بنیاد سینمایی
فارابی چندروز پیش جدیدترین گزارش تولید خود را در مورد وضعیت تولید در سینمای
ایران منتشر کرد که در آن آماری مبنی بر وجود ۱۶۲فیلم در مراحل مختلف فنی در
سینمای ایران وجود داشت. بهجز چندمورد از این لیست که با سهلانگاری نامشان در
این فهرست بود و در حالحاضر در حال اکران هستند،باقی فیلمهای حاضر در این لیست
مطابق رسم هرساله سینمای ایران با عجله و شتاب تلاش دارند تا از ماراتن جشنواره
فیلم فجر جا نمانند و البته بسیاری از آنها هم از همین حالا بهفکر اکران هستند
چون اصولا به قصد اکران ساخته شدهاند.
برای بررسی
بیشتر این فهرست و بهدست آمدن نمایهای از آنچه ممکن است در جشنواره فیلم فجر یا
اکران سال آینده شاهد آن باشیم،بهسراغ چندنفر از دستاندرکاران این فیلمها
رفتیم. ابتدا با این نیت که بدانیم آیا فیلمشان به جشنواره فیلم فجر سالجاری میرسد
و در ادامه نظرشان را در مورد اکران سال آینده و تراکم آن پرسیدیم چون که گیشه
امروز سینمای ایران پر از فیلمهایی است که صاحبان آنها از شرایط اکران ناراضی
هستند و تعداد بیشماری فیلم هم داریم که هنوز از جشنواره سالگذشته باقی ماندهاند
و رنگ پرده را ندیدهاند
حسینی: مطالبه مخاطب مهمترین مساله در اکران است
سیدحامد حسینی؛ تهیهکننده سینما که با فیلم «سرو زیرآب»
به کارگردانی محمدعلی باشهآهنگر نامش در فهرست تولید فارابی آمده است؛ در مورد
این فیلم گفت: استاد حسین علیزاده ساخت موسیقی فیلم را آغاز کرده است و فرم شرکت
در جشنواره را هم پر کردهایم.
او در مورد مسئله تراکم
اکران در سال آینده با اشاره به اینکه «سرو زیرآب» یک فیلم متعلق بهگونه دفاع مقدس
است گفت: به نظر من تصمیم گیری در مورد اکران
این گونه فیلمها به بعد از جشنواره برمیگردد اگر در حال حاضر بخواهیم حتی در این
زمینه گمانهزنی هم بکنیم نمیتوانیم مطمئن باشیم نظر ما به نتیجه میرسد یا خیر؛
در واقع در مورد فیلمهایی مانند «سرو زیرآب» پساز
جشنواره مشخص میشود که اقبال اکران برای آنها چگونه است و چه زمانی بهترین زمان برای
نمایش این فیلمهاست، البته ما تمام تلاش خود را برای اینکه حداکثر مخاطبان این فیلم
را ببینند انجام میدهیم چون زحمت زیادی برای این فیلم کشیده شده است که مخاطب را به
سمت خود جذب کند و اولویت اصلی مخاطب است نه چیز دیگری.
او در مورد وضعیت اکران در سینمای ایران و افزایش تراکم آن در
سال آینده گفت: خروجی هر فیلم میتوانند با دو نوع اقبال مواجه شود یکی اینکه این
فیلم برای گیشه ساخته شده و قرار است مدت زمان بیشتری اکران شود اما برای بعضی فیلمها
هم این اتفاق میافتد که جشنواره به آن سمتوسویی میدهد تا اقبال عمومی برای آنها
اتفاق بیفتد. باید هردوی این مسئله را در مورد فیلمها بررسی کنید تا تصویر روشنتری
در مورد نحوه اکران آنها در نظر داشته باشیم.
حسینی با اشاره به اینکه مخاطب مهمترین عامل تصمیم گیرنده
در اکران است،گفت: در واقع باید مطالبه مخاطب برای بعضی از انواع فیلمها مثل فیلمهای
دفاع مقدسی ایجاد شود چون اگر بخواهیم بهزور و بدون مخاطب فیلمی را وارد چرخه اکران
کنیم این مسئله جفا در حق سایر فیلمها است اما اگر از سویدیگر هم تلاش کنیم تا فیلمی
را که مخاطب دارد و حرفنو و جدیدی را میزند از پرده پایین بیاوریم آنهم به نوعی
جفاست، باید مسئله اکران فیلم از این دو وجه خارج شود یعنی فیلم بدون اقبال را حتی
اگر متعلق به گونههایی مانند دفاع مقدس بود بهزور وارد چرخه اکران نکنیم. از سوی
دیگر هم اگر فیلمی اکران دارد و مخاطب تشنه شنیدن حرفهای جدید آن فیلمها است چون
مثلا متعلق به ژانردفاع مقدس است نباید به آن برچسب دولتی زده و حرفهایش را نشنویم
بهنظرم وقتی فیلم مخاطب خود را پیدا کرد، مخاطب دیدن آن را طلب میکند و ما به عنوان
صاحبان فیلم از نمایش آن استقبال میکنیم.
علی ظهوری راد
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است