دبیر سیوششمین جشنواره فیلم فجر چهره آشنایی در عرصه فرهنگ و هنر
است و سالهاست در پستهای فرهنگی مختلفی مانند رئیس پخش شبکه چهار سیما، مدیر گروه
اجتماعی شبکه اول سیما، مدیرعامل مؤسسه رسانههای تصویری، مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر،
دبیر چهارمین جشنواره فیلم شهر و قائممقام دبیر سیودومین جشنواره بینالمللی فیلم
فجر فعالیت کرده است. گفتوگوی «صبا» با او در این روزهای شلوغ نزدیک به جشنواره،
درباره شایعات و حواشی جشنواره امسال و آخرین وضعیت فعالیت هیات انتخاب را باهم میخوانیم.
آقای داروغهزاده اخیراً شایعهای منتشر شده مبنی بر اینکه یک هیات سهنفره
قبل از اعضای هیاتانتخاب فیلمها را میبینند تا مشکلی نداشته باشد و پس از آن این
فیلمها به دست هیاتانتخاب میرسد. پاسخ شما به این شایعات چیست؟
به شایعات توجه نکنید، مخصوصاً شایعاتی که از اساس بیپایه هستند. طبیعتاً
برای جلوگیری از بروز شائبههایی که هر سال پیش میآمد، امسال اسامی هیاتانتخاب را
برخلاف سالهای گذشته زود اعلام کردیم تا همه آنها را بشناسند و بدانند هیاتانتخاب
افرادی هستند که معتمد سینماگران هستند و انشاءاله با جدیت کار خود را انجام میدهند
و بهترین فیلمها را برای نمایش در جشنواره انتخاب میکنند.
حدودا چنددرصد از فیلمها توسط هیاتانتخاب دیده شده است؟
بیش از ۷۰درصد از فیلمها
توسط هیاتانتخاب دیده شده است و این پروسه تماشا و بررسی فیلمها همچنان ادامه دارد.
در سالهای اخیر این اتفاق زیاد رخ میداد که بعضی از سینماگران با استفاده
از لابیگری حتی در میانه جشنواره، فیلمهای خود را برای نمایش به جشنواره میفرستادند.
آیا هنوز قدرت این لابیگریها وجود دارد و میتوانند بر دبیر جشنواره تاثیر بگذارند؟
ما طبق آییننامه تمام کارها را انجام میدهیم و اتفاقی خارج از آییننامه
جشنواره رخ نخواهد داد.
وقتی که خبر برگزاری جشنواره در پردیس ملت بهجای برج میلاد منتشر شد،
انتقاداتی نسبت به این موضوع در فضای مطبوعات سینمایی و فضای مجازی منتشر شد مبنی بر
اینکه برای مثال بعضی فضاهای اداری مورد نیاز برای استقرار بخشهای اداری جشنواره
مثل روابط عمومی و بولتن یا گروههای تولید خبر در پردیس ملت کمتر است و حتی شایعاتی
مبنی بر بازگشت جشنواره به برج میلاد هم به گوش میرسد. نظر شما در مورد این
انتقادات چیست؟
اصل قضیه این بود که ما بتوانیم مانند تمام جشنوارهها یک سینمای مخصوص
رسانهها داشته باشیم و طبیعی است وقتی به این اصل توجه کنیم و فرض بر این باشد که
قرار است رسانههای ما در کنار صاحبان آثار باشند باید از میان گزینههای موجود بهترینها
را انتخاب کنیم. از بین گزینههای موجود باتوجه به مسئله ظرفیت که از فاکتورهای مهم
برای انتخاب سینمای مطبوعات است گزینهای بهتر از پردیس ملت نداشتیم، هرچند ممکن است
آنجا نقایصی داشته باشد اما به هر حال در گزینههای موجود، پردیس ملت بهترین گزینه
بود. برج میلاد سینمای مخصوص رسانهها نبود و بیشتر سینمای مهمانان بود.
خوراک خبری روزنامهنگاران در ایام جشنواره از هنرمندان تامین میشود.
باتوجه به اینکه قصد دارید تنها اهالی مطبوعات در پردیس ملت حضور داشته باشند چه تدبیری
برای این مسئله اندیشیدهاید؟
معمولاً فرض بر این است که جشنواره پوشش داده شود و رسانهها هم در ایام
جشنواره باید جشنواره را پوشش دهند نه هنرمندان را. طبیعی است که باید به فیلمسازان
و افرادی که در جشنواره فیلم دارند پرداخته شود نه هر کسی که در سینما حضور دارد، ضمن
اینکه باتوجه به اینکه ما قصد داریم حتما سینمای رسانهها را بهشکل مستقل داشته
باشیم پردیس ملت تنها گزینه ما برای سینمای مطبوعات است.
در تمام این سالها که جشنواره فجر برگزار شده، افراد زیادی صحبت از تاسیس
کاخ جشنواره کردهاند؛ ساختمانی با سالنهای مناسب و بزرگ که محل استقرار دبیرخانه
دائمی جشنواره و انجام فعالیتهای آن باشد و کمبود آن هم در سینمای ایران حس میشود.
شما بهعنوان دبیر این دوره از جشنواره فکر نمیکنید که در درازمدت باید ساختمانی مخصوص
جشنواره ساخته شود؟
برای جشنواره فجر این مسئله چندان مطلوب نیست چون جشنواره فجر اکرانهای
مردمی در سطح شهر تهران و شهرستانها دارد و حتی اگر جایی هم بهعنوان کاخ جشنواره
برای آن بسازیم همه بخشهای جشنواره را نمیتوان در آن برگزار کرد. جشنوارههایی مانند
جشنواره سینماحقیقت و جشنواره جهانی فیلم فجر تنها نیاز به یک جایگاه دارند اما بخش
اعظم جشنواره داخلی فیلم فجر اکرانهای مردمی است و داشتن کاخ جشنواره چندان کمکی به
ما نمیکند.
علی ظهوریراد
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است