انیمیشن باید جذابیت بصری داشته باشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۱
بهرام عظیمی :

انیمیشن باید جذابیت بصری داشته باشد

انیمیشن هایی که در جشنواره جام جم شرکت می کنند ،‌باید فضا سازی خوبی داشته باشند.

بهرام عظیمی داور بخش انیمیشن جشنواره تلویزیونی جام جم درباره نحوه داوری این جشنواره به صبا گفت: از نظر من انیمشین هایی که در این جشنواره حضور پیدا کردند باید فضا سازی و کاراکتر سازی خوبی داشته باشند  و از لحاظ موسیقی و رنگ آمیزی قابل قبول باشن،حتی ممکن است کاری از نظر متن اثری قوی حساب شود ، اما فضاسازی قوی نداشته باشد، این اثر برای ما قابل قبول نخواهد بود. این شرایط ممکن است برعکس نیز باشد ،یعنی اثری متن خوبی نداشته باشد ، اما از لحاظ فاکتور های فنی اثری قوی محسوب شود ، این کار مورد توجه هیات داوران قرار می گیرد.انیمیشن در وهله اول باید جذابیت بصری داشته باشد تا بتواند مخاطب را به خودش جذب کند.
وی درباره وضعیت انیمیشن در تلویزیون توضیح داد: تولید انیمیشن در تلویزیون وضعیت خوبی ندارد. نمی توانیم بگوییم این کمبود ها ناشی از نبودن امکانات فنی است ،زیرا در  ایران از لحاظ امکانات فنی برای ساخت انیمیشن مشکلی نداریم. این بخش بر می گردد به همکارانی که در  عرصه ساخت فیلم های پویانمایی فعالیت دارند. لازم نیست کیفیت انیمیشن های تلویزیونی مانند فیلم های دقیقه ای و سینمایی باشد، اما تمام دنیا در عرصه تولید این نوع محصولات به یک استانداری رسیده اند که ما هنوز زیر خط این استاندارد های جهانی کار می کنیم.
عظیمی افزود: در کل باید بگویم ما از لحاظ تکنیک مشکلی نداریم ،‌اما با کمبود قصه خوب مواجه هستیم.معمولا چارچوب یک موضوعی داده می شود و ما باید قصه ای راجع به آن مسئله بنویسیم. اصولا نگارش قصه ها به سادگی انجام می شود. شاید خیلی از این انیمیشن هایی که امروز  پخش می شود را ۲۰ سال پیش نمایش می دادیم، مخاطب های بیشتری داشت.برآیند تولید انیمیشن برای تلویزیون ایران خوب نیست.در هر دوره ای که مدیران عوض می شوند، اول نگاه ویژه ای به صنعت انیمیشن سازی می شود ،اما هرچه از دوران مدیریت شان می گذرد این توجهات کمتر می شود.
کارگردان انمیشن «سیاساکتی» خاطر نشان کرد:یکی از مشکلاتی که همکاران من می گویند و موافق حرف شان نیستم ، مسئله کمبود بودجه است. می شود ترفند هایی را به کار برد که اثری با کمترین هزینه ممکن تولید شود.یکی از مشکلات اساسی پویانمایی های ایرانی پند آموز بودن آن است.پندآموز بودن به تنهایی بد نیست،زیرا هر انیمیشنی که تولید می کنیم باید یک محتوایی داشته باشد ، ولی آن قدر تولیدکنندگان و سفارش دهندگان درگیر یک سری مسائل کلیشه ای شده اند که باعث می شود از جذابیت کار غافل شوند.
داور جشنواره جام جم عنوان کرد:ما در متن انیمیشن های مان نیاز به یک قهرمان و ابر قهرمان داریم . وقتی به محصولات خارجی نگاه می کنیم، این دو عنصر را در همه آثارشان می بینیم. همین مسئله است که انیمیشن های شان را جذاب می کند. در محصولات ایرانی چون به این مسئله توجه ای نمی کنیم و همیشه دنبال پندآموز بودن آنها هستیم ، جذابیت را فراموش می کنیم. ۳۰ سال است که در ایران صنعت انیمشین سازی فعالیت دارد ،‌به خاطر همین نکاتی که گفتم تعداد معدودی انیمیشن جذاب و پر مخاطب تولید کرده ایم . باید یک سری از عنصرهای جذابیت انیمیشن در دنیا را کپی کنیم تا در عرصه انیمیشن سازی حرفی برای گفتن داشته باشیم

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰