من به‌عنوان آهنگساز شناخته شدم و در کنارش به خوانندگی پرداختم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۴
غلامرضا صنعتگر:

من به‌عنوان آهنگساز شناخته شدم و در کنارش به خوانندگی پرداختم

بحث تنظیم باید بر مبنای نوع صدا و جنس تحریرهای خواننده باشد. من اصلا از ابتدا به‌عنوان آهنگساز و تنظیم‌کننده شناخته شدم و در کنارش به خوانندگی پرداختم.

غلامرضا صنعتگر متولد دهم آذر ۱۳۵۴ محله شاه‌حسینی در بندرعباس،
دارای دیپلم ادبیات و علوم انسانی است. صنعتگر در زدن پیانو، گیتار و سازهای پوستی
تبحر خاصی دارد. او آهنگساز، تنظیم‌کننده و خواننده پاپ است. پدرش در ابتدا با حضور
فرزندش در عرصه موسیقی مخالف بود و ولی بعدا مشوق او شد. صنعتگر قطعه «ضامن آهو»
را در وصف امام رضا(ع) خواند که نقش زیادی در شهرت و شناخته‌شدنش داشت. او در اواخر
دهه۷۰ به تهران کوچ کرد و با یکی از شرکت‌های تهرانی همکاری کرد. نام اولین آلبومش
«برای تو» بود که با دیدن استعداد و صدای خوب وی در اوایل سال۸۰ به‌طور جدی خوانندگی
را دنبال کرد. در همان سال‌ها با خواندن چند آهنگ مذهبی، توجه صداوسیما را به خود جلب
کرد و از وی برای اجرا و همکاری در ایام و مناسبت‌ها دعوت به عمل آمد. غلامرضا صنعتگر
حدود ۱۳-۱۲سال است که درگیر بیماری است. این بیماری مهمان ناخوانده‌‌ای است که باید
با آن مدارا کرد و باید امیدوار بود که بالاخره روزی این بیماری از بدنش خارج شود.
سال گذشته بیماری او شدت گرفت و مدت زیادی را در بیمارستان گذراند و در ادامه به‌علت
بستری بودن در منزل نتوانست آن‌طور که باید و شاید به فعالیت در عرصه موسیقی
بپردازد. اما صنعتگر امسال روند بیماری‌اش رو به بهبود رفته و به‌تازگی تک‌آهنگی
نیز منتشر کرده است. این قطعه موسیقی تیتراژ برنامه «آدم‌های خوب شهر» برای پخش در
شبکه دو سیماست. او قرار است بعد از ماه رمضان دوباره برای معالجه و مداوا به خارج
از کشور برود. به بهانه انتشار تک‌آهنگ و همچنین اجراهای آینده‌اش با این خواننده،
نوازنده و آهنگساز گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

چه شد
که پذیرفتید موسیقی تیتراژ برنامه «آدم‌های خوب شهر» را بسازید و بخوانید و بعد
مدتی با این قطعه به عرصه موسیقی برگردید؟

به پیشنهاد دوست خوبم مهدی دهقان تیتراژ این برنامه را که
برای پخش در شبکه دو سیما آماده می‌شود خواندم. درواقع من خوانندگی را به عهده
داشتم؛ آهنگسازی به‌عهده حمید نصرالهی بوده و فربد یزدان‌فر هم این کار را تنظیم
کرده است و امیدوار هستم مورد توجه مردم واقع شود.

تنظیم این قطعه به چه نحوی و با چه نرم‌افزاری
انجام شده است؟

تنظیم این کار را فربد یزدان‌فر که یکی از توانمندترین‌هاست
که از نرم‌افزار «کیو بیس» استفاده کرده است. ابتدا قرار بود قطعه دیگری کار کنیم.
با یک‌سری از دوستان شورایی را تشکیل دادیم و به این نتیجه رسیدیم که ملودی و
ترانه حتما از حمید نصرالهی گرفته شود چون او اکنون بسیاری از آثار جریان اصلی
موسیقی پاپ را رقم می‌زند و کاملا با این جریان‌ها و اتفاقات همراه بوده است. در
کنارش فربد یزدان‌فر تنظیم بسیار خوب و قابل فهم برای مخاطب رقم زدند.

به ترانه اشاره کردید. آیا به‌نظر شما پافشاری
خوانندگان پاپ این روزها برای سریع فهمیده شدن ترانه‌ها کمی آثار را سطحی و تاریخ‌مصرف‌دار
نمی‌کند؟

به‌صورت کلی باید بگویم که ابتدا به ساکن بگذاریم همه، آهنگ‌هایشان
را بسازند، بنوازند و بخوانند و بعد به‌مرور زمان مردم و مخاطبان مشخص می‌کنند چه
خواننده‌ای کار مصرفی و تاریخ‌مصرف‌دار تولید کرده و کدام هنرمند اثر ماندگار. همه
اتفاقات تصمیمش باید با مردم باشد چون درنهایت گوش آن‌ها و اراده آن‌هاست که تعیین
می‌کند در درازمدت صدای چه کسی را بشنود و صدای چه کسی را نشنود.‌ ای‌کاش آن‌ها که
نیستند هم باشند. خودم برخلاف یک‌سری از دوستان که اعتقاد دارند کسانی نباید باشند
و نباید کار کنند اعتقاد دارم همه باشند و همه اجازه کار کردن داشته باشند و مردم درنهایت
انتخاب کنند. این سفره‌ای است که باید همه بتوانند از آن استفاده کنند و به امید
خدا برای همه آن‌ها که قلبشان برای موسیقی این آب و خاک می‌تپد اتفاق‌های خوب
بیفتد.

باتوجه به این‌که در ایران خوانندگان رسانه‌
فراگیری برای ارائه آثارشان ندارند، موسیقی تیتراژ برنامه‌ها و سریال‌های
تلویزیونی تبدیل به یک ویترین شده است. چه می‌شود که یک تیتراژ پرمخاطب و متمایز
می‌شود و تیتراژ دیگر نه؟

اسمش رویش هست: تیتراژ. چیزی که باید دیده و شنیده شود.
مردم ناخودآگاه یا به هر شکل ممکن آن را می‌بینند یا می‌شنوند و این می‌تواند برای
هر خواننده و موزیسین اتفاق خوبی باشد. ‌ای‌کاش تیتراژها قسمت‌بندی شود و دوستانی
که به‌عنوان تصمیم‌گیرنده هستند تیتراژها را بین خوانندگان خوب جدید و خوانندگانی
که کمتر دیده شده‌اند، کارشان خوب است و خوانندگان قدیمی‌تر تقسیم کنند. این‌گونه
نباشد که حتما یک‌سری افراد خاص همه تیتراژها را بخوانند. اگر چنین اتفاقی بیفتد
موسیقی پاپ و خوانندگان رشد متوازنی می‌کنند.

مدتی بود شما به‌علت بیماری کمتر فعالیت می‌کردید.
اکنون اوضاع جسمی‌تان چطور است و آیا امسال آثار بیشتری از شما خواهیم شنید؟

چند سال است من درگیر بیماری هستم اما امسال خیلی شدید شد و
تقریبا نیمی از سال را در بیمارستان بودم. قاعدتا فاصله‌ای که در بیمارستان بودم نمی‌توانستم
کار کنم و مدتی هم که در منزل به‌سر می‌بردم حال جسمانی خوبی نداشتم و یک سال
فعالیت نکردن برای یک خواننده یعنی فاجعه. خیلی از کارهایم عقب افتادند اما خدا را
شکر در حال پیگیری هستم و سعی دارم یک‌سری عقب‌افتادگی‌ها را جبران کنم. همین
تیتراژ اتفاق خوبی بود و یا دو سه قطعه دیگر در دست اجرا دارم اگر بتوانم تلاشم
این است که کم‌کاری‌ها را جبران کنم.

شما در بسیاری از قطعات چه با صدای خودتان و چه
با صدای دیگران به‌عنوان تنظیم‌کننده و آهنگساز ظاهر شده‌اید. تنظیم‌ها و آهنگ‌های
شما برای خودتان چه تفاوتی با آهنگ‌ها و تنظیم‌هایتان برای دیگر خوانندگان دارد؟

قطعا بحث تنظیم باید بر مبنای نوع صدا و جنس تحریرهای
خواننده باشد. من اصلا از ابتدا به‌عنوان آهنگساز و تنظیم‌کننده شناخته شدم و در
کنارش به خوانندگی پرداختم. ابتدای کار تنها تفاوتی که می‌کند جای صدا و جنس صدای
دوستان است که در تنظیم تفاوت به‌وجود می‌آورد ولی این‌که بخواهم فرقی قائل شوم و
برای کار خودم خمیرمایه‌اش را بیشتر کنم؛ هرگز. چرا که آن قطعه ساخته من است و جزو
رزومه کاری من ثبت خواهد شد.

شما هم رشته‌تان ادبیات بوده و هم نوازنده
گیتار و پیانو هستید. آیا در کارهای خودتان هم نوازندگی می‌کنید یا مثل برخی دیگر
از خوانندگان نوازنده ترجیح می‌دهید تمرکزتان را روی خواندن معطوف کنید؟

تا جایی که در توانم باشد سعی می‌کنم از نوازندگان خوب
استفاده کنم اما جاهایی که غیرمترقبه می‌شود و فرصت هماهنگی با نوازندگان خوب به‌وجود
نمی‌آید درنهایت خودم ساز می‌زنم.

آیا برنامه‌ای برای کنسرت و اجراهای صحنه‌ای در
خردادماه و تابستان امسال دارید؟

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردم امسال شدت گرفتن بیماری
بسیار من را از برنامه‌هایم عقب انداخت ولی در حال برنامه‌ریزی هستم و اگر خدا
بخواهد اتفاقی رقم خواهد خورد؛ گروهی تشکیل داده‌ایم که همه از بهترین‌های موسیقی
کشور هستند و دوست دارم کنسرت بسیار خوبی را در تهران داشته باشم. چون به احتمال
خیلی زیاد بعد از ماه مبارک رمضان به‌منظور معالجه و مداوا عازم خارج از کشور
هستم. خیلی دوست دارم قبل از مسافرت اتفاقات خوبی در زمینه اجرای کنسرت بیفتد و
بتوانم اجرایم را رودررو و نفس‌به‌نفس مخاطبان داشته باشم و برایشان بخوانم.

سهند آدم‌عارف

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰