رضا داودنژاد به نمایندگی از پدر خود علیرضا داود نژاد کارگردان فیلم سینمایی «فِراری» در گفت و گویی با صبا ماجرای شکست این فیلم در گیشه را چنین تفسیر کرد: پنج ماه پیش در دفتر «هدایت فیلم» جلسهای تشکیل شد که آقایان کوثری، شایسته، شاهسواری و پدر من در آن حضور داشتند که در آن جلسه پدر من تاکید داشت اکران عید، اکران خوبی است در صورتی که فیلم در گروه کورش یا آزادی اکران شود؛ اواخر اسفند فرا رسید و ما در انگلستان مشغول فیلمبرداری فیلم «مصائب شیرین ۲» بودیم که یک مرتبه متوجه شدیم سرگروهی را اضافه کردند به نام «ماندانا» و قرار است فیلم «فِراری» در این گروه اکران شود. پدر (علیرضا داودنژاد) در آن مقطع در این خصوص گفت که چنینی اقدامی پروسه نابود کردن فیلم است و از هر نظر به تمام افراد (مسئولان) صنفی و دولتی این موضوع را به صورت پیامکی انتقال داد که در این شرایط فیلم من میسوزد؛ زمانی که فیلم در گروه «ماندانا» اکران شود سینماهای خوبی نمیگیرد و طبیعتا با شروع ضعیفی همراه خواهد بود که در این صورت پرونده آن هم بسته خواهد شد.
داودنژاد در ادامه گفت: در آن زمان ما با آقای سرتیبی تماسی داشتیم و پدر با او صحبت کرد که «فِراری» در یکی از سالنهای بزرگ کورش به عنوان سر گروه البته به طور استثنا اکران شود با این مسئله موافقت شد تا جایی که حتی آقای سرتیپی قرارداد هم امضا کردند؛ سپس آقای شایسته با دو قرارداد به شورای صنفی رفتند، شورای صنفی قرارداد کورش را نپذیرفت و فیلم را در گروه «ماندانا» اکران کردند؛ به هر شکل پدر مخالفت خود را با این نوع اکران مطرح و وضعیت کنونی فیلم را پیشبینی کرد؛ تا جایی که به من هم گفت، این کار پروسه سوزاندن فیلم «فِراری» است.
این بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص برنامه ها و ضعف تبلیغات در دوره اکران اثر بیان کرد: پدر با محسن تنابنده صحبت کرد که او همکاری کند و در همه اکران های فیلم حضور داشته باشد، همچنین با آقای کوثری و شایسته هم این موضوع را مطرح کرد که این هماهنگی را با آقای تنابنده انجام دهند اما حتی این هماهنگی نیز انجام نشد؛ در صورتی که آقای تنابنده به خاطر پدر این موضوع را قبول کرده بود؛ به طور کل پدر در مصاحبهای که با روزنامه شرق داشت به تمام این موارد و عدم وجود عدالت اجتماعی اشاره کرد و از آنجا که این فیلم در خصوص همین موضوع (عدالت اجتماعی) است، پرونده این فیلم بسته شد.
او در ادامه این مصاحبه یادآور شد: دکتر رستگاری از تماشاگران حرفه ای سینما در پیامکی به من تحلیل جالبی از وضعیت اکران داشتند که جا دارد عینا آن را در اختیار شما قرار دهم:«تعداد سالنهای «فراری» تقریبا یک پنجم سالنهای فیلمهای مربوط به باند مافیای سینما است.فراری در همان ۳۰ سالن هم تعداد سانسهایش به کمتر از نصف میرسد. تبلیغات هم که یک صدم آن ها است. در حال حاضر و در شرایط برابر «فراری» پرفروشترین فیلم روی پرده است. این در حالی است که «مصادره» ۲۰۰ سالن، «به وقت شام» ۱۷۰ سالن، «لاتاری» ۲۰۰ سالن؛ به عنوان مثال سینما آزادی که از سالنهای نمایش دهنده «فِراری» برخوردار است بعضی روزها فقط ۲ سانس را به «فِراری» اختصاص داده که به این امر میگویند مافیای پخش سینمای ایران.»
There are no comments yet