دکتر علیعسکری، رئیس رسانه ملی در راستای سال
«حمایت از کالای ایرانی» خطاب به همه معاونان و مدیران ارشد این سازمان دستور داده
است که از این پس جوایز و هدایای برنامههای رادیویی و تلویزیونی فقط باید از بین
کالاهای ایرانی باشد.
آنتن رسانه ملی بهواسطه
برگزاری نظرسنجیها و مسابقههای فراوان و مختلف در برنامههای متنوع رادیویی و
تلویزیونی، هر روز جوایز بسیاری را توسط اسپانسرها به بینندگان خود اهدا میکند،
بنابراین اجرایی شدن این تصمیم میتواند تاثیر بسزایی در حمایت از تولید ملی داشته
باشد.
اما دو نکته مهم از نظر
نگارنده وجود دارد: نکته اول وجود حامیان مالی برنامههای تلویزیونی است، که بهخاطر
مشکلات مالی تلویزیون،
در تقویت بنیه مالی سازمان صداوسیما نقش مهمی دارند؛ از آنجایی که رد پای اسپانسرهای
بزرگ که بعضی از آنها نیز صاحب برندهای کالای خارجی هستند، در برنامههای گوناگون
رسانه ملی به وفور دیده شده است همانند برنامههای تلویزیونی که به برندگان خود یک
ماشین گرانقیمت هدیه میدهند. آیا حذف این اسپانسرها در روند برنامهسازی سازمان صداوسیما
خلل وارد نمیکند؟!
نکته دوم پخش تبلیغات متنوع و بسیار زیاد از تمام شبکههای رسانه ملی
است، که بخشی عظیم از بودجه اصلی این رسانه را تامین میکند و بینندگان را ترغیب
به خرید آن محصول تبلیغشده میکنند. حال که قرار است دستور آقای علیعسکری اجرایی شود، باید
تمام تبلیغاتی که در شبکههای تلویزیونی پخش میشوند و زمان زیادی را نیز به خود
اختصاص میدهند، در راستای حمایت از کالای ایرانی باشد و تمام آنها محصولات داخلی
را تبلیغ کنند. آیا
محصولات ایرانی توانایی تامین هزینههای تبلیغ در تلویزیون را دارند؟ حذف تبلیغ
کالاهای خارجی خللی در بودجه سازمان صداوسیما وارد نمیکند؟
تصمیم آقای رئیس، تصمیم درستی است، ولی باید دید مدیران ارشد رسانه ملی
میتوانند این دستور را بهخوبی اجرا کنند؟ یا در تولید کالای داخلی اینقدر به
تکامل رسیدهایم که بتوانیم بهجای جوایز خارجی از آنها استفاده کنیم؟
درنهایت، اجرایی شدن این
دستور درست و بجا کمی سخت است اما نوید این را میدهد که میتواند نقشی مهم در
زمینه حمایت از محصولات هموطنانمان داشته باشد.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است