ساخت مستند «میرآب» تصمیم ناگهانی بود/ چالش با طالبان برای رفتن به سد کمال‌خان | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۴
محسن اسلام‌زاده در گفتگو با صبا:

ساخت مستند «میرآب» تصمیم ناگهانی بود/ چالش با طالبان برای رفتن به سد کمال‌خان

محسن اسلام‌زاده کارگردان و مستندساز از مستند جدید خود با نام «میرآب» گفت.

محسن اسلام‌زاده کارگردان و مستندساز در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره جزئیات مستند جدید خود با نام «میرآب» که در تاریخ ۶ مرداد ۱۴۰۱ در فرهنگسرای رسانه برای جمعی از مسئولان و فعالان محیط زیست به نمایش در می آید، اینگونه عنوان کرد: باید در آغاز بیان کنم که بنده نزدیک به یازده سال است که داخل افغانستان مشغول به ساخت مستند هستم و از این رو برای ساخت ۲ مستند با ۲ موضوع متفاوت راهی افغانستان شده بودم که در دی ماه ۱۴۰۰ از طریق یکی از دوستانم در زاهدان متوجه شدم که آب و حق‌آبه سیستان و بلوچستان به سمت شوره‌زارهای گودزره منحرف شده است و از این رو پیگیری‌هایی را درباره این خبر انجام دادم و دریافتم که سد کمال‌خان که در فروردین ۱۴۰۰ افتتاح شده بود باعث انحراف آب به سمت شوره‌زارهای گودزره شده است.

او افزود: به همین دلیل در دی ماه همان سال ناگهان تصمیم گرفتم موضوع مستند را به این رخداد اختصاص دهم و به همین شکل با کمک یکی از دوستانم که عضوی از گروه طالبان است راهی قندهار شدیم و از طریق روابطی که در جنوب افغانستان داشتم به سمت سد کمال‌خان حرکت کردیم که با مخالفت مقام‌های ارشد طالبان رو به رو شدیم و آن‌ها اجازه بازدید از این سد را به ما ندادند و در ادامه یک سری اتفاقاتی رخ داد که از این رو می‌توان گفت که مستند «میرآب» بیشتر بیانگر این اتفاقات است.

این مستندساز درباره محوریت داستان مستند «میرآب» توضیح داد: تمرکز اصلی این فیلم بر بحران کم‌آبی در استان سیستان و بلوچستان است چراکه من چندین سال در این زمینه مشغول به تحقیق و پژوهش بودم و وقتی که تمرکزم را در این زمینه بیشتر کردم٬ متوجه شدم که به دلیل تکیه کردن بر کمیساریای عالی مشترک بین دو کشور که بیشتر به مباحث حقوقی می پردازد و همچنین به علت نپرداختن کافی به عوامل موجود در این باب ابهامات بسیار زیادی٬ هم برای مردم و هم برای مسئولان وجود دارد.

اسلام زاده ادامه داد: مساله آب در افغانستان آن طور که ما متوجه شدیم یک مساله کاملا سیاسی-اجتماعی است که باید به آن پرداخته شود.

سازنده مستند «تنها میان طالبان» از احتمال اکران مستند جدیدش برای عموم مردم گفت: در تلاش هستیم تا این مستند به مرحله اکران عمومی برسد. همچنین مذاکره‌هایی در این باره صورت گرفته و با شبکه‌های مختلف برای پخش این مستند گفتگوهایی انجام شده است که باید ببینیم نتیجه چه خواهد بود.

وی درباره نتایج و بازخوردی که مستند «میرآب» درآینده به همراه دارد، اظهار کرد: من فکر می‌کنم که قطعا مستند «میرآب» بازخوردهای زیادی را به همراه خواهد داشت. هچنین این مستند باید در راستای موشکافی کردن مساله آب برای مردم به نمایش درآید چراکه موضوع آب و این اختلافی که بین ایران و افغانستان در دوره‌های مختلف وجود داشته است باید برای مخاطبان و حتی مسئولان به صورت کامل و درست روشن شود.

محسن اسلام‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر برخی از دوستان و همکاران تماما در تلاش بودند تا بتوانند رنج و اندوهی که همواره به مردم سیستان و بلوچستان تحمیل شده است به تصویر بکشند اما با این وجود در هیچ کدام از این آثار به دلایل مربوطه پرداخته نشده است و از این جهت می‌توان گفت که مستند «میرآب» در این راستا ساخته شده است و قدمی فراتر از آنچه که همیشه به نمایش درآمده، برداشته است.

عوامل سازنده این مستند عبارتند از تهیه کننده و کارگردان: محسن اسلام زاده٬ دستیار کارگردان: رحمت‌الله دهمرده٬ دستیار تهیه‌کننده: میلاد طاهری٬ نویسنده: محمود عزیزی٬ تدوین: مهدی انصاری٬ مشاورهنری کارگردان: علیرضا عطاریانی٬ فیلمبردار: محمدمهدی حبیبی٬ تصاویر آرشیوی: جواد گزمه و امید محمودی٬ ناظر کیفی: علیرضا عینالو٬ اصلاح رنگ و نور: آرمین به امید حق٬ صداگذاری: سعید بابایی٬ صدابردار: حمیدرضا مجیدی٬ گوینده و گفتارمتن: مهدی انصاری٬ امور مالی: مهدی مختاری٬ تدارکات: ابوالفضل محمدپور٬ طراحی پوستر: سینا رعیت دوست٬ مجری طرح: مرکز فرهنگی میثاق٬ تهیه شده در: موسسه هنری اوج.

پریسا مقیلان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است