می توان آثار ماندگاری مثل «مختارنامه» تولید کرد، اما در سال های اخیر کمتر سراغ آثار نمایشی این ژانر رفته ایم.
علی بهادر در پاسخ به این سوال که ژانر دفاع مقدس پر از سوژه های ناب است،اما در این دهه اخیر کمتر سریال قابل توجهی درباره این موضوع ساخته شده ، به صبا گفت: ژانر دفاع مقدس ژانر پر سوژه و پر اتفاق است. علی رغم ساخت فیلمهای سینمایی و سریال هایی مختلف درسال های بعد از دوران دفاع مقدس حق مطلب ادا نشده است . زیرا شهدا و جانبازان حق بزرگی برگردن جامعه دارند.
وی ادامه داد: تا شش ،هفت سال قبل در تلویزیون گروهی به نام گروه حماسه و دفاع شبکه اول وجود داشت. این گروه به شکل تخصصی و با انگیزه بیشتری به تولید کارهای دفاع مقدس می پرداخت ،اما متاسفانه در دوران مدیریت قبلی سازمان این گروه منحل شد . با انحلال این گروه آثار دفاع مقدسی تلویزیون متولی ویژه ای ندارد. گروه های فیلم وسریال به دلیل مشغلههای فراوان و دغدغه های گوناگون انگیزه ای زیادی برای تولید آثار دفاع مقدس ندارند. این گروه ها درکنار کارهای اجتماعی و طنز گاهی به دفاع مقدس می پردازند که اصلا کافی نیست. به همین دلیل در این سال کمترشاهد تولید آثار دفاع مقدس بوده ایم.
بهادر افزود: با توجه به اینکه چند سالی در گروه حماسه و دفاع شبکه یک سیما مدیریت داشتم و برخی آثار مستند و نمایشی دراین حوزه نیز تولید کرده ام اعتراف می کنم گروه حماسه و دفاع در طول سال های فعالیت خود آثار ارزشمندی تولید کرده است. به طور مثال می توان به سریال ها ی به یادماندنی مثل « خاک سرخ» ، «خوش رکاب ۱و۲» ، « بهترین تابستان من»،«سفر سرخ» و… اشاره کرد. حتی سریال عظیم «درچشم باد» در گروه حماسه و دفاع شبکه یک تولید شد. شاید وقت آن رسیده که مدیران تلویزیون گروه دفاع و حماسه را احیا کنند تا به صورت بسیار تخصصی آثار جذاب و پرمخاطب دفاع مقدس تولید شود . البته کارهای دفاع مقدس امکانات خاص خودش را می طلبد و نیروهای نظامی و انتظامی باید به طور ویژه ای در تولید این سریال ها کمک کنند. از طرف دیگر نویسندگان جنگ و دفاع مقدس باید سوژه های بروز خلق کنند تا جوانان با آثار آنان ارتباط بهتر و بیشتری برقرار کنند.
بهادر درباره تاثیر دفاع مقدس بر آثار تلویزیونی توضیح داد:حماسه ها و رشادت های رزمندگان در دوران دفاع مقدس تاثیرات زیادی روی آثار تلویزیونی داشته است و باعث شناخت خیلی زیاد مردم از جنگ شده. شاید نسلی که جنگ را ندیده اند الان با دیدن آثار مستند – نمایشی با رشادت هایی که رزمندگان در جنگ انجام داده اند آشنا شده اند و برای شان جنگ و دفاع مقدس ملموس تر شده است. بدون تعارف بخش عمده ای از شناخت امروز مردم (به وِیژه کسانی که در جنگ حضور نداشته اند) از دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی حاصل تولید آثار مستند و مجموعه های نمایشی است که تا کنون از تلویزیون پخش شده است . نباید تاثیر این رسانه عظیم و تاثیر گذار را نادیده بگیریم ،اما سخن این است که تا رسیدن به ایده آلها فاصله زیادی داریم و باید تلاش ملی صورت بگیرد و از پتانسیل دفاع مقدس برای رشد و تعالی جامعه بهره برداری کنیم و انشاالله مورد رضای خداوند قرار گیرد.
وی افزود:یک اتفاق مهم در دفاع مقدس افتاده که در طول تاریخ ایران بی نظیر بوده است. آن هم این است که در جنگ ایران و عراق با رشادتهای جانانه رزمندگان غیور اسلام ،حتی یک وجب از خاک کشورمان را از دست نداده ایم. در طول تاریخ کشور در هر مقطع تاریخی که مطالعه می شود بخشی از این سرزمین عزیز از دست رفته است و بخش زیادی از وسعت کشورهای همسایه امروزی، جزو خاک این سرزمین بوده است .
کارگردان سریال «بهترین تابستان من» درخصوص اینکه واقعه کربلا و عاشورا دربین مردم جهان به خصوص مردم ایران جایگاه خاصی دارد،ولی در سال های اخیر تلویزیون کمتر به این مقوله پرداخته است عنوان کرد: عاشورا و حماسه کربلا بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال بازهم جوش و خروش صدر اسلام را دارد. هنوز وقایع کربلا برای شیعیان جهان و مردم ایران زنده و جاوید است و می توان آثار ماندگاری مثل «مختارنامه» تولید کرد . چرا آثاری از این دست کمتر در کارنامه سیما دیده می شود؟ چرا در سال های اخیر کمتر به سراغ آثار نمایشی این ژانر رفته ایم؟ شاید یکی از دلایل عمده اش توجه بیش از حد مسوولان تلویزیون به تولید آثارطنز به خاطر جذب مخاطب بیشتر و نیز بحث اسپانسر باعث رکود سریال سازی درباره این موضوع شده است. واقعا کدام شرکت خصوصی یا دولتی اسپانسر آثار نمایشی مذهبی می شود؟
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است