به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا، «آنسامبل سیریا» یک گروه جوان بوشهری است که تأسیس آن به دوران نوجوانی اعضای گروه برمیگردد. این گروه فعالیت رسمی خود در بازار موسیقی ایران را با انتشار قطعه «هوار» در مرداد ماه ۱۳۹۷ آغاز کرد و از همان سال پروژه «میز دوتایی» را کلید زد و پس از انتشار ۲ تک آهنگ «هوار» و «شعر یادُم رَ…» در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ اولین آلبوم خود به نام «میز دوتایی» را منتشر کرد. این آلبوم در روز دوم انتشار صدرنشین چارت پرفروش هفته در تنها پلتفرم دیجیتال موسیقی ایران شد و پس از صدرنشینی در چارت پرفروش ماهانه در ماههای پس از انتشار، پرفروش ترین آلبوم سال ۹۹ نام گرفت. به بهانه کنسرت ۲۳ تیرماه این گروه بر آن شدیم تا مصاحبه ای را با محمد لاریان خواننده و نوازنده گروه انجام دهیم تا با جزئیات این گروه جوان و فعالیت های پیش روی آن آشنا شویم.
گفتگوی خبرنگار صبا را با محمد لاریان در زیر می خوانید:
*درباره روند کنسرت بیست و سوم تیرماه ۱۴۰۱ خود در بوشهر برایمان صحبت کنید و آیا به نسبت کنسرت فروردین ماه سال جاری در تهران سورپرایز جدیدی برای مخاطبان خود دارید؟
-کنسرت فروردین ماه ما در سال ۱۴۰۱ در تالار حافظ شیراز بود، که استقبال خوبی هم از آن شد اما اینبار قصد داریم کنسرتمان را در شهر زادگاه خود و جایی که اولین بار سال ۱۳۹۷ با یک نیمچه کنسرت، گروه «آنسامبل سیریا» را به مخاطبان معرفی کردیم یعنی بوشهر برگزار کنیم و این مسأله برایمان بسیار جذاب خواهد بود زیرا پس از چهار سال قصد داریم دوباره در محل شروع فعالیت هایمان کنسرت برگزار کنیم، البته یک سورپرایز هم برای مخاطبان داریم و آن اجرای سه قطعه جدیدمان است که برای اولین بار به صورت زنده بدون اینکه حتی منتشر شده باشند با همان سبک «آنسامبل سیریا» اجرا می کنیم.
*باتوجه به اینکه سیریا از بوشهر برخاسته است، شهرهای دگر هم این گروه را همراهی میکنند؟
–ما اسفند ۱۴۰۰ در تالار وحدت تهران و فروردین ۱۴۰۱ در تالار حافظیه شیراز کنسرت داشتیم و کنسرت پیش روی ما در بیست و سوم تیرماه ۱۴۰۱ در بوشهر است. با فرهنگ سازی هایی که در ایران شده است و یاری خداوند این اتفاق افتاده است که ما از مناطق مختلف کشورمان مخاطبانی داریم که «آنسامبل سیریا» را مستمر دنبال می کنند و در کنسرت ها حضور پیدا می کنند که این برایمان بسیار حائز اهمیت و مایه سربلندی است.
*سازهایی که در «آنسامبل سیریا» استفاده می کنید ثابت است و یا آنها را طی روند فعالیتی خودتان گسترش داده اید؟
-تمامی سازهای ما برای پایه آگوستیک و مثل قبل است و تنها ساز غیر آگوستیک ما گیتار باس است و تغییری نمی کند. دلیل اینکه برای آنسامبل از سازهای آگوستیک استفاده می کنیم این است که این سازها صدای چوب می دهند و صدای چوب به اثر زندگی می بخشد، همانطور که وقتی صنایع دستی چوبی مشاهده میکنیم احساس سرزندگی و شعف به من دست میدهد.
*طراحی صحنه خاصی هم برای کنسرت ها و یا حالات بدن خود از قبل در نظر میگیرید، به طوری که مخاطبان همیشه شما را با آن ها به یاد بیاورند؟
-بابت طراحی صحنه کنسرت ما هنوز در حال گفتگو با دوستانمان هستیم اما در قطعه آخر ما «حجله» همگی دمام میزدیم و یا در قطعه «لیلی» من و بهروز شریفیان در آخر کار پرکاشن و سولو نواختیم و همیشه هم اجرا میکنیم اما مساله اصلی اینجاست که من تا قبل از کنسرتمان در سال ۱۳۹۸ از مدت ها قبل طراحی و آماده سازی میکردم که چه حرکت هایی را در کنسرت انجام دهم، در نهایت نتیجه گرفتم که فقط باید آمادگی بدنی ام را حفظ کنم زیرا این صحنه، انرژی روی صحنه و مخاطبان هستند که به ما می گویند باید چه کار کنیم و هیچ چیز مطلق نیست. مساله ای که برای ما اهمیت دارد این است که رنگ و لعاب بوشهر را با «آنسامبل سیریا» به نحو احسن منتقل کنیم گویی مخاطبان از اول تا آخر کنسرت در بوشهر هستند و این ربطی به دکور شنی و درخت نخلی که استفاده می کنیم، ندارد بلکه به محتوای ترانه ها، معنا و مفهومی که به مخاطب منتقل میکنیم، ارتباط دارد.
*ترانه ها را صرفا خودتان میسرایید و یا از اشعار قدیمی هم استفاده می کنید؟ و آیا با توجه به شرایط مردم دغدغه خاصی هم دارید که آن را در اشعار خود نشان دهید؟
-قطعه «قراب» تماما فولکلور است و من هیچ دستی به آن نبرده ام و به عنوان خواننده فقط مفهوم ترانه و آنچه می خواهد بگوید، منتقل کرده ام و یا در قطعه «هوار» به گونه ای عمل کرده ایم که مخاطب وقتی ما می گوییم «هوار» فکر نکند هوار یعنی یک نفر روی بلندی بایستند و فریاد بزند، بلکه ما با ید به مخاطب بگوییم که «هوار» چیست. ما درباره چیزی حرف نمیزنیم اما به ایجاد حال خوب در مخاطبان توجه بسیاری می کنیم و همیشه در کنار مردم هستیم، چون هنرمند جز این کاری ندارد و ترانه هایمان با دغدغه های مردم همسو است.
*فعالیت های شما منوط به وجود اسپانسر است؟
-خیر ما مستقل جلو می رویم و اینگونه استقبال هم بهتر صورت میگیرد از ابتدای فعالیت با تهیه کنندگی ماکان صغیری جلو می رفتیم و همچنان استقلال خود را حفظ کرده ایم.
*درباره روند کارهای تلفیقی خود و سبک های مختلفی که از آنها وام می گیرید، برایمان صحبت کنید.
-پایه و ساختار اصلی «آنسامبل سیریا» موسیقی بوشهر است و بر اساس آن بررسی می کنیم که از چه سبک موسیقی ای می توانیم وام بگیریم. گاهی فقط بوشهری کار میکنیم و گاهی موزیکی که کار میکنیم با موسیقی فانگ، راک، موسیقی عرب و اسپانیایی همراه است.
*فعالیت هایتان را به گونه ای جلو برده اید که دانش موسیقایی مخاطب افزایش پیدا کند و دیگر موسیقی سطحی گوش نکند؟
-من درباره این مسأله به شدت حرف دارم که متاسفانه در اینجا فرصتش نیست اما بهتر است بدانید که گوش مردم و سلیقه موسیقایی آنها دست خودشان نیست بلکه اکثریت تحت تاثیر سیستم تبلیغاتی است، البته در تمام دنیا نیز چنین است اما در ایران بیشتر دیده میشود و نمی توانیم کاری انجام دهیم مگر اینکه با سیستم های تبلیغاتی کار کنیم که زمان بسیاری می بَرد. بارها نشانه تغییر را در مخاطبان «آنسامبل سیریا» مشاهده کرده ام، چون زمانی آنها گروه های پاپی را دنبال می کردند که من اصلا آنها را قبول ندارم اما امروز «آنسامبل سیریا» گوش میکنند ولی در کل خیلی به این مساله خوشبین نیستم و همانطور که گفتم افراد در اکثر موارد تحت تاثیر سیستم تبلیغاتی غلط هستند. ما یک محصول هنری داریم و یک محصول مصرفی که تفاوت بسیاری با هم دارند؛ موسیقی هنری گوش را نوازش می دهد ولی در موسیقی مصرفی انتخاب شخصی در کار نیست و مخاطبان تحت تاثیر چیزی هستند که دیگران انتخاب می کنند، پس در مصرف کردن استقلال مطرح نیست.
*در طول سالهای فعالیت خود با آنسامبل های دیگر هم برخورد داشته اید؟ چه تفاوتی میان خود و آنها می بینید؟
-همه دوستان ما هستند و هر کدام ما فعالیت های خودمان را به نحو احسن انجام می دهیم ولی یک کار مهمی که برای اولین بار در «آنسامبل سیریا» انجام دادیم، شکل فروش آلبوم ما بود. ما آلبوم خود را مستقل چاپ کردیم و در سایت خود به فروش رساندیم و بسیار هم نتیجه خوبی گرفتیم زیرا شرکت های پخش درصدی از فروش ما را میگیرند و مشخص نیست که چه زمانی با ما تسویه حساب کنند. همچنین ما چند آلبوم دیگر هم به فروش رساندهایم و همراه با آلبوم های خود، کارت پستال هایی از هنرمندان بوشهر که بر گردن این خاک حق دارند هم منتشر کرده ایم.
* در پایان نظرتان درمورد مارکت و جریان مافیایی موسیقی ایرانی چیست؟ و آیا با این مساله درگیری داشته اید؟
-خداراشکر ما چون مستقل جلو می رویم درنتیجه با مافیا برخوردی نداشته ایم اما یادتان باشد، مافیا در همه جا هست، چه در سینما، چه در موسیقی و چه در ابعاد دیگر جامعه متاسفانه خیلی از افراد چون پول و رانت دارند در عرض یک ماه کاری را که در نظر دارند، انجام میدهند و ما هر روز با خوانندگانی روبه رو می شویم که حتی سه جلسه هم کلاس نرفته اند. مافیا را کاری نمی شود کرد، مشکل سیستم های دیگری هستند که به ما آسیب می زنند و اندیشه مصرف گرا بودن در این حیطه نقش به سزایی دارد.
شبنم خان مصدق
انتهای پیام /
There are no comments yet