رفتار تلویزیون بار دیگر تبلیغات فیلم‌های ایرانی را به ماهواره بُرد/ دعوای دهه ۹۰ راه می‌افتد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۷
صبا خبر می‌دهد؛

رفتار تلویزیون بار دیگر تبلیغات فیلم‌های ایرانی را به ماهواره بُرد/ دعوای دهه ۹۰ راه می‌افتد؟

موج تازه‌ای از تبلیغات فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان خارج از کشور آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، در هفته‌های اخیر شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان دور جدیدی از پخش تیزرهای تلویزیونی فیلم‌های سینمایی در حال اکران در سینماهای ایران را روی آنتن برده‌اند که در میان آن‌ها، اسامی فیلم‌هایی چون «بازیوو»، «علف‌زار»، «پیتوک»، «چند می‌گیری گریه کنی ۲» و… دیده می‌شود. این اتفاق در حالی می افتد که این فیلم ها در ژانرهای مختلف حتی ژانر کودک و نوجوان تبلیغ درستی در شبکه های مختلف تلویزیون ایران ندارند.

در این میان مدتی است که تبلیغات پلتفرم وی‌اودی «تلویکا» نیز در شبکه‌های ماهواره‌ای آغاز شده است.

به نظر می‌رسد نحوه برخورد صداوسیما با فیلم‌های سینمایی و پخش نکردن تبلیغات آنها و همچنین فقدان برنامه های سینمایی مهم و جذاب و تاثیرگذار که بینندگان این رسانه میلیونی راتشویق به رفتن به سینما و استفاده از این تولید مهم ملی کند، بزرگترین دلیل برای این رفتار ماهواره ها است که همیشه از خلا حاضر برای مدیریت فضای فرهنگی استفاده نکرده اند.

با توجه به اظهارنظرهایی که از گوشه و کنار منتشر می‌شود، دست‌اندرکاران بخش اعظم فیلم‌ها به علت دریافت نکردن تخفیف تبلیغاتی، امکان تبلیغات در شبکه‌های تلویزیونی صداوسیما را نمی‌یابند. همچنین امکان تبلیغاتی مناسبی که برای معدودی از فیلم‌ها فراهم شده است، در اختیار اغلب فیلم‌ها قرار نمی‌گیرد و تهیه‌کنندگان این آثار بدون دریافت تخفیف مناسب، توان پرداخت هزینه‌های سنگین تبلیغاتی در تلویزیون را ندارند. این در حالی است که گاه شنیده شده است حضور بعضی بازیگران در تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌ها، از عوامل مخالفت تلویزیون با این آثار بوده است.

و اما این اتفاق مربوط به امروز نیست و در میانه دهه ۹۰ نیز یک بار دیگر پخش تیزرهای تلویزیونی فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای فراگیر شد که به جنجال بزرگی انجامید. در آن زمان نیز خودداری تلویزیون از پخش تیزرها و تبلیغات کافی برای فیلم‌های روی پرده سینما، مسیر پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌ها را در شبکه ماهواره‌ای «جم» هموار کرد.

پس از پخش گسترده تیزر فیلم‌های در حال اکران در شبکه جم، سازمان سینمایی و قوه قضاییه به موضوع ورود کردند و حتی با دستور دادستانی، اکران فیلم «آااادت نمی‌کنیم» ساخته ابراهیم ابراهیمیان برای مدتی متوقف شد تا پخش تیزرها از شبکه جم متوقف شود. این ماجرا به ممنوع‌الکاری شماری از کارگردانان سینما نیز انجامید.

با این حال پس از آن غائله و در چند سال اخیر، پخش گسترده تیزرهای تلویزیونی در شبکه‌های ماهواره‌ای سابقه چندانی ندارد. باید دید در وضعیت امروز که بی‌شباهت با شرایط سال‌های ۹۴ و ۹۵ نیست، چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا سازمان صداوسیما از محدودیت‌ها برای فیلم‌های ایرانی کوتاه خواهد آمد یا وضعیت کنونی ادامه خواهد یافت.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰