تدوینگر جوان فیلم «امپراطور جهنم» باتوجه
به استفاده این فیلم از پردهسبز و وجود صحنههای اکشن، تدوین این فیلم را تجربه
سختی دانست و در گپ کوتاهی درمورد ویژگیهای آن صحبت کرد.
آقای شیبانی،شما تدوینگر فیلم «امپراطور
جهنم» هستید فیلمی که تروکاژها و آنگونه که شنیدهایم لحظات اکشن زیادی دارد.
ویژگیهای خاص تدوین فیلم چه بود و چه چالشهایی در زمان تدوین داشتید ؟
وقتی فیلمنامه را جناب آقای شیخ طادی
فرستادند و باتوجه به تجربه قبلی همکاریای که باهم داشتیم، آن را خواندم و فیلمنامه
بسیار درخشانی ازجهت بخشهای درام بود و حتی بخشهای معنایی و تحقیقاتی که انجام
شده بود، در آن بسیار جذاب بود. از آن فیلمنامههایی بود که هر تدوینگری را برمیانگیزد
تا این کار را انجام دهد. زمانی هم که کار را شروع کردیم کار ما سنگین بود چون بخش
زیادی از کار با جلوههای ویژه همراه بود و ما از ابتدای فیلم برداری کار مونتاژ
فیلم را همزمان شروع کردیم و هرچه گرفته میشد مونتاژ میشد اما با آن پرده سبز
و شرایط ابتدایی کار طبقروال آقای شیخطادی راشها را میدید و تایید میکرد و ما
آنها را برای دوستان جلوههایویژه میفرستادیم که کارها را انجام دهند. نکته
دیگر اینکه حجم جلوههای ویژه بصری کار زیاد بود و ما مونتاژ اساسی کار را که بخش
مهمی برای این فیلم بود گذاشتیم برای زمانیکه جلوههای ویژه تمام شود و بتوانیم
تصمیم درستتری بگیریم، چون وقتی آن فضاها بهجای پرده سبز ساخته میشود یک حس
دیگری را القا میکند و میشود تصمیم درستتری برای مونتاژ گرفت. برای همین مونتاژ
ما نسبتبه مونتاژ معمول فیلمهای دیگر طول کشید چون خیلی همکاری تنگاتنگی با بخش
جلوههای ویژه داشتیم و ما سعی کردیم که بتوانیم تعاملات خوبی با آنها داشته
باشیم. درنهایت فیلم از جهت مونتاژ بسیار سخت است و متاسفانه بخشهای زیادی از
آن را بهخاطر حساسیتهایی که وجود داشت حذف کردیم و شاید بتوان گفت فیلمی که
خواهید دید نسبتبه آنچه که در فیلمنامه بود بخش خیلی کوچکی است و اگر میشد و
توان مالی و سیاسی و محدودیتهای موجود اگر نبود شاید این فیلم میتوانست درحد و
اندازه جدیتری، هم بهلحاظ موضوعی و هم تکنیکال و درام باشد
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است