«هیئت مدیره» اثر صرفأ کمدی نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۹
مازیار میری:

«هیئت مدیره» اثر صرفأ کمدی نیست

«سریال «هیئت مدیره» یک اثر صرفأ کمدی نیست و قرار نیست مخاطب را به قهقهه وا دارد، بلکه قرار است لبخندی با تأمل و تفکر بر لب مخاطب بنشاند»

مازیار میری یکی از کارگردان های فعال سینما و
تلویزیون است و سالهاست در این دو عرصه فعال است. مازیار میری که با ساخت فیلم
«قطعه ناتمام» پا به عرصه سینما گذاشته تا کنون آثاری چون «به آهستگی»، «سعادت
آباد»، «حوض نقاشی» را کارگردانی کرده و «سارا و آیدا» آخرین اثر سینمایی اوست که
سال گذشته در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد و چندی پیش به روی پرده
سینماها رفت. مازیار میری که تاکنون دو مجموعه تلویزیونی «گاو صندوق» و «گاهی به
پشت سر نگاه کن» را کارگردانی کرده این
بار به سراغ سریالی ویژه ایام نوروز رفته است؛ اثری که این روزها به روی آنتن شبکه
۵ است و تهیه کنندگی آن را مهران رسام به عهده دارد و بازیگرانی چون احسان کرمی،
حدیث میر امینی، الیکا عبدالرازقی، فرید سجاد حسینی، امیر دلاوری، کمند امیر
سلیمانی، مریم امیر جلالی و ثریا قاسمی در آن ایفای نقش می کنند.

کارگردانی سریال «هیئت مدیره» بهانه ای است برای اینکه با مازیار
میری درباره چند و چون ساخت و تولید آن به گفت و گو بنشینیم.

پس از یکی دو سال دوری از تلویزیون چه شد که ساخت سریال «هیئت مدیره»
را پذیرفتید؟

به نظرم رسید که طرح فیلمنامه «هیئت مدیره» و قسمتهایی از آن که در
مرحله نگارش بود مرا به یاد سریالهای شیرین تولید شده در دهه شصت و هفتاد انداخت؛
آثاری که هم سرگرم کننده بودند و هم قرار نبود تحت هر شرایطی مخاطب را بخنداند؛ و
دغدغه های بزرگتری داشتند.

آثاری مثل «آپارتمان» مثلأ؟

«آپارتمان» یا «خانه سبز» و «سرزمین سبز» و «همسران»؛ بنابراین تصورم
این بود که با ساخت «هیئت مدیره» می توانم تا حدودی مخاطب را به خاطره بازی وا
دارم و با نوستالژی هایش بازی کنم و در کنار آن حرف های جدی و مهم بزنم.
حرفها و پیامهایی درباره فرهنگ آپارتمان نشینی، با تفاهم کنار هم
زندگی کردن و اهمیت حضور زنان در جامعه.

به نظر شما فیلمنامه و قصه سریال «هیئت مدیره» دارای چه ویژگی هایی
است که احساس کردید می تواند در جذب مخاطب موثر باشد؟

قصه «هیئت مدیره» قصه تازه ای نیست و این نوع آثار قصه تازه ای
ندارند و سریالهایی از این دست با موضوع آپاراتمان نشینی که در آنها آدمها کنار هم
زندگی می کنند و مشکلات و مسائل آنها مطرح می شوند زیاد ساخته شده اند؛ اما «هیئت
مدیره» یک ویژگی بزرگ دارد و آن این است که در آن به زنان اهمیت داده شده و بخشی
از ماجرا به آنها سپرده شده است. اگر توجه کنید معمولا در جامعه ما کارهای جدی و
مدیریتی به زنان سپرده نمی شود و از سپردن مسئولیت های مهم به آنها پرهیز می کنیم.
«هیئت مدیره» به این مسائل می پردازد و از فعالیت های مفید زنان در جامعه می گوید.

با توجه به آخرین اثر سینمایی شما «سارا و آیدا»، چنین به نظر می رسد
که از جایی به بعد پرداختن به زنان و مصائب و مشکلات آنها در شرایط کنونی یکی از
دغدغه های شماست. این طور است؟

به نظرم می رسد که زنان ایران مومن، توانمند و شریف هستند و برایم
عجیب است که ما مدیریت بزرگترین مکان آینده ساز، یعنی خانه هایمان را به زنان می
سپریم اما مدیریت بخش های بزرگتر جامعه را به آنها نمی سپریم. ما تربیت نسل آینده
را به همسران و مادرانمان می سپاریم، اما در جامعه و اداره آن به آنها اعتماد نمی
کنیم. برای من اینکه زنان در کنار هم قرار گیرند و با موفقیت کاری که به آنها
سپرده شده را انجام دهند برایم جالب و قابل توجه است.

شما فیلمسازی را در سینما و تلویزیون تجربه کرده اید و به تفاوت های
این دوعرصه واقفید. بفرمایید کار کردن با تلویزیون و پذیرفتن ساخت سریالی در مدت
زمان مقرر و رساندن آن به آنتن چه سختی هایی دارد؟ و چقدر بر کیفیت کار تأثیر می
گذارد؟

بی شک سختی های فراوانی دارد زیرا در این گونه کارها فشردگی زمانی
وجود دارد و کار کردن در چنین شرایطی مشکل است؛ اما وقتی ما پذیرفتیم باید به
بهترین نحو انجامش دهیم. همین الان که مشغول گفتگو با شما هستم فیلمبرداری سریال
«هیئت مدیره» همچنان ادامه دارد و ما سر لوکیشن هستیم و خیلی هم جلو نیستیم. به
هرحال همه این اتفاق ها در کیفیت اثر بی تأثیر نیستند.

کار کردن با این تعداد بازیگر چگونه است؟

طی این سالها کمتر پیش آمده بود که با این تعداد بازیگر همکاری کنم و
همگی در حال تلاش هستیم تا پروژه کمتر آسیب بخورد و مورد قبول مخاطب باشد. واقعأ خدا
را شکر می کنم که با گروهی درجه یک در حال همکاری هستم.

جدا از همه سختی ها که طی تولید اینگونه آثار وجود دارد چقدر خط
قرمزهای تلویزیون دست و پای شما را برای ارائه بهتر می بندد و می تواند روی خلاقیت
شما در ایجاد موقعیت های بهتر تأثیر بگذارد؟ و شما چقدر و چگونه با این محدودیت ها
کنار می آیید؟

وقتی کارگردانی می پذیرد که با تلویزیون همکاری کند باید شرایط موجود
را بپذیرد؛ اما جدا از اینها من باور دارم که چگونگی پرداختن به خط قرمزها خیلی
مهم است؛ اینکه ما چگونه مسئله ای را مطرح کنیم و چگونه به بیان آن بپردازیم و
اینکه چطور با یک زبان مودب و موجه موضوعی را به سمع و نظر مخاطب برسانیم طوری که
به کار آسیبی نرسد موضوع مهمی است.

آیا سریال «هیئت مدیره» یک اثر کمدی و طنز است؟

خیر این سریال یک اثر صرفأ کمدی نیست و قرار نیست مخاطب را به قهقهه
وا دارد، بلکه قرار است لبخندی با تأمل و تفکر بر لب مخاطب بنشاند. سریال «هیئت
مدیره» در تلاش است که به مخاطبان، همسران، همسایه ها و خانواده ها بگوید که می
توانیم باهم حرف بزنیم.

سبک و سیاق و شیوه ساخت
سریال «هیئت مدیره» چقدر در راستای آثار تلویزیونی قبلی شماست. مثلأ در سریال «گاو
صندوق» نوعی طنز وجود دارد که مخاطب را به
لبخندی با تفکر وا می دارد. شما چقدر تلاش کردید که آن طنز اجتماعی را در اثر
ایجاد کنید؟

به هرحال وقتی این سریال را
من می سازم یعنی با خط فکر من همخوانی دارد؛ اما از همان ابتدا که آقای خودسیانی
شروع به نگارش کردند با هم گفتگو و تعامل داشتیم و گپ زدیم و توانایی ایشان و گروه
نیز در اثر وجود دارد و بازیگران نیز در این خلق سهیم هستند . می توانم بگویم این
اثر را با دغدغه های خودم اما در قالب
تلویزیون ساختم و در نهایت همه این اتفاقها در قالب فکری من جلو می رود و حال
اینکه چقدر موفق بوده ام را مخاطب تشخیص می دهد و باید ببینم او چگونه با این
سریال برخورد می کند و عکس العملش چیست.

البته به نظر می رسد که مخاطبان تلویزیون از سریال «هیئت مدیره» راضی
هستند و آن را دوست دارند زیرا آنگونه که شنیده ام در مسابقه تلویزیونی «سین سیما»
که به بررسی و آثار پخش شده در ایام نوروز می پردازد، بازیگران سریال بر اساس
نظرسنجی مخاطبان رتبه های بالایی کسب کرده اند.

بله درست است. در این برنامه که به بررسی آثار پخش شده می پردازد و
از مخاطبان نظر سنجی می کند خانم حدیث میر امینی دوم است و احسان کرمی در رده سوم
قرار دارد. همچنین تیتراژ فیلم رتبه سوم را کسب کرده است. همه اینها نشان از این
دارد که سریال «هیئت مدیره» در کنار آثار خوب و اسم و رسم دار به چشم آمده و
بازیگران آن در مقایسه با بازیگران درجه یک دیگر آثار، توانسته اند رضایت مخاطبان
را جلب کنند و این اتفاق باعث خرسندی است.

کیفیت دیگر آثار پخش شده از تلویزیون را چگونه دیدید؟ منظورم سریال
هایی است که برای پخش در ایام نوروز تولید شده اند.

از آنجایی که کاملأ درگیر ساخت سریال «هیئت مدیره» هستم و از آن دسته
آدمهایی هستم که خیلی زود می خوابم متأسفانه نتوانستم هیچکدام از آثار همکارانم را
ببینم و از این قضیه متأسفم؛ اما قصد دارم پس از اتمام تولید سریال «هیئت مدیره» آنها
را ببینم.

وضعیت تلویزیون و کم و کیف تعداد مخاطبان آن را چگونه می بینید؟

فکر می کنم امسال سال ویژه
ای برای تلویزیون بوده است؛ زیرا آنگونه که شنیده ام بیشتر مخاطبان با دیگر آثار
پخش شده نیز ارتباط برقرار کرده اند. به هر روی مردم در مواقعی با تلویزیون آشتی
کرده اند و این وظیفه ما هنرمندان، مسئولان و مدیران تلویزیون است که آنها را با رسانه
ملی آشتی بدهیم و با خودمان همراهشان کنیم؛ زیرا همه ما می دانیم که می توانیم با
فرهنگ غنی و تولید آثار با کیفیت با مردم ارتباط صمیمی تری برقرار کنیم؛ اما
واقعیت این است که کار سختی است و برای محقق شدن آن هم ما و هم مسئولان باید از یک
سری مسائل و موضوعات بگذریم و کنار هم باشیم و دغدغه های موجود را ببینم تا به این
ترتیب اعتماد مخاطبان به تلویزیون جلب شود.

از فعالیت های آینده تان چه خبر؟

فعلأ همه دغدغه من سریال «هیئت مدیره» و به پایان رساندن آن است و به
کار دیگری فکر نمی کنم و از همه عوامل و اعضای گروه و بازیگران بابت همراهی شان
تشکر می کنم که سختی های کار را تحمل کردند. در این پروژه آنها یار من و تهیه
کننده بودند و از آنها ممنونم.


آنطور که شنیده شد، طی روزها و هفته های اخیر سریال «هیئت مدیره» را
با فیلم سینمایی «اجاره نشین ها» مقایسه کرده بودند. نظر شما در این باره و
نقدهایی که به سریالتان وارد است چیست؟

خیلی خوشحالم که طی این مدت که «هیئت مدیره» از شبکه ۵ سیما پخش می
شود هیچگونه نقد منفی درباره آن نخواندم؛ اما درباره اینکه آن را با فیلم «اجاره
نشین ها» ساخته آقای مهرجویی مقایسه کرده اند باید بگویم این فیلم یکی از آثار
درجه یک و بی نظیر سینماست و این برای من باعث افتخار است که سریال «هیئت مدیره» را با چنین فیلم خوب و با ارزشی
مقایسه کرده اند اما واقعأ ربطی بین این دو نمی بینم. سریال «هیئت مدیره» قرار است
اثری شیرین و دوست داشتنی باشد و مانند زندگی واقعی گاه غم و گریه دارد و گاه لبخند.

وحید خانه ساز

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰