مسابقههای تلویزیونی جزو برنامههایی هستند که مخاطبان
همیشگی خود را حفظ میکنند. «چهار سه دو یک» مسابقهای در حوزه هنر وسینما است که
فصل جدید آن بعد از چهارسال روی آنتن شبکه چهار رفته است. این مسابقه کارگردانی آن را مهدی مروی برعهده دارد. گفتوگو با مروی را در ادامه میخوانید.
بعداز گذشت چهارسال از پخش آخرین سری مسابقه «چهار سه دو
یک» شاهد پخش فصل جدید آن هستیم؛ چه اتفاقاتی باعث شد این وقفه طولانی در تولید فصل
جدید وجود داشته باشد؟
همانطور که مستحضرید در سالهای اخیر سازمان
با مشکلات مالی مواجه بوده است؛ ماهم چندین و چندبار برای اسپانسر اقدام کردیم اما
اسپانسری که مدنظرمان بود پیدا نشد؛ اسپانسری که حداقل با شکل و شمایل برنامه ما تطبیق
داشته باشد؛ به همین دلیل در این دوره هم ترجیح دادیم که با برآورد خیلیکم کار کنیم
اما مسابقه را سرپا نگه داریم؛ چراکه «چهار سه دو یک» تنها مسابقه تخصصی در حوزه
سینما است که در تلویزیون فعالیت میکند.
یکیاز اتفاقات خوب مسابقه، عدم تغییر مدام
مجری و حضور دائم جواد مولانیا است.
بله؛ «چهار سه دو یک» مسابقه جواد مولانیا
بود. زمانیکه سریاول مسابقه را ضبط کردیم جواد مولانیا اجرا را برعهده داشت و چهاردوره
با او پیش رفتیم؛ مولانیا سرجای اصلی خود قرار گرفته است مثل عادل فردوسیپور که در
برنامه «نود» سرجای درست خود قرار دارد. بابت این اتفاق خیلی خوشحالم، مولانیا انتخاب
من بود و خداراشکر مدیران سازمان نیز او را تایید کردند و خوشبختانه این انتخاب خیلیخوب
جواب داد.
فصل جدید مسابقه چه تغییراتی نسبت به چهاردوره
پیش داشته است؟
تغییرات کلی در آیتمها نداشتیم؛ شباهت
آیتمها با دورههای قبلی یکی است اما محتوا متنوعتر و بهروزتر شده است.
سرانجام برگزیدگان دورههای قبل به کجا
رسید؟ برای ایندوره چه برنامهای دارید؟
ما هیچ تضمینی برای جذب، به شرکتکنندگان
نمیدهیم اما بهعنوان مثال برگزیده سری اول با جایزه دریافتی خود یک فیلم کوتاه ساخت
که اتفاقا فیلم او موفق هم شد و در چند جشنواره شرکت کرد. تعدادی در کارهای آقای شهرستانی
و تعدادی هم در کارهای آقای دلخواه و جلیلی بازی کردند؛ حداقل این است که همان اساتید
و کارشناسان، برنامه دوستان را میبینند و در کارهای خود با آنها همکاری میکنند؛
درواقع این مسابقه نوعی شروع برای علاقمندان محسوب میشود.
دراین فصل تغییراتی در گروه داوری و کارشناسی
مسابقه میبینیم، چرا؟
بله؛ در دورههای قبل آقای فرزاد موتمن،
خانم صامتی،شهرام جعفرینژاد و … را داشتیم اما بهدلیل مشغلهکاری در این دوره در
خدمت آقای آبپرور، میکائیل شهرستانی، ابوالفضل جلیلی، پرستو گلستانی، عزیزاله حاجیمشهدی،
صدرالدین شجره، دکتر لیلی گلهداران و دکتر هادیکریمی هستیم. خوشبختانه اینسری
هم ترکیب خوبی داریم.
شما در زمینه اجرا هم فعالیت دارید؛ نقطه
شروع اجرا از چه برنامهای بود؟
من کار خود در اجرا را سال۹۱ با برنامه «صبحبخیر
ایران» شروع کردم؛ ورود من به حوزه اجرا با همین برنامه بود. اغلب مجریان کار خود را
با این برنامه شروع میکنند(باخنده)؛ در حالحاضر برنامهای با محوریت کنکور را در
شبکهچهار اجرا میکنم که مخاطب آن نوجوانان هستند تا از این طریق راه خود را برای
رسیدن به دانشگاه پیدا میکنند. تلاش ما در این برنامه راهنمایی درست داوطلب است. من
چوب مشاوره غلط را درزمان تحصیلم خوردم، بنابراین مایلم مخاطبی که شبکهچهار را میبیند
از راهی درست به هدف خود برسد.
هنوزهم فکر میکنید داوطلبان دانشگاه و
نوجوانان برای انتخاب درست رشته تحصیلی برنامه تلویزیونی را انتخاب میکنند؟
درابتدا فکر نمیکردم شبکهچهار دارای
این طیف مخاطب باشد اما تعداد کسانی که در فضای مجازی ما را دنبال میکنند و تعداد
پیامکهای ارسالی به این برنامه ذهنیت من را دگرگون کرد چراکه متوجه میشوم مخاطب،
ما را دنبال کرده است. مخاطب ما را میبیند اما تمام تلاش ما هم این است که اعتماد
مخاطب را جلب کنیم که بداند اگر حرفی در برنامه زده میشود تخصصی و درست است.
ما در تلویزیون برنامههای متعددی راجع
به سینما و اتفاقات پیرامون آن داریم؟ چرا از «چهار سه دو یک» بهعنوان برنامهای تخصصی
یاد میکنید؟ سایر برنامهها فاقد این ویژگی هستند؟
نمیدانم تلویزیون از سینما ترس دارد یا
بالعکس. باید تکلیف این قضیه مشخص شود بایستی این دو مدیوم از یکدیگر حمایت کنند؛
نمیدانم علت چیست؛ نکته بعدی این است که ما مجری سینمایی در تلویزیون نداریم. اگر
قرار باشد یک برنامه سینمایی در تلویزیون بسازیم سریع به سراغ آقای جیرانی و امثال
ایشان میرویم. یکزمان فردی مانند داریوش کاردان تجربه کافی در زمینه اجرا را دارد،
نوع لباس پوشیدن، فنبیان و… را خوب میداند. اما زمانی فردی اجرا میکند که نه بیان
درستی دارد، نه اصول درست اجرا را میداند، به مخاطب احترام نمیگذارد و فقط به صرف
داشتن دانش سینمایی مجری یک برنامه در این حوزه میشود؛ بدتر از این موضوع بحث بازیگرانی
است که وارد حوزه اجرا شدهاند که اتفاقا مدیران هم خیلی دوست دارند که بازیگران در
تلویزیون اجرا کنند. متاسفانه اینفضا هیچوقت جواب نخواهد داد؛ من نمیدانم چهوقت
قرار است مدیران متوجه این موضوع شوند.حوزه
اجرا حوزهای تخصصی است.
صحبتهای شما در این خصوص نشات گرفته از
نگرانی نیست که مجریان از بیکار شدن دارند؟
مجری تلویزیون حق دارد که برنامه شبعید
را اجرا کند؛ در طولسال در برنامههای مختلف حضور داشته و زحمات فراوانی کشیده
است اما شبعید اجرای برنامه را به یک بازیگر میدهند؛ مجری حق دارد نگران باشد اما
حرف من این است که برنامهها با اجرای بازیگران به دل مردم ننشسته است؛ اجرا زمینهای
متفاوت است.
حرف آخر.
امیدوارم وضعیت تلویزیون ما درست شود. چندسال
سخت را در تلویزیون داشتیم بهلحاظ مالی در چندسال اخیر اوضاع دشواری را شاهد
بودیم؛ ورود اسپانسر کار را برای تلویزیون سخت کرد.امیدوارم شرایط بهگونهای شود که
تلویزیون هرآنچه را که مایل است بسازد نه آنچه که تحمیل میشود
لی لا سلمانی
There are no comments yet