فیلمنامه و کیفیت آن برایم در اولویت است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۵
عبدالرضا اکبری:

فیلمنامه و کیفیت آن برایم در اولویت است

عبدالرضا اکبری هنرمندی است که از سال‌ها
پیش در عرصه بازیگری فعال است و تاکنون در چند اثر سینمایی و تلویزیونی ایفای نقش
کرده است که سریال «تولدی دیگر» ساخته داریوش فرهنگ، «دلنوازان» ساخته حسین سهیلی‌‌زاده
و «معمای شاه» ساخته محمدرضا ورزی برخی از آن‌هاست. سریال «آنام» به تهیه‌کنندگی
اسماعیل عفیفه و کارگردانی جواد افشار که این روزها بر روی آنتن شبکه سوم سیماست،
آخرین اثر تلویزیونی عبدالرضا اکبری است.

این بازیگر از چگونگی انتخاب‌‌ها و نقشش در سریال پربیننده
«آنام» گفت.

باتوجه به این که بازی در هر اثری را نمی‌پذیرید،
بفرمایید که چه عواملی بر انتخاب شما تأثیر می‌گذارند؟

فیلمنامه و کیفیت آن برایم در اولویت است، به‌خصوص در دوران
فعلی که فیلمنامه‌‌ها از کیفیت مناسب برخوردار نیستند و کیفیت آن‌ها رو به افول می‌رود.
برای من فیلمنامه‌ای که منسجم و جذاب باشد و بافت دراماتیک قوی داشته باشد و شخصیت‌‌ها
در آن درست و دقیق پرداخت شده باشند در ارجحیت است؛ البته این وسواس، انتخاب را
سخت‌تر می‌کند و باعث می‌شود در آثار کمتری حضور داشته باشم. در درجه اول،
فیلمنامه باید به دلم بنشیند و جذابیت‌‌های دیداری و شنیداری داشته باشد و از همه مهم‌تر
این‌که مخاطب را درگیر کند. این‌که گروه و عوامل چه کسانی باشند و چه کسی کارگردانی
اثر را به عهده دارد نیز برایم مهم است. چه‌بسا گروه‌‌های آماتوری بوده‌اند که از
فیلمنامه‌ای قوی اثری ضعیف را خلق کرده‌اند.

و نقش چقدر برایتان اهمیت دارد؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که بر انتخابم تأثیر می‌گذارد نقش و
پیچیدگی‌‌های آن است. صرف نظر از طول و اندازه و قواره، نقش باید خوب نوشته شده
باشد و جای کار داشته باشد. برایم مهم است که نقش شناسنامه و هویتی مستقل داشته
باشد، زیرا این کیفیت بالا به بازیگر انگیزه‌‌های بیشتری می‌دهد تا وجودش را در
نقش جاری کند.

از نقشتان در سریال «آنام» که امید ثروتیان نام
دارد بگویید.

شخصیت امید ثروتیان شروع، پایان و افت و خیزهایی دارد و
مراحل مختلفی را طی کرده و با خانواده‌‌اش ارتباط‌های عمیق و تنگاتنگی دارد و از
طرفی مسائل شغلی و کاری به کامل شدنش کمک می‌کند؛ به علاوه این‌که نقش، دارای
ویژگی‌‌هایی است که قابلیت عجین شدن با خصوصیات بازیگر را دارد؛ که با وجود این
ویژگی‌‌ها درنهایت کاراکتر جدیدی خلق می‌شود. همه این موارد باعث شد که امید
ثروتیان برایم جذاب باشد؛ به‌خصوص این‌که در دل داستانی پرپیچ و خم و بزرگ حضور
دارد و با آدم‌هایی در ارتباط است که هر کدام قصه‌‌های متعددی دارند.

چقدر به‌عنوان بازیگر نقش را کامل کردید و به
آن رنگ و لعاب دادید؟

نقش‌‌هایی که خیلی درونی و حسی هستند و ابعاد مختلفی دارند
احتیاج به جزئی‌نگری بیشتری دارند و باید روی آن‌ها کار شود و من همه تلاشم این
بوده که تمام آن مواردی که مد نظر نویسنده و کارگردان بوده در شخصیتی که آن را
بازی کرده‌ام وجود داشته باشد و نتیجه همان چیزی است که بر صفحه تلویزیون
می‌بینید.

نگران نبودید که امیر ثروتیان به تیپ تبدیل
شود؟

این موضوع از آن موارد پیچیده و سخت بازیگری است و مراقبت
بسیاری می‌طلبد که شخصیت تبدیل به تیپ نشود. درباره نقش امید ثروتیان نیز تلاش
کرده‌ام که کاراکتری ویژه خلق کنم تا یک کارمند صرف نباشد و در لحظات مختلف
خصوصیات و ویژگی‌‌های خودش را بروز دهد و بیان کند. تلاش کرده‌ام امید ثروتیان را
به تیپ تبدیل نکنم.

باتوجه به این‌که پیش از این با جواد افشار
همکاری نکرده‌اید، شیوه کارگردانی ایشان را چگونه دیدید؟

خوشبختانه ایشان کارش را بلد است و کارگردانی حرفه‌ای و
تمام‌عیار است. مسائل بازیگری را درک می‌کند و با بازیگران به فراخور حالشان
برخورد می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌‌های مهم او این است که به مرحله مونتاژ اهمیت
می‌دهد؛ زیرا می‌داند بخش وسیعی از کار در مونتاژ انجام می‌شود، در صورتی که بسیاری
از کارگردان‌‌ها به‌دلیل این‌که مونتاژ را نادیده می‌گیرند تلاششان این است که همه
کار، مونتاژ شده در زمان ضبط دربیاید، اما این روش کار را طولانی می‌کند و باعث
خستگی بازیگران و عوامل می‌شود. در کل جواد افشار همه ویژگی‌‌های یک کارگردان خوب
را دارد.

بازخورد مخاطبان نسبت به سریال «آنام» چگونه
بوده است؟

تا آن‌جایی که دیده‌ام مردم «آنام» را دوست دارند و مشتاق
هستند که بفهمند ادامه قصه به کجا می‌رسد.

سریال «آنام» و نقش امید ثروتیان در کارنامه
شما چه جایگاهی دارد؟

به نظرم یکی از بهترین آثاری که طی این سال‌ها در آن حضور
داشته‌ام «آنام» است؛ زیرا قصه‌‌های متعدد، تعلیق و اوج و فرود دارد و بازی
بازیگران یک‌دست از آب درآمده است که همه این‌ها ناشی از مدیریت صحیح است. زمانی
که فیلمبرداری، صدابرداری، گریم، طراحی و صحنه و بازیگری در کنار یکدیگر خوب
مدیریت شوند و روی همه این بخش‌‌ها حساسیت وجود داشته باشد اثر موفق خواهد بود. امیدوارم
مخاطبان تا به آخر «آنام» را دنبال کنند، لذت ببرند و سرگرم شوند و آن چیزی را که
باید از اثر برداشت کنند.

و از کارهای دیگرتان چه خبر؟

فعلا در کاری حضور ندارم اما احتمالا امسال یک نمایش به روی
صحنه ببرم و فعلا در حال تدارک مقدمات آن هستیم.


وحید خانه‌ساز

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰