علیخانی:در هند برنامه‌ریزی اکران لطمه‌ای به سینمای داخلی کشور نمیزند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۰۳
نگاهی به مسئله اکران فیلم خارجی در سینمای ایران/1

علیخانی:در هند برنامه‌ریزی اکران لطمه‌ای به سینمای داخلی کشور نمیزند

هند که صاحب صنعت سینما هستند، تعدادمحدودی فیلم وارد می‌شود و برنامه‌ریزی اکران آن‌ها به‌شکلی است که لطمه‌ای به سینمای داخلی کشور نزند و به تولید فیلم داخلی کمک کند

نمایش و اکران فیلم خارجی که زمانی در سینماهای ایران معمول بود با آغاز انقلاب اسلامی بسیار محدود و درنهایت عملا متوقف شد. دلیل این توقف را بعضی کمک به سینمای داخل دانستند و بعضی مسائل اخلاقی این آثار. اما این روزها به مدد تکنولوژی که جدیدترین فیلم‌های روز را در خانه‌‌ها به ارمغان می‌آورند، دیگر کسی در دیدن فیلم خارجی محدودیتی ندارد و بحث اکران فیلم‌ها در سینما بازهم جدی شده است. جدی شدن این بحث البته ممکن است دلیل دیگری هم داشته باشد. بحران اقتصادی که چند سال پیش جهان را به زانو درآورد هنوز تبعاتی در سراسر دنیا بر جای گذاشته و بخش اقتصاد کشور ما هم در این میان لطمه زیادی خورده است. بخش مهمی از سینما بر پایه چرخه اکران است و به عقیده عده‌ای، ممکن است نمایش فیلم خارجی که با هزینه کمتر وارد کشور می‌شود و درآمد حاصل از فروش آن، می‌تواند اقتصاد سینمای ایران را به جلو حرکت دهد. برای بررسی این بحث، نظر دو تهیه‌کننده که یکی از آن‌ها جزو مالکان سالن‌های سینما در تهران هست را در کنار یکی از کارگردانان سینمای اجتماعی ایران پرسیدیم تا بدانیم آیا از نظر آن‌ها نمایش و اکران فیلم خارجی در سینماهای ایران ممکن است و اگر این امکان وجود دارد برای سینمای ما دارو است یا تیر خلاص؟

عبداله علیخانی تهیه‌کننده و یکی از مالکین سینمای عصر جدید،
در گفت‌وگو با «صبا» درباره امکان اکران فیلم خارجی در سینماهای ایران، گفت: وقتی
به کشورهایی مثل هند که صاحب صنعت سینما هستند، نگاه می‌کنیم،می‌بینیم که در آن‌جا
به‌شکل حساب شده‌ای، تعدادمحدودی فیلم وارد می‌شود و برنامه‌ریزی اکران آن‌ها به‌شکلی
است که لطمه‌ای به سینمای داخلی کشور نزند و به تولید فیلم داخلی کمک کند.ضمن این‌که
تنوعی برای ذائقه تماشاچیان ایجاد می‌کند تا جذب حداکثری مخاطب را داشته باشد.

او در مورد تاثیر ورود فیلم خارجی به سینمای ایران در حوزه
تولید گفت: اگر طبق اصول و ضوابط درستی فیلم‌های خارجی برای نمایش به ایران وارد
کنیم، این کار می‌تواند به ایجاد فضای رقابتی در سینمای ایران کمک کند تا تولید
کننده تشویق به کارهای نو و با کیفیت بشود، نه این‌که تهیه‌کنندگان، مانند بیش از
سی سال گذشته در فضایی بی‌رقیب کار کنند. ضمن این‌که ورود فیلم خارجی وقتی خوب است
که بتواند به تولید فیلم ایرانی کمک کند و اگر این شرایط نباشد بهتر است اتفاق
نیفتد.

او در پاسخ به سوالی در مورد مبادی مناسب تعیین ضوابط ورود
فیلم خارجی گفت: ضوابط این کار باید توسط نمایندگان ارشاد،تهیه‌کنندگان و
سینماداران طی برنامه‌ریزی دقیق مشخص شود که مثلا ورود فیلم چگونه باشد و در چه
فصل از سال باید اکران شود. با برنامه‌ریزی خوب می‌توان به این مهم دست یافت و
رونق بیشتری به سینمای ایران داد.

علی ظهوری راد

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰