توجه به عزاداری سنتی و اصیل در برنامه‌های رادیویی محرم/ تمام مبحث تاریخی مستند هستد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۶
در یک نشست خبری مطرح شد؛

توجه به عزاداری سنتی و اصیل در برنامه‌های رادیویی محرم/ تمام مبحث تاریخی مستند هستد

محسن حبیبی مشاور معاون صدا و مسعود کاویانی مدیر رادیو محرم به تشریح برنامه‌های رادیویی در ماه محرم پرداختند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، محسن حبیبی مشاور معاون صدا و مسعود کاویانی مدیر رادیو محرم امروز دوشنبه ۱۰  مرداد ماه در یک نشست خبری به تشریح برنامه‌های محرمی معاونت صدا پرداختند. ابتدا قرار بود علی بخشی زاده معاون صدا نیز در این نشست حضور داشته باشد.

حبیبی در ابتدای این نشست عنوان کرد: این جلسه برای انعکاس خبری آنچه که در رادیو پخش می شود، تشکیل شده است. ما در رادیو ۱۴ شبکه داریم که شبکه های رادیویی جوان، فرهنگ، ایران جزو شبکه های عمومی و امثال شبکه های سلامت و اقتصاد جزو شبکه های خصوصی هستند.

او ادامه داد: خوشبختانه در فصل بهار مخاطبان رادیو افزایش پیدا کرده اند و برعکس گفته بعضی ها که عمر رادیو به اتمام رسیده، مخاطبان این رسانه به ۳۷٪ رسیده است.

مشاور معاون صدا تصریح کرد: ما با قالب های جدید با روشی نوآورانه جایگاه رادیو را بالاتر می بریم تا تاثیرگذارتر باشد. رادیو رسانه گرم است و مخاطبان آن در رده های سنی مختلف، جنسیت های متفاوت و قشرهای گوناگون اند که ما سعی می کنیم پوشش گسترده ای برای آن‌ها داشته باشیم.

او افزود: رادیو محرم با رفع نواقص سال گذشته از اول محرم کارش را آغاز کرده و برنامه های متنوعی تدارک دیده است و درنتیجه ۲۱۷ عنوان برنامه در ۱۱۰۵ ساعت به موضوع عاشورا پرداخته و پخش می شوند.

حبیبی درباره کیفیت آثار و موضوعاتی که در رادیو به آن پرداخته می شود، بیان کرد: ما در بحث کیفیت برنامه ها به مفاهیمی ایثار، شهادت و پایداری، همچنین تقویت ولایت مداری، ظلم ستیزی و حق طلبی در قالب عبرت هایی که از عاشورا گرفته‌ایم، می پردازیم، همچنین استفاده گسترده از کلام مقام معظم رهبری و توجه به انقلاب، الگوسازی از شخصیت های عاشورایی، انتقال سنت به نسل جوان کنونی در قالب های جدید، امت محوری و پوشش مراسم‌های عزاداری در ایران و کشورهای دیگر همچون لبنان، نیجریه، هند و … در راستای افزایش شعور و معرفت افزایی در راس کار ما قرار دارد.

حبیبی در ادامه خلاصه ای از برنامه های رادیو را بدین شرح تبیین کرد: در رادیو ایران برنامه های «عشق است و آتش و خون»، «منازل عشاق»، «حسینیه ایران»، در رادیو پیام برنامه «پیام آزادی»، در رادیو آوا برنامه «سرچشمه»، در رادیو جوان «جوانی که شما باشی»، «هیات علی اکبر» و «ظاهر افلاک»، در رادیو صبا «چکامه باران» «مشاعره عاشورایی»، در رادیو فرهنگ «درس های قرآن»، «روایت منظوم»، «ظهر روز دهم»، در رادیو گفتگو «ماه به روایت آه» درباره مولفه عزاداری صحیح، «سراب اندیشه» درباره معرفی نقش و الگوی رفتار امام حسین در موضوع خانواده، در رادیو ورزش برنامه های «خون و عطش»، «ساختار ترکیبی معرفی شهدای ورزشکار»، در رادیو نمایش «آه واره»، «اشک بدون مرز»، «نمایش آئین های عزاداری شبیه خوانی تعزیه» پخش می شوند.

او در پایان اظهار کرد: در رادیو تصویرسازی و مستندسازی سخت است به همین دلیل عوامل خلاقانه‌تر عمل می کنند، برخی از برنامه ها به تصویری در پلتفرم ایران صدا که مثل تلوبیون برای تلویزیون است این پلتفرم برای رسانه صدا است، پخش می شوند.

کاویانی در ادامه این نشست ضمن عرض تسلیت عنوان کرد: هدف ما در رادیو محرم ترویج الگوی صحیح عزاداری و مداحی است و نیاز عمومی این مساله را می طلبد که رسانه مداحی پاک و مطقن با روشی صحیح و درست را پخش کند.

او افزود: این رادیو ششمین سالی است که فعالیت خود را آغاز کرده است، درست است که واقعه عاشورا نصف یک روز رخ داد اما آثار آن در زمینه های احساسی، حماسی و شور بی نظیر است. این نهضت سر تا پا برای ما درس و عبرت است.

کاویانی خاطرنشان کرد: توجه به عزاداری سنتی نقطه قوت ما در بحث محرم و عزاداری است، متاسفانه دشمنان در عزاداری و مداحی های ما تحریفاتی ایجاد کرده اند که ما با استفاده از منابع درست به مقتل خوانی، روضه خوانی با معرفی افراد خبره مخاطبان را در این زمینه با عمق این هنرها آشنا می کنیم.

مدیر رادیو محرم تصریح کرد: ما در این رادیو ۷۰٪ پخش را به مرثیه و روضه خوانی و ۳۰٪ مابقی را به قطعات کوتاه سخنرانی و گفتگو با هنرمندان اختصاص دادیم و از ۱۵۰ مداح دعوت کردیم که ۴۷ نفر آنها مشهور هستند و ۹۷ نفر از آنها مداحان شهرستان های مختلف ایران هستند که با گویش ها و زبان های مختلف مثل زبان اردو، انگلیسی، عربی و ترکی در رادیو محرم به پخش آثارشان می پردازیم.

او اضافه کرد: یکی از دغدغه های جدی ما حضور در فضای مجازی است که در ماه محرم آن را فراموش نکردیم و در این راستا رادیو محرم به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می کند و قطعات معرفتی و عزاداری در سایت رادیو محرم بارگزاری می شود. مهمترین دغدغه ما پخش مداحی و مباحث معرفتی، پاک و سالم از منابع مطمئن است و تمام قطعاتی که در آرشیو ما قرار دارد به دست شورایی نظارت و پالایش می شود درنتیجه آنچه که از رادیو پخش می شود ۹۵٪ براساس منابع مستند هستند.

کاویانی خاطرنشان کرد: تقریبا در طول روز ۱۲ ساعت از برنامه هایمان زنده است. تیمی به کربلا اعزام کردیم و از ساعت ۱۷:۳۰ و ۲۲ از آنجا برنامه زنده پخش می کنیم.

‎او افزود : توجه به محتوا یکی دیگر از سیاست های رادیو محرم است که به آن توجه شده است، در بخش های مختلف رادیو محرم کارشناسی های کوتاهی از کارشناسان متعدد هر روزه از ساعت های ۱۴:۰۰و ۲۴:۰۰ روی آنتن می رود، بیانات مقام معظم رهبر با موضوع امر به معروف در نهضت حسینی، کلام بزرگانی همچون محروم آیت اله مصباح یزدی و احمدی میانجی، آقا مجتبی تهرانی و آیت اله جوادی آملی زینت بخش برنامه های این رادیو است.

‎کاویانی خاطرنشان کرد : در طول روز بخش کارشناسی با موضوع «معارف عاشورایی» توسط حجج اسلام جواد محدثی، نجفی نژاد و دهشیری داریم ، توجه به مقتل خوانی و عزاداری سنتی یکی از محورهای است که به آن توجه داریم. برنامه «اشک و مقتل» به موضوع مقتل خوانی می پردازد، مقتل خوانی هم توسط حجت الاسلام والمسلمین ضیائی اجرا می شود و هر روز در ساعات ۱۰:۰۰ و ۲۱:۳۰ پخش می شود.

‎او در پایان تصریح کرد: تأکید رسانه ملی در محرم پخش مستند است ، رادیو از تمامی کسانی که در حوزه عاشورا مستند تولید می کنند استقبال می کند و آماده است تا مستندات را دریافت و آن را پخش کند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است