به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «ایران در تاریک خانه غرب» نوشته حامد فولادوند با ترجمه گلنار گلناریان به همت نشر تاریخ ایران به چاپ رسید.
این کتاب در ۲ بخش به نامهای «سیاحت و سیاحان در ایران ۳۱» و «در باب ایران (و/یا اروپا) از نگاه سیاحان ۹۱» تدوین شده است که هر کدام چهار فصل دارند.
داریوش شایگان در پیشگفتار این کتاب نوشته است: «ایران در تاریکخانه غرب پژوهشی است که حامد فولادوند زیر نظر فرنان برودل، پییر ویلار و علی مظاهری، مورخان برجسته مکتب تاریخنگاری فرانسه (آنال)، انجام داده و این اثر جذاب به نگرش سیاحان غربی پرداخته و جنبۀ کاذب برداشت آنان را در مورد ایران نمایان کرده است.
رویدادهای سیاسی- مذهبی که جهان امروز ما را متناوبا به چالش میکشد و پایههای فرهنگی و اجتماعی جوامع کنونی را به لرزه میاندازدایران، محتوای این رساله دانشگاهی را دوباره به موضوع روز بدل میکند؛ زیرا پژوهش حاضر با محوریتِ مساله «آن دیگر»، به روابط اسلام و غرب و نیز عدم درک متقابل این دو تکیه دارد.
این نوشته تامل برانگیز همچنین مساله «پرده حائلهای میان فرهنگی» را مطرح میکند، همان موانعِی که جلوی گفتگو و شکوفایی آنچه را که من «آگاهی متکثر» نامیدهام، میگیرد در حالی که دنیای امروز نیازمند آن است چون چنین آگاهی از عوامل زاینده چندگونگی، رواداری و گشودهبینی محسوب میشود. در ادامه آنچه میآید، سوی سخنم به سمت پرده حائل دین و مذهب است، تاریکخانهای_ اگر بخواهم از استعارۀ خود مؤلف این نوشته استفاده کنم_ که کمابیش چیزها را «وارونه» نشان میدهد و بازنمودهای ما از امر واقع را اغلب اشتباه جلوه میدهد و گرایش دارد تا زندگی روزمره ما و دیگران را «ایدئولوژیک» کند.
بنابراین نویسنده با ظرافت به موضوعِ دشواری میپردازد: نگاه درهمتنیده سیاحان اروپایی ازایران دوره صفوی (اواخر قرن ۱۶)، شیوه درک ایرانیان از حضور آنها و نحوهای که آنان را در میان خودشان پذیرا شدند. وی با مهارت تمام مشکلِ «پردهحائلِ مذهبی» و پیشداوریهای ناشی از آن برای برقراری ارتباط را نزد هر دو طرف، نشان میدهد. برای هر دو طرف مذهب نقش خود را بازی میکند اما آنچه امروز به نظرمان عجیب میرسد این است که در مقایسه با هیاتهای غربی، ایرانیان آن دوره مدارا و گشایش بیشتری از خود نشان میدادهاند.»
کتاب «ایران در تاریک خانه غرب» در نوبت چاپ اول با قیمت ۹۰ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.
انتهای پیام/
There are no comments yet