیقه و جواد
بر سرنوشت یکدیگر تاثیر می‌گذارند و درواقع آن بچه باعث رشد صدیقه می‌شود.

نگرش جالبی است.

روزی با یکی از مربیان بهزیستی صحبت می‌کردم که او گفت زمانی که به
خلق خدمت می‌کنیم، بیش از آن‌که ما به آن‌ها خدمت کنیم، آن‌ها باعث رشد ما می‌شوند.
این جمله به نظرم خیلی درست بود و من مصداق آن را در روند رشد صدیقه در موقعیت‌‌های
مختلف دیدم و در مسیر بازی این نقش، بازیگر هم از لحاظ روانی رشد می‌کند و من نیز
از این قاعده مستثنی نبودم.

تیپ یا شخصیت بودن کاراکتر چقدر برایتان اهمیت دارد و چرا؟

به نظرم تیپ‌سازی درست و حرفه‌ای، نیازمند قدرت، تمرکز، تجربه زیاد و
تمرین مداوم و سواد بالاست. به این ترتیب تیپ‌سازی درست کار بسیاری سختی است و از
عهده بازیگران بزرگ برمی‌آید. بازی شخصیت و نفوذ به عمق لایه‌‌های درونی کاراکتر و
نفوذ به روح و جزییات نقش نیز بسیار سخت است و بازیگران خیلی بزرگ در این مسیر
تاثیرگذار و درجه‌یک عمل می‌کنند و هر دوی این‌ها جذاب است و من نیز در حال آزمون
و خطا و یادگیری هستم و همه تلاشم این است که درک درستی از نقشم داشته باشم.

تلویزیون محدودیت‌‌ها و خط قرمزهایی دارد و گاه دیده می‌شود که مسئولان
با اعمال نظرهای سلیقه‌ای اثر را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در این‌باره چه نظری
دارید؟

آثار ما در شرایطی نوشته و پرداخت می‌شوند که سایه‌ای از سایه واقعیت
را می‌نویسیم یا بازی می‌کنیم و واقعا خوش به حال آن‌هایی که در شرایط محدود می‌توانند
خلاق باشند و قطعاً جایی که محدودیت خلاقیت بیاورد، نبوغ رخ می‌دهد.

درباره شیوه و نگرشتان نسبت به نقش صدیقه در سریال «بچه مهندس» کمی
توضیح دهید.

من به‌دنبال جذابیت بصری نقش نبودم و دلم می‌خواست در این نقش، زنی
معمولی باشم و در بازی آن جلوه‌گری نکنم و از این بابت راضی هستم.

اصولا پارتنر و کیفیت بازی او چقدر می‌تواند بر نوع بازی شما موثر باشد
و چرا؟

قطعا بده‌بستان‌‌های بین پارتنرها در کیفیت نقش و کلیت اثر موثر است
و از همه بازیگرانی که در سریال «بچه مهندس» افتخار همکاری با آن‌ها را داشتم واقعا
ممنونم و از تک‌تک‌شان تشکر می‌کنم.

در جهت کامل‌تر شدن نقش چقدر با آقای غفاری مراوده داشتید و این ارتباط
چقدر بر نوع بازی شما اثر داشت و کلاً نحوه برخورد ایشان با بازیگر چگونه است؟

آقای علی غفاری انسانی فوق‌العاده شریف و مهربان است. ما زمان خیلی کمی
داشتیم تا سریال را به پخش ماه رمضان برسانیم و ایشان با صبوری همه اعضای گروه را هدایت
کردند و من خیلی از ایشان ممنونم و
تمام
سعی‌ام را کردم که با تمام وجود در اختیار فضای فیلمنامه باشم و آنچه مد نظر این بزرگوار
بود را ایفا کنم.

شما در سریال «سارق روح» نیز ایفای نقش کرده‌اید. کمی درباره ویژگی‌‌های
فیلمنامه این اثر توضیح دهید.

«سارق روح» فیلمنامه‌ای داشت که مرا وادار به تحقیق و
کسب اطلاعات می‌کرد تا موقعیت‌‌های داستان را بشناسم و لایه‌‌های درونی شخصیت رویا
را کشف کنم.

درباره نقش رویا و ویژگی‌‌هایش نیز کمی توضیح دهید.

کاراکتر رویا موقعیت خاص و ویژه‌ای داشت و من احساس می‌‌کردم ایفای این
نقش و شناخت روان این کاراکتر، روان‌شناسی مرا تقویت می‌کند.
رویا کاراکتری خاکستری است که بنا به شرایط
و بنا به اتفاق‌ها، سر از جاهایی درمی‌آورد که شاید با سرشتش در تضاد باشد و همه
این‌ها برای من جذاب بودند.

بازخورد مخاطبان را نسبت به نقشتان و سریال «سارق روح» چگونه دیده‌اید؟

خوشبختانه سریال «سارق روح» برای من بازخوردهای بسیار خوبی داشت و مردم
همیشه پرمهر و محبت ما نیز به من لطف داشتند که بابتش خدا را شکر می‌کنم.

این روزها در تلویزیون، فیلمنامه به‌صورت کامل به دست بازیگر نمی‌رسد
و گاه دیده شده که سکانس‌‌ها روزبه‌روز نوشته می‌شوند و در اختیار بازیگر قرار می‌گیرند.
تاکنون با چنین رویه‌ای برخورد داشته‌اید و نظرتان درباره این وضعیت چیست و چه تاثیری
بر کیفیت بازی بازیگر دارد؟

اگر این اتفاق عمداً از جانب کارگردان باشد و درواقع درایتی پشت این تصمیم
باشد مسئله فرق می‌کند و حتماً کارگردانی حرفه‌ای و باتجربه، دلیلی برای این کارش دارد؛
اما در موارد دیگر، قطعا اگر آنچه استاندارد هست رخ بدهد اتفاقات بهتری می‌افتد؛
اما به هرحال این موضوع نیز بخشی از کار ما شده و من نیز تلاش می‌کنم منعطف باشم تا
به کارم لطمه‌ای وارد نشود.

برویم سراغ سریال «بچه مهندس». طی این مدت که این اثر به روی آنتن
است، بازخورد مخاطبان را نسبت به آن چگونه دیده‌اید؟

این مردم هستند که به ما و کار ما معنا می‌دهند؛ زیرا اثر برای آن‌ها
ساخته می‌شود و قطعا آن‌ها باید لذت ببرند.
ما نیز بیشترین تلاشمان را کردیم که دل مردم عزیزمان را به
دست بیاوریم و امیدوارم که این اتفاق افتاده باشد
. به هر حال تا به این‌جا مردم خیلی لطف داشتند و مثل همیشه با محبت
برخورد کردند و بازخوردها خوب بوده و من از همگی آن‌ها واقعاً متشکرم.

و سخن آخر؟

از همه بازیگرانی که در سریال «بچه مهندس» افتخار همکاری با آن‌ها را
داشتم واقعا ممنونم و از تک‌تک‌شان تشکر می‌کنم.
تشکر از آقای علی غفاری؛ کارگردان عزیز و انسان شریف و مهربان
و صبور.
یک تشکر ویژه دارم
از آقای سعید سعدی تهیه‌کننده محترم این سریال که به معنای واقعی نگذاشتند ما تحت فشار
سختی‌‌های کار قرار بگیریم. صمیمانه از آقای سعدی بزرگوار تشکر می‌کنم.
تشکر از همه عوامل فیلم آقای شیخی مهربان
و گروه زحمت‌کش فیلمبرداری، آقای شهیری نازنین وگروه خستگی‌ناپذیر صحنه، آقای بابایی
عزیز وگروه مهربان گریم، آقای تهرانی عزیز و گروه صبور صدابرداری، خانم عیوضی دوست‌داشتنی
و گروه عزیز لباس، ناصر فخری عزیز که برای تدوین کار خیلی زحمت کشید، نویسنده محترم
آقای سجاد ابوالحسنی، آقای سعید نقدزاده برنامه‌ریز محترم و آقای جواد کاسه‌ساز عزیز
و گروه خستگی‌ناپذیر کارگردانی که خیلی همراه بودند، آیلار تقوی؛ منشی صحنه نازنین،
عکاس؛ عزیز امین مرادی، تشکر از صداگذار عزیز آقای مهرشاد ملکوتی، آقای بحری پرتلاش
و گروه زحمت‌کش تدارکات، آقای سلیمانی همراه و گروه کوشای تولید و همه کسانی که در
ساخت این سریال تلویزیونی همراهی کردند. همچنین لاز می‌دانم از آقای احمد معظمی کارگردان
خوش ذوق و سلیقه سریال «سارق روح» تشکر کنم. و
تشکر از همه عوامل فیلم، بازیگران همراه، آقای سیامک راشدی
نازنین که صادقانه زحمت کشیدند، آقای سیامک مهمان‌دوست عزیز، آقایان محترم ابوالفضل
صفری و مرتضی متولی، آقای دکترمرتضی اصفهانی عزیز که خیلی در تحقیقات تئوری به من کمک
کردند، فهیمه کمالی عزیزم، گروه محترم کارگردانی، آقای رضا تقوی مهربان وگروه زحمت‌کش
فیلمبرداری، آقای آهنگرانی صبور و گروه خستگی‌ناپذیر صحنه، خانم مهدیه اعرابی نازنین
و گروه عزیز گریم، آقای یارند‌‌پور عزیز و گروه صبور صدابرداری، خانم آناهیتا اقبال‌نژاد
مهربان و گروه عزیز لباس، نویسنده محترم آقای هومان فاضل، سحر ضیایی منشی صحنه، عکاسان
عزیز پردیس و یوسف عبدالرضایی، تشکر از صداگذار عزیز، گروه زحمت‌کش تدارکات، گروه محترم
تولید و همه کسانی که در ساخت این سریال تلویزیونی همراهی کردند.

وحید خانه ساز

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰