ما میتوانیم بازار آمریکا را داشته باشیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۳
مجيد مجيدي در گفت‌وگو با «صبا»:

ما  میتوانیم بازار آمریکا را داشته باشیم

«ما خيلي خوب ميتوانيم بازار آمريکا را داشته باشيم، همچنين بازارهاي آسيا، زيرا هم به جهت فرهنگي به ما نزديک‌تر هستند و هم به جهت مخاطب و جمعيتي که دارند.»

هنوز این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر به خانه آخر
نرسیده است اما فیلم‌های نمایش داده‌شده در همین چند روز ابتدایی، نشان از آن دارد
که با جشنواره‌ای پرتوان‌تر از سالیان گذشته روبه‌رو هستیم. جشنواره جهانی فیلم
فجر امسال، نقطه‌ضعف‌‌های زیادی دارد اما نوید این را هم می‌دهد که می‌توانیم به
دوره‌‌های پیش رو خوش‌بین باشیم. به بهانه برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر، ضمن
معرفی فیلم‌های ایرانی که اولین نمایش خود را در این جشنواره داشتند با مجید مجیدی؛
کارگردان فیلم «آن سوی ابرها» گفت‌و‌گویی اختصاصی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

مجید مجیدی؛ کارگردان فیلم «آن سوی ابرها»
که برای اولین بار به‌عنوان فیلم افتتاحیه در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد؛
در پاسخ به این سوال که داستان این فیلم میتوانست در جغرافیای دیگری هم روایت شود یا نه، به «صبا» گفت: ساخت این فیلم یک تجربه بود و من
احساس می
کردم
که اگر قرار باشد یک روزی در خارج از ایران فیلمی بسازم، جایی آن را خواهم ساخت که
نسبت به فرهنگ آن جغرافیا یک
سری
آشنایی داشته باشم و درواقع بتوانم در آن‌جا ایده
های خود را به منصه ظهور برسانم؛ کشور هند
و اساسا به‌طور کلی شرق، جایی است که ما معتقدیم، می
توانیم این ارتباط فرهنگی را به نوعی برقرار
کنیم و فکر کردم این مسئله
ای
قابل توجه است.

او در پاسخ به این‌که چقدر دغدغه دارد که
به‌عنوان یک فیلمساز بین المللی در جهان مطرح شود و تا چه اندازه فیلم «آن سوی ابرها»
می
تواند زمینه‌ساز این امر باشد،
بیان کرد: باتوجه به این
که
کشور هند خواهان این همکاری بود و درواقع تهیه‌کنندگانی در آن‌جا وجود داشتند که آماده
این همکاری بودند، به‌طوری که از سال
های
خیلی دور و زمانی که من به هند می
رفتم
همیشه این تقاضا وجود داشت که در کشور هندوستان با نگاه و داستان
های مختص به خودم فیلم بسازم؛ با این تفاسیر
و باتوجه به زمینه
هایی
که وجود داشت فیلمسازی در این کشور، تجربه‌ای بود که مایل بودم یک
بار آن را عملی کنم که در نهایت این فیلم
را ساختیم.

مجیدی در ادامه و در جواب به این پرسش که
آیا باز هم قرار است شاهد فیلمسازی او در سایر کشور
های دنیا باشیم یا نه، بیان کرد: به احتمال
زیاد این اتفاق خواهد افتاد.

کارگردان فیلم «بچههای آسمان» در مورد این موضوع که تا چه
اندازه در ساخت این فیلم مولفه
های
سینمای مجیدی سهم داشته و چقدر از مولفه
های سینمای هند استفاده شده است، عنوان کرد: من فکر میکنم که این فیلم در ادامه همان سینمای خودم
است اما باتوجه به این نکته که «آن سوی ابرها» در هند ساخته شده است به‌لحاظ ساخت و
باتوجه به نوع فرهنگ آن‌جا به هر حال می‌بایست رنگ همان کشور را به خود می
گرفت، به‌طور طبیعی اگر ساخت این فیلم در
افغانستان، ترکیه یا در آذربایجان و… اتفاق می
افتاد، قطعا به جهت لوکیشن و موقعیتها، موسیقی و فضاسازی متاثر از فضای آن‌جا
بود و به‌طور طبیعی رنگی از این کشورها را به خود می
گرفت.

مجید مجیدی ضمن اشاره به میزان بهرهگیری از پتانسیل و امکانات سینمای هند در
این فیلم خاطرنشان کرد: سینمای هند به‌لحاظ تکنیکی از امکانات خیلی خوبی برخوردار است،
علی‌الخصوص در بحث ست‌سازی، بسیار خوب عمل می
کنند. علیرغم آن‌که ما بیشتر فیلم را در فضای واقعی
کار کردیم اما در بخش ست‌سازی و در بخش کارهای تکنیکی همه چیز خیلی فوق‌العاده بود
و البته در این زمینه نیروهای خیلی خوبی دارند ولی به هرحال در بخش نوع نگاه، فیلم
هایی میسازند که مختص به مخاطب خودشان باشد که
این موضوع امری طبیعی است؛ اما باید توجه داشت که سینمای هند به جهت تکنیکی به نسبت
وجوه مفهومی و نوع نگاه سینمایی خیلی رشد کرده است؛ به‌طوری که با گذشته قابل قیاس
نیست. به‌عنوان مثال در بخش سی‌جی‌آی رشد بسیار خوبی را از آن‌ها شاهدیم به‌گونه
ای که در حال حاضر اکثر فیلم‌های آمریکایی
برای انجام این مراحل به آن‌جا می
روند.
درمجموع باید گفت این سینما از امکانات خیلی خوبی برخوردار است و من فکر می
کنم سینمای هند و همین طور چین میتوانند بازارهای خیلی خوبی برای سینمای
ایران باشند.

اما ما بازارهایی به این مهمی را رها کردهایم و بیشتر به اروپا و امثال اینها توجه داریم؛ ما خیلی خوب میتوانیم بازار آمریکا را داشته باشیم، همچنین
بازارهای آسیا، زیرا هم به جهت فرهنگی به ما نزدیک‌تر هستند و هم به جهت مخاطب و جمعیتی
که دارند.

این کارگردان در پایان برای ورود به بازارهای
جهانی اظهار امیدواری کرد و گفت: امیدوارم ما بتوانیم راه را در بازارهای جهانی پیدا
کنیم، بازارهای مردمی کشورهایی مثل هند و چین که به‌لحاظ اقتصادی سینمای ایران را هرچه
بیشتر رونق دهیم.

مجیدی در انتهای این گفتوگو به مضمون و
محتوای فیلم اشاره
ای نکرد و صحبت راجع به این موضوع
را به زمان اکران عمومی آن موکول کرد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰