به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، موزه هنرهای معاصر تهران که از ۱۸ اردیبهشت ماه با پایان نمایشگاه «پنج گنج» تعطیل بود، عصر روز گذشته ۳۱ خرداد ماه با افتتاح نمایشگاه «مینیمالیسم (کمینه گرایی) و کانسپچوال آرت (هنر مفهومی)» به کیوریتوری بهرنگ صمدزادگان درهای خود را روی مخاطبان گشود تا این اولین نمایشگاهی باشد که در دوره مدیریت جدید در معرض تماشا قرار میگیرد.
مراسم افتتاحیه این نمایشگاه برخلاف روال سابق که در سالن سینماتیک موزه برگزار میشد، در سالن ورودی اجرا شد و رییس موزه هنرهای معاصر تهران و کیوریتور نمایشگاه سخنان کوتاهی را ارائه کردند که به دلیل شرایط محیطی شنیدن صدای سخنرانان و تماشای آنها برای مخاطبان را با مشکل مواجه کرده بود. همچنین افتتاحیه این نمایشگاه برخلاف سابق که با کارت دعوت انجام میشد، برای عموم آزاد و رایگان بود.
در این مراسم محمود سالاری معاون هنری ارشاد و عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی نیز حضور داشتند اما آنطور که به نظر میرسید تعداد هنرمندان کمتری برای افتتاح نمایشگاه حاضر شده بودند.
در ابتدای این مراسم اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: در این مدت هنرمندان بیشماری برای اجرای این نمایشگاه ما را تشویق و حتی گاهی انتفاد کردند. از زمانی که هنرمندان عزیز متوجه شدند که بخشی از آثار گنجینه موزه قرار است در معرض تماشا قرار گیرد، ارتباطشان را با ما بیشتر کردند و این موضوع نشان میدهد که علاقهمندان بیشماری منتظر برنامههای جدید موزه بودند.
او تاکید کرد: من همواره سپاسگزار هنرمندانی که ما را در این مسیر همراهی کردند، هستم.
رییس موزه هنرهای معاصر تهران در ادامه دباره نمایشگاه توضیح داد: امروز شاهد افتتاح نمایشگاهی خواهیم بود که برخی از آثار ارزشمند گنجینه را به نمایش میگذارد و نماینده ۲ جنبش هنری است که در اواسط قرن بیستم نگاه جدیتری به هنر داشتند و به نوعی تعریف استاندارد هنر را قبول نداشتند و بیشتر به فلسفه و پشتوانه ایده ای آن توجه میکردند.
او ادامه داد: جنبش مینیمالیسم و کانسپچوال آرت پرسش سختی را برای تاریخ هنر مطرح کردند یدین صورت که ارزش یک اثر هنری در زیبایی بصری آن است یا اندیشهای که پشت آن قرار دارد؟ این نمایشگاه فرصت خوب برای محققان است تا تاریخ هنر را مجدد تورقی کنند.
اسلامی اظهار کرد: در این نمایشگاه ۳۸ اثر برای اولینبار از گنجینه موزه خارج شدهاند و حتی ۲ اثر از چیدمان درستی برخوردار نبودند که با زحمت همکاران ما و کیوریتور نمایشگاه آن را سامان دادند.
رییس موزه هنرهای معاصر تهران در پایان تصریح کرد: در حوزه اطلاعرسانی آثار گنجینه امیدواریم که تا پایان سال اتفاق خوبی رقم بخورد و همچنین سعی داریم تا پایان سال بخشی به عنوان نمایشگاه دائمی آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران را راهاندازی کنیم.
بهرنگ صمدزادگان کیوریتور نمایشگاه در ادامه این مراسم اظهار کرد: از تمام همکاران موزه و کادر مدیریتی پیشین و احسان آقایی و همچنین آقای عبادرضا اسلامی کولایی تشکر میکنم چون برای برگزاری این نمایشگاه همت جدی به خرج دادند.
او ادامه داد: این نمایشگاه نقطه آغازی برای نمایش گنجینه موزه هنرهای معاصر است تا بتوانیم این آثار را زنده نگه داریم. به عنوان یک معلم برای من مهم است که هنرجویان و دانشجویان ما که در حسرت تماشای این آثار هستند، هزینه کنند و برای دیدن اثری از یک هنرمند به خارج از کشور بروند.
این هنرمند درباره اهمیت موضوعی نمایشگاه توضیح داد: در جامعه هنری ایران با جریان هنر استتیک و زیباییشناسی مدرن و هنر انتزاعی آشنایی داریم اما آنچه کمتر با آن آشنا هستیم، جریان ضدزیباییشناسی هنر مدرن است. جریانی که از میانه قرن بیستم به دلایل مختلف صورت گرفت و منجربه بروز اعتقادات ضدزیباییشناسی هنر و دو جریان مهم مینیمالیسم و کانسپچوال آرت شد.
صمدزادگان در پایان خاطرنشان کرد: ما در هنر قرن ۲۱ به سر می رویم و آنچه امروز در هنر دنیا در جریان است به اعتقاد برخی تئوریسینها دوران پست کانسپوچوال را سپری میکند.
پس از ۲ سخنرانی کوتاه پردههای گالری کنار رفت و افراد برای تماشای آثاری که برخی از آنها تاکنون از گنجینه خارج نشده بودند، وارد گالری شدند. این نمایشگاه در هر ۹ گالری موزه به نمایش درآمده است و اینگونه به نظر میرسد که دیگر از نمایشگاه موازی دوم خبری نباشد.
ندا زنگینه
انتهای پیام/
There are no comments yet